کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۵۲۹
تاریخ خبر:

کدام گرما، کدام اشعه فرابنفش؟

کدام گرما، کدام اشعه فرابنفش؟

توضیحات رییس مرکز مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره خطر اشعه فرابنفش و رکوردشکنی دمای هوا

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی، گفت: اشعه ماورای بنفش خورشید در همه طول سال می‌تابد و خواصی نیز برای بدن دارد و این اشعه طیفی از تابش نور خورشید است که بخشی از آن توسط ازن جذب می‌شود و به طور کلی عواملی همچون زاویه تابش نور خورشید به زمین و میزان ازن موجود در استراتوسفر بر آن تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: اشعه فرابنفش به دسته‌های مختلفی از محدوده خیلی کم و بی‌خطر تا مرحله خطرناک (که نیازمند محافظت‌هایی برای بدن است)، تقسیم می‌شود و چنانچه میزان این اشعه بالای شش تا بیش از ۱۱ باشد، باید بدن را از مواجهه مستقیم با نور خورشید محافظت و از کرم‌های ضد آفتاب، عینک‌های مخصوص به‌ویژه در ساعات ۱۰ تا ۱۶ روز استفاده کرد.

ضیاییان تاکید کرد: شایعاتی که مطرح می‌شود و اینکه نباید افراد از منزل خارج شوند، درست نیست و ما همواره با چنین شرایطی در تابستان‌ها در کشور در طول سال‌های گذشته نیز مواجه بودیم.

تابش فرابنفش طول‌موج خاصی از طیف الکترومغناطیس است که از سمت خورشید به زمین ارسال می‌شود و معمولاً ۲۰۰ تا ۲۵۰ نانومتر و در برخی منابع تا ۲۸۰ نانومتر ذکر شده است. وقتی غلظت ازن استراتوسفر کاهش یابد، اشعه فرابنفش بیشتری در سطح زمین دریافت می‌کنیم

امواج فرابنفش در مواردی مضر و در مواردی مفیدند. به‌عنوان‌مثال منبع اصلی تولید ویتامین D اشعه فرابنفش است؛ ولی مقدار دریافت آن از میزان معینی بیشتر می‌شود سیستم حفاظتی بدن دچار مشکل می‌شود و دچار آفتاب‌سوختگی و تروماهای پوستی خواهیم شد. 

 بر اساس منابع علمی بیشترین اشعه فرابنفش از ساعت ۹ تا ۱۶ در سطح زمین دریافت می‌شود. تابش این اشعه در مناطق مختلف یکسان نیست و در مناطق مرتفع بیشتر از سایر نقاط دریافت می‌شود و در ساعاتی که تابش خورشید شدت بیشتری دارد، اثرگذاری فرابنفش نیز بیشتر خواهد بود و طی این مدت از کرم‌های ضدآفتاب، لباس‌های پوشیده‌تر مانند لباس آستین‌بلند، کلاه و… استفاده شود. این راهکارها برای حفاظت در مقابل اشعه فرابنفش ثابت و ارزان‌قیمت است.

کدخبر: ۵۶۳۵۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر