کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۹۹۲
تاریخ خبر:

قاب‌هایی زنانه از سختکوشی| گزارش مصور مجله تایم از زنان ایرانی

قاب‌هایی زنانه از سختکوشی| گزارش مصور مجله تایم از زنان ایرانی

روایتی از 12 زن ایرانی ‌که هرکدام به نوعی خلاف آنچه جامعه از آن‌ها انتظار داشته حرکت کرده‌اند

هفت صبح| فروغ علایی، عکاس خبری ایرانی که سال 1398  برنده بخش ورزشی جایزه ورلد‌پرس‌فوتو شده بود، حالا با یک مجموعه دیگر مورد توجه قرار گرفته است. مجله تایم به تازگی با استفاده از عکس‌هایی که او در طی دو سال از برخی زنان ایرانی گرفته، گزارشی تهیه کرده است. علایی در این پروژه که به گفته خودش روایتی از زنان ایرانی است، به 12 زن ایرانی پرداخته که هرکدام به نوعی خلاف آنچه جامعه از آن‌ها انتظار داشته حرکت کرده‌اند. در ادامه بخش‌هایی از این گزارش را می‌خوانید.

 

عکسی که مجله تایم برای شروع این گزارش انتخاب کرده، قابی از سحر رشیدی، ملی‌پوش 31 ساله کیک‌ بوکسینگ است. او با لباس محلی و دستکش‌هایی که با نقوش ایرانی طراحی شده در میان دشتی در کرمانشاه ایستاده است. سحر رشیدی که در یک خانواده عشایری به دنیا آمده، مبارزه را با کونگ‌فو، آن هم به صورت پنهانی شروع کرد. او با گذر زمان به ورزش کیک‌بوکسینگ علاقمند شد . سحر در حال حاضر عضو تیم ملی ایران است و به عنوان مربی یک باشگاه در کرمانشاه فعالیت می‌کند. این عکس 31 اردیبهشت ماه سال جاری ثبت شده است.

photo_2024-07-16_20-34-05

کیانا یاراحمدی و نیلوفر فرهمند، در این قاب که در 16 بهمن 1400 به ثبت رسیده، موتور یک ماشین را بیرون کشیده و در حال تعمیر رادیاتور آن هستند. این دو مکانیک 33 ساله، در یکی از تعمیرگاه‌های شمال تهران کار می‌کنند و از اولین تعمیرکاران حرفه‌ای اتومبیل زن در ایران محسوب می‌شوند.

 

این دو دوست قدیمی هرگز فکرش را نمی‌کردند که در ایران جایی برای مکانیک‌های زن وجود داشته باشد. چرا که هیچ آموزشگاهی آن‌ها را به عنوان شاگرد قبول نمی‌کرد. همین شد که در سال 2019 تصمیم گرفتند خودشان دست به کار شوند. پروسه خود را در این زمینه در اینستاگرام به اشتراک گذاشتند و هزاران دنبال کننده پیدا کردند.

photo_2024-07-16_20-34-39

  اعظم ثنایی، بازیکن هاکی روی یخ را در پیست یخ ایران مال در تاریخ 23 اسفند 1402مشاهده می‌کنید. اعظم کاپیتان و کمک مربی تیم هاکی زنان ایران است. با اینکه این تیم در سال 2022 شکل گرفت، ثنایی توانست در سال 2023در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه زنان فدراسیون بین‌المللی هاکی مقام دوم را کسب کند. در سال 2024 هم موفق شد به مقام اول برسد. او وقتی هاکی را شروع کرد 14 ساله بود و حالا که کاپ قهرمانی را روی سرش بالا برده 34 ساله است. 

 

زهرا یزدانی چراتی، کشتی‌گیر 25 ساله سوژه بعدی فروغ علایی است. او در این عکس که در هفت خرداد 1403 ثبت شده، در ساحل شهر جویبار تمرین می‌کند. زهرا ورزشکاری موفق در رشته کشتی آلیش(نوعی کشتی سنتی با شال یا کمربند) است که توانسته اولین مدال طلای این رشته را در بازی‌های آسیایی (2017) به دست ‌آورد. 

 

زنی که در این تصویر خود را آتش زده، نسرین تیموری است. علایی این عکس را در 25 خرداد 1402، در غرب تهران گرفته، زمانی که نسرین در حال آموزش دادن یک ترفند به هنرجویانش بود. این زن 31 ساله، اولین زنی است که در ایران سرپرست یک تیم بدلکاری به نام خیبر شده است. بدلکاری‌هایشان از پایین افتادن از پله تا شبیه سازی تصادف جاده‌ای و آتش سوزی را شامل می‌شود. نسرین همچنین عضو خانه سینماست و سرپرستی مردان و زنان بدلکار را برعهده دارد. 

 

دختری که سوار بر موتور در حال پرواز می‌بینید، هستی رضایی نام دارد. هستی 17 ساله جوان‌ترین دختر موتورکراس سوار در ایران است. او موتورسواری را از سن 9 سالگی شروع کرد و در سال 2021-2022 قهرمان رشته موتورکراس شد و چندین بار قهرمان استانی و ملی هم شده است. هستی هر آخر هفته به پیست تمرین می‌رود؛ جایی که این عکس در روز 13 بهمن 1401 ثبت شده است. 

 

فروغ علایی، برای عکاسی از دختری که با گریم مردانه وارد ورزشگاه آزادی شد، توانست برنده جایزه ورلد‌پرس‌فوتو سال 2019 شود. 

 

کدخبر: ۵۶۲۹۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر