کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۶۳۲
تاریخ خبر:

بگو کدام هیات می‌روی تا بگویم کیستی؟ نامزدهای انتخابات به کدام هیات‌های عزاداری می‌روند؟

بگو کدام هیات می‌روی تا بگویم کیستی؟ نامزدهای انتخابات به کدام هیات‌های عزاداری می‌روند؟

نامزدهای انتخابات با شرکت در هیات‌های عزاداری مختلف، مرزبندی سیاسی خود را مشخص کردند

هفت صبح| ‌یک: قالیباف عصر سوم محرم برای عزاداری به محله چیذر در شمال تهران رفت. امامزاده علی اکبر در این محله پاتوق دوست‌داران محمود کریمی برای مناجات خوانی و عزاداری است. کریمی را باید در دسته مداحان سیاسی قرار دهیم. او در آستانه انتخابات امسال اول گفته بود که علی‌رغم اختلاف نظرهایی که با قالیباف دارد می‌خواهد از او حمایت کند.

 

از قضا اولین نفری که برای جلیلی از عبارت « هندوانه در بسته» استفاده کرد هم خود او بود اما چند روز قبل از دومین دور رای‌گیری دستنوشته‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد مداح معروف این بار پشت سعید جلیلی ایستاده. کریمی یک صفحه اینستاگرامی با تیک آبی دارد و بیش از 500 هزار نفر او را در این شبکه دنبال می‌کنند. 

 

او زبان تندی دارد و اظهار نظرهایش حتی در صدا و سیما هم گاهی مناقشه برانگیز می‌شود. برای مثال دو سال پیش شبکه سه حرف‌های او در مورد حضور افراد کم‌حجاب در هیات‌ها را قطع کرد. سه سال قبل هم گریزی به یک حکایت عجیب زد که حتی ما نمی‌توانیم آنچه در این روایت درباره تخته بازی کردن و قمار معصومین گفته شد منتشر کنیم. این مداح محبوب 56 ساله در دوره ای درگیر یک پرونده تیراندازی در اتوبان شد که بعدها بسته شد و ختم به خیر !

 

قالیباف سپس بعد از این منبر، هیات محمدحسین پویانفر را انتخاب کرده و بعد از محله چیذر به میدان تجریش رفته. پویانفر از همان ابتدا اعلام کرد که می‌خواهد به قالیباف رای دهد. او بیشتر در هیات ریحانه‌النبی امام‌زاده صالح نوحه خوانی می‌کند و عکس‌های دیشب قالیباف در این مراسم هم در همین مکان گرفته شده. مرزبندی حامیان جلیلی با پویانفر یک بار دیگر هم پیش از این‌ها آشکار شده بود.

 

آن زمانی که رجانیوز، رسانه نزدیک به جلیلی درباره برنامه پویانفر نوشته بود که «مسجد ضرار است و باید ویران شود.» محمد حسین پویانفر در توئیتر بسیار فعال است و بیش از 200 هزار فالوئر دارد. همچنین در اینستاگرام هم حساب کاربری پرفالوئری (111 هزار کاربر) به اسم بچه مسلمون داشته و به فعالیت مجازی‌اش اهمیت زیادی می‌دهد.

 

یک تاک شو مذهبی هم در روبیکا داشته که درباره محرم و مداحی و ... با افراد مختلفی مصاحبه می‌کند. همه این‌ها باعث شده که پویانفر فقط یک مداح روضه خوان نباشد و خودش را در دایره منازعات سیاسی هم وارد کند. او احتمالا تنها مداحی است که اعتقاد داشته سال 1401 فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ به مشاغل مردم ضربه زده. 

 

این مداح دهه شصتی یک بار هم روی عصبانی خودش را نسبت به حسن عباسی نشان داد .این واکنش مربوط به زمانی است که عباسی، این نظریه‌پرداز توطئه ایرانی اندیشکده یقین در توئیتی سلبریتی‌های فوتبال و سینما را ملعون، اغتشاشگر و عوامل صهیونیسم نامید. 

 

آخرین منبری که سه‌شنبه میزبان قالیباف بوده هیات ریحانه‌الحسین است. این بار رئیس پارلمان از سمت شمال تهران به غرب حرکت کرده تا به مراسم مجید بنی‌فاطمه برسد. در این مراسم افراد مشهور دیگری مثل مهران غفوریان و وزیر اقتصاد هم حضور داشته‌اند. بنی فاطمه در بحبوحه انتخابات مرز خودش با طرفداران جلیلی را آشکار و مشخص کرده بود که حامی چه جریانی است. او در برنامه تلویزیونی حسینیه معلی (یک برنامه برای استعدادیابی مداحان) هم به عنوان داور و کارشناس حضور داشته.

 

بنی فاطمه را با مداحی «عمو عباس» می‌شناسند. این مداح 47 ساله یک بار درگیر حواشی حسین هدایتی، سرمایه‌دار ومتهم اقتصادی شده بود. سال 1397 عکسی از هدایتی در این هیات به انتشار درآمد که به دنبال آن بنی‌فاطمه ارتباط خودش را با هدایتی رد کرد و گفت که این سرمایه دار یک بار به هیات آنها آمده و دوبار در جلسه روضه او شرکت کرده. یکی دیگر از اخباری که با نام مجید بنی فاطمه بالا آمد مربوط به مسجد هیات او بود که گفته می‌شد با بودجه  شهرداری منطقه 5 تهران ساخته شده.

 

این را یاشار سلطانی (خبرنگار) سال 1396 در حساب توئیتری خود نوشته بود. به دنبال این اتفاق حسینیه ریحانه‌الحسین با انتشار بیانیه‌ای گفت که این مبلغ 700 میلیون تومان بوده. در بخش دیگری از این اطلاعیه بارها تاکید شد که مجید بنی‌فاطمه این پول‌ها را دریافت نکرده است.احتمالا شتاب قالیباف برای سرزدن به همه هیات های مورد علاقه اش به خاطر سفر روز گذشته اش به اجلاس بریکس در روسیه بوده است .

 

دو: انتخاب سعید جلیلی برای شب چهارم محرم، حسینیه ارگ بوده؛ یعنی حسینیه هیات پیشکسوت مداحان، حاج منصور ارضی. ارضی پای ثابت هیات قدیمی به نام هیات «حسین جان» است. تکیه‌ای که معمولا پایش را از روضه و مداحی بیرون‌تر می‌گذارد و بدون اظهار نظر سیاسی مرثیه خوانی را تمام نمی‌کند. شبکه روابط ارضی محدود به دنیای مداحان نیست؛

 

او تیغ برنده‌ای در دنیای سیاسی دارد، بیانیه‌های صریح سیاسی صادر می‌کند، درباره سریال‌ها (مثل پایتخت) نظر می‌دهد و حتی سال 1402 برای انتخابات مجلس لیست می‌دهد. در لیست او  نام حمید رسایی و سید محمود نبویان هم نوشته شده بود. پیش قراول بودن او در دنیای مداحی باعث شده که ابایی از به کار بردن الفاظ تند  برای نقد چهر‌ه‌های سیاسی نداشته باشد و اتفاقا خودش هم این موضوع را تایید می‌کند. بیشتر از هر فرد دیگری پر این مداح 71 ساله تهرانی به پر شخصیت‌های دولت سازندگی و اصلاحات خورده. با دولت اعتدال هم طبیعتا رابطه خوبی نداشته. 

 

منصور ارضی هر سال جایی نزدیک به بازار سفره عزاداری را پهن می‌کند. مسجد ارگ را پدربزرگ مادری ناصرالدین شاه قاجار، یعنی پدر مهدعلیا، بنا کرده. این مسجد یکی از شب‌های محرم سال 1383 شاهد حادثه دردناکی برای عزاداران بود.  بهمن ماه آن سال به دنبال انفجار کپسول گاز، برزنت مسجد آتش گرفت و 78 نفر را به کشتن داد.  تا همین 9 سال پیش هم شاکیان پرونده ارضی بابت خسارات این حادثه ارضی را به دادگاه می‌کشاندند و دیه بیشتری درخواست می‌کردند.

 

در این انتخابات هم ارضی تکلیف را روشن کرده و قبل از انتخابات هم گفته بود حامی کدام نامزد است. روز رای گیری هم برای 22 هزار فالوئر تلگرامی‌اش عکسی هم از برگه رای خود با نام سعید جلیلی گذاشت. او در مجادلات انتخابات به پزشکیان هم کنایه زده و گفته بود نیروی انتظامی زحمت می‌کشد تا طرح نور را اجرا کند، بعد آن ... می‌آید و می‌گوید طرح نور نیست و طرح سیاه است. این می‌خواهد بیاید و رئیس جمهور ما بشود؟ 

 

سه: نامزد سوم و منتخب ملت، سه‌شنبه در جلسه عزاداری حسینیه هدایت در محله قیام (منطقه 12 تهران) شرکت کرد. او همان جا بعد از عزاداری وارد دفتر واعظ معروف حجت‌الاسلام حسین انصاریان شد و در ملاقات خصوصی با او دو هدیه هم گرفت. انصاریان شاخص‌ترین خطیب در میان واعظان تهرانی است. ۵۰‌سال است که در مجالس مذهبی تهران، سخنرانی می‌کند اما از چه زمانی شهرت بیشتری پیدا کرد؟ بعد از حوادث سال ۱۳۸۸، بدون اینکه وارد جناح‌بندی‌های سیاسی شود، گاهی اظهار نظرهای سیاسی داشته که او را بین گروهی از مردم محبوب کرده.

 

این روحانی 79 ساله که البته عموی مرحوم علی انصاریان، فوتبالیست ایرانی هم بوده، به جز علوم دینی، درس فلسفه و ادبیات هم خوانده. به خاطر همین هم بود که سال 1399 مجادلات فلسفی او با عبدالکریم سروش، فیلسوف مقیم خارج از کشور، درباره یاران ایرانی امام زمان به رسانه‌ها رسید. یک ویدئو از این دیدار منتشر شد که در آن شیخ حسین انصاریان به پزشکیان می‌گوید:

 

«اون‌هایی که رنجیده کردند شما رو، ازشون گذشت کنید و به رخ‌شون نکشید.» مجالس وعظ و خطابه‌ شیخ در شب‌های ماه رمضان، احتمالا شلوغ‌ترین مجلس است. مثلا ماه رمضان سال 1402، شیخ سخنرانی مهمی ایراد کرد که واکنش‌های تندی به دنبال داشت. از جمله این که :‌ 90‌درصد خانم‌های بی‌حجاب را مقصر نمی‌دانم و خیلی هم دعاگوی آن‌ها هستم و دلم برای‌شان می‌سوزد.» برخی از تندروهای  مذهبی این سخنان را نپسندیدند و به شدت به انصاریان تاختند. 

 

 

کدخبر: ۵۶۲۶۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر