کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۹۴
تاریخ خبر:

رول‌های مرگبار توهم‌زا‌؛ فردی که همه انسان‌ها را حیوان می‌بیند

رول‌های مرگبار توهم‌زا‌؛ فردی که همه انسان‌ها را حیوان می‌بیند

روایت‌های تکان‌دهنده آقای دکتر از پارانویا و سایکوز گل‌بازها

هفت صبح| اخیرا دکتر سنا، پزشک حوزه درمان اعتیاد در اینستاگرام خود نوشته بود که آنقدر که بیمار سایکوز (روانپریشی) ناشی از ماریجوانا دیده، سایکوز مصرف شیشه ندیده. پزشک و بلاگر معروف اینستاگرام برای مستند کردن این حرف مهم یک ویدئو هم منتشر کرد. در ویدئویی که دکتر «سنا مخلصی» گذاشته بود مردی معتاد درباره توهم‌های خود حرف می‌زد و می‌گفت نه تنها همه انسان‌ها را حیوان می‌بیند بلکه خودش هم عزرائیل است.

 

مرد مصرف‌کننده مقابل دوربین دکتر نشسته و در حالی که صورتش شطرنجی شده بود می‌گوید: «من چشم سوم دارم. چشم برزخی. الان شما را آدم می‌بینم ولی 12 شب تا صبح حیوون می‌بینم. توی کمپ آدم‌ها را حیوون می‌بینم. استغفرالله اعوذ بالله. اصلا نمی‌خوام بگم چه حیوون‌هایی. خودم رو هم حضرت عزرائیل می‌بینم.»

 

این یک نمونه از همان حالت‌هایی است که به آن می‌گویند سایکوز. دکتر مخلصی می‌گوید برخلاف چیزی که انتظار داریم سایکوز ناشی از مصرف ماریجوانا، شدیدتر و پرتکرارتر از شیشه، الکل، شیره و تریاک است. 

 

ویدئویی که بالاتر از آن حرف زده شد فقط در صفحه این پزشک دو میلیون بار دیده شده ولی هذیان‌گویی‌های این مرد مصرف‌کننده به توئیتر هم رسید و باعث شد کاربران زیادی درباره آن حرف بزنند. چه افرادی احتمالا بیشتر با ماریجوانا دچار این حالت می‌شوند؟

 

دکتر مخلصی می‌گوید احتمال بیشتری دارد آنهایی که خودشان یا فردی در خانواده‌شان اختلال بایپولار (دوقطبی) یا زمینه اسکیزوفرنی دارند با مصرف ماریجوانا دچار وضعیت روانی سایکوز شوند. توضیح پزشکی این ماجرا این است: «هرچه میزان ماده THC  ماریجوانا بیشتر باشد، احتمال علائم سایکوز هم بیشتر می‌شود.» THC چیست؟ ماریجوانا از مواد مختلفی تشکیل شده.

 

اولی همین THC است که گفتیم احتمال سایکوز را افزایش می‌دهد، خاصیت سایکواکتیو دارد و همان ماده‌ای است که باعث اصطلاحا «های» شدن افراد می‌شود. ماده دیگر ماریجوانا به نام CBD خاصیت درمانی دارد. یعنی با مصرف آن فرد ریلکس می‌کند و به خاطر همین به آن گل شب بو هم می‌گویند. این‌ها توضیحاتی است که این درمانگر اعتیاد به هفت صبح می‌دهد. هرچه نسبت ماده اول بیشتر شود خطرات مصرف ماریجوانا را افزایش می‌دهد.

 

فقط در مورد خطر وابستگی حرف نمی‌زنیم. وقتی می‌گوییم خطر، یعنی احتمال هذیان گویی، پارانویا و وضعیت‌های روانی غیرطبیعی.  چه کسی تشخیص می‌دهد ماریجوانایی که خریده از کدام ماده بیشتر دارد؟ خریدار به هیچ وجه نمی‌تواند تشخیص دهد که تی اچ سی گلی که خریده بیشتر است یا سی بی دی. در خارج از کشور اگر تستی روی این مواد شده باشد فقط روی شکل مایع آن انجام شده. یعنی نمی‌توان تشخیص داد گلی که نسابیده فروخته می‌شود از کدام یک از این مواد بیشتر دارد.

 

پس اگر ساقی تضمینی به مشتری داد که این گل با بقیه فرق دارد، حرف او آنقدرها هم معتبر نیست. نکته مهم دیگری که از حرف‌های او می‌شود فهمید این است که معلوم نیست این حالت از چه زمانی در مصرف کننده ایجاد شود. «اعتیاد یک پایان باز دارد. ممکن است در اولین رولی که فرد مصرف می‌کند این حالت ایجاد شود. ممکن است بعد از شش ماه یا چند ماه.» 

 

هر چقدر مدت زمان بیشتری از مصرف ماریجوانا بگذرد و هرچه سن مصرف پایین‌تر باشد احتمال وضعیت سایکوز بالا می‌رود. گل کشیدن به خصوص در افراد زیر 21 سال (به این علت که مغزشان هنوز در حال رشد است)، احتمال روان پریشی را هم بیشتر می‌کند. دکتر مخلصی که در اینستاگرام به دکتر سنا مشهور است می‌داند که بیشتر مصرف کننده‌ها سایکوز را از خودشان دور می‌بینند.

 

برای همین تاکید می‌کند: «همه ما به اشتباه فکر می‌کنیم سایکوز یعنی توهم عجیب و غریب. این نوع شدید سایکوز است در حالی که این اختلال از پارانویای خفیف مثل بدبینی شروع می‌شود.» نکته مهم سایکوز این است که سایکوزهای شنیداری بیشتر از دیداری هستند. یعنی در این حالت فرد صدای کسی را می‌شنود یا دچار هذیان می‌شود. مثلا همیشه احساس می‌کند صدای کسی را می‌شنود که او را تعقیب می‌کند.

 

از این هم ترسناک‌تر می‌شود اگر بهتان بگوییم که شکل ماریجوانا کاملا شبیه «کمیکال» است. ماده‌‌ای که شما را سی برابر بیشتر از ماریجوانا چت می‌کند و احتمال تشنج دارد. با کمیکال افراد احساساتی مانند جدا شدن از جسم و یا حالت‌های پارانویید را ممکن است تجربه کنند. حالت‌هایی که گاهی برای آنها ماندگار بوده. «افرادی را در کمپ می‌بینیم که با یک بار مصرف دچار این نوع از خلسه‌های سنگین شده یا مثلا هر شش ماه یک بار به خاطر آن در بیمارستان روان پزشکی می‌شوند.»

 

از حرف‌های او می‌شود اینطور برداشت کرد که این ماده تقریبا سی برابر ماریجوانا فرد را های می‌کند. برای همین این پزشک می‌گوید حتی اگر نمی‌خواهید ماریجوانا را کنار بگذارید حواستان باشد که به جای آن کمیکال  نخرید. از خریدن گل پودر شده یا رول شده بپرهیزید و حواستان باشد که کمیکال هیچ بویی ندارد. 

 

سایکوزی که از آن حرف زده می‌شود، اختلال ناشی از مصرف مواد است که با سایکوز ناشی از اسکیزوفرنی تفاوت دارد. دومی بدون مصرف مواد ایجاد می‌شود. در مورد سایکوز اول هم این احتمال وجود دارد که با قطع مصرف مواد درمان شود.  

 

کدخبر: ۵۶۲۴۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر