کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۴۴۸
تاریخ خبر:

ماجرای وانتی‌های انبه پاکستانی و قاچاق بنزین ایرانی

ماجرای وانتی‌های انبه پاکستانی و قاچاق بنزین ایرانی

راز‌گشایی از‌ وانت‌هایی‌ که ‌مناطق مرکزی و‌ شمالی تهران را تسخیر‌ کرده‌اند و فقط انبه می‌فروشند

هفت صبح| ‌ اگر اهل میوه باشید و قیمت‌های سرسام‌آور میوه‌های تابستانی کمر شما را هم خم کرده باشد حتما فراوانی میوه‌ای که قبلا لاکچری محسوب می‌شد توجه‌تان را جلب کرده است اما اگر حواستان نبوده بد نیست بدانید که امسال انبه نه‌تنها خیلی زودتر یعنی از اوایل اردیبهشت وارد بازار میوه‌های تابستانی شد بلکه مشاهده‌های میدانی از وفور قابل توجه آن می‌گویند، اما دلیل این اتفاق چیست؟

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشنده‌های میوه و سبزی فراوانی امسال را دلیل ماجرا می‌داند و می‌گوید: «امسال آب و هوا طوری بوده که انبه هم زودتر به بار نشسته هم محصول خیلی خوبی در داخل ایران و هم در پاکستان داشته است. هر وقت هم که بار زیاد باشد فراوانی بیشتر شده و قیمت پایین می‌آید. امسال هم چنین اتفاقی افتاده است.»

اینکه محصول امسال انبه نه فقط در ایران که در کشور همسایه هم خوب بوده می‌تواند بخشی از دلیل فراوانی این میوه در پایتخت باشد. اما آیا این همه ماجرا است؟ 

وقتی آمارهای گمرکی را مرور می‌کنیم می‌بینیم که یک چیزهایی جور در نمی‌آید. مطابق با آمارهای رسمی گمرک در سال 1402 بیش از 40 هزار تن انبه به ایران وارد شده اما همه این محصول مربوط به پیش از زمستان پارسال بوده است و میزان واردات رسمی این میوه در تابستان تقریبا صفر بوده است. امسال هم تا پایان اردیبهشت ماه خبری از واردات رسمی انبه نبوده است.

بنابراین سوال مهمی که پیش می‌آید این است که انبه‌های فراوانی که از اوایل اردیبهشت در بازار دیده می‌شدند از کجا و به چه شکل آمده‌اند؟ سوال دیگر اینکه آیا می‌توان پذیرفت که تمام انبه‌ای که حالا در بازار است حاصل واردات خرداد ماه بوده؟ ممکن است بگویید که محصولات داخلی را هم نباید نادیده گرفت اما به گفته یکی از کشاورزان محلی در بلوچستان اولا انبه ایرانی کمی دیرتر می‌رسد ثانیا بخش بزرگی از انبه ایرانی وقتی هنوز سبز است برای تولید ترشی برداشت می‌شود چون از نظر کیفیت و اندازه به سختی می‌تواند با نمونه پاکستانی رقابت کند.

پس یک راه بیشتر برای رسیدن این همه انبه به تهران باقی نمی‌ماند و آن قاچاق است اما چرا باید میزان قاچاق انبه به داخل ایران افزایش پیدا کرده باشد؟ چرا در سال‌های گذشته شاهد چنین حجم وسیعی از قاچاق انبه به داخل ایران نبوده‌ایم؟ بعضی منابع می‌گویند که ماجرا به تهاتر سوخت با انبه و شیرخشک در نقاط مرزی ایران و پاکستان بر می‌گردد. 

بعضی آمارهای داخلی پاکستان هم تا اندازه‌ای این موضوع را تایید می‌کند چرا که از طرفی می‌بینیم آژانس اطلاعات داخلی پاکستان می‌گوید سالانه 2/81میلیارد لیتر سوخت از ایران به پاکستان قاچاق می‌شود و ۹۹۵ پمپ‌ بنزین پاکستانی سوخت قاچاق‌شده ایران را می‌فروشند و از طرفی بنابر اطلاعات همین آژانس فقط سال گذشته بیشتر از ۳۰ هزار تن انبه از این کشور قاچاق شده است. 

 

کدخبر: ۵۶۱۴۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر