کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۶۸۹
تاریخ خبر:

ماجرای اطلاعیه درباره خطر گرگ‌ها در دانشگاه

ماجرای اطلاعیه درباره خطر گرگ‌ها در دانشگاه

توضیحاتی در جواب به این سوال که چرا در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گرگ دیده شد؟

روزنامه هفت صبح| دو هفته پیش اطلاعیه‌ای از سوی یک دانشگاه روی دیوار نصب شد که توصیه‌هایی درباره رویت گرگ در محوطه این دانشگاه به دانشجویان می‌کرد. عکس این اطلاعیه اولین بار در توئیتر منتشر و حسابی پرسروصدا شد. سوال این کاربر توئیتر این بود که دقیقا چطور مقابل گرگ مراقب خودمان باشیم؟ دیروز خبرگزاری ایسنا گزارشی نوشته بود که مشخص شد این اعلامیه متعلق به دانشگاه علوم و تحقیقات است.

 

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش تهران با این خبرگزاری مصاحبه کرده و گفته است: باتوجه به اینکه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در ارتفاعات شمال تهران واقع شده، نزدیک به زیستگاه حیات‌وحش از جمله ایستگاه برخی گوشتخوارانی مثل روباه، گرگ و شغال است. اگر گرگ در محیط دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات حضور پیدا کرده باشد، خیلی امر عجیبی نیست؛ چراکه آن منطقه نزدیک به ارتفاعات بالای ۱۹۰۰ متر است.

 

ماجرا این است که گرگ‌ها در این فصل ممکن است برای جست‌و‌جوی غذا، جفت‌یابی یا جفت‌گیری در مناطق دیگر از جمله مکان‌های مسکونی دیده شوند. باتوجه به بارش برف طی هفته‌های اخیر در ارتفاعات به‌ویژه ارتفاعات شمال تهران و دشواری شکار برای حیوانات در این وضعیت، آن‌ها ممکن است مجبور شوند برای پیدا کردن طعمه‌ به زیستگاه‌های انسانی نزدیک ‌شوند.

 

دلیل دیگر چرخیدن گرگاس‌ها در نزدیکی زیستگاه انسانی این است که ریختن زباله در اطراف شهرها و مناطق مسکونی مثل اطراف دانشگاه آزاد یکی از دلایل حضور حیوانات در زیستگاه‌های انسانی است. البته به گفته این مقام مسئول هنوز چنین گزارشی مبنی بر مشاهده گرگ در محوطه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات به آنها ارسال نشده و احتمالا فقط یک‌بار در محیط دانشگاه تردد داشته. 

 

یکی از احتمالات موجود این است که به جای گرگ، «گرگاس» در محیط دانشگاه دیده شده باشد. این گرگاس حاصل جفت‌گیری گرگ و سگ است و خیلی به گرگ شباهت دارد. این حیوان در زبان فارسی به «گرگ سگ» و سَگگُرگ هم شناخته می‌شود. دورگه شدن گرگ و سگ به‌طور طبیعی و در حیات وحش نیز دیده می‌شود. این وضعیت بیشتر در نواحی نزدیک به سکونتگاه‌های انسانی اتفاق می‌افتد که تراکم جمعیتی گرگ‌ها کم و آن سگ‌ها زیاد است.

 

بسیاری از موارد حملات گرگ‌های بزرگ به انسان‌ها که رفتار تهاجمی غیرمتعارفی نسبت به انسان‌ها داشته‌اند، ممکن است مربوط به گرگی‌ها باشد. رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران بیان کرد: دقیقا نمی‌توان گفت که حیوانی که در این دانشگاه مشاهده شده گرگ است یا گرگاس. به گفته او « اگر گونه مشاهده شده گرگ باشد و یک‌بار در محوطه دانشگاه تردد کرده باشد، جای نگرانی نیست ولی اگر حیوان با پای خودش از این منطقه نرود و آسیب و ضرر زیان متوجه انسان‌ها بشود، با هماهنگی تیم زنده‌گیری اقدامات لازم به عمل می‌آید.»

 

پیش از این هم درباره حضور گرگاس در نزدیکی محیط‌های انسانی گزارش‌هایی منتشر شده بود؛ برای مثال یک بار چیستا یثربی، نویسنده در پستی اینستاگرامی نوشت: «راستش دوستم را سگ گاز گرفته در کوه. اول فکر کردیم سگ است. سگ نبود؛ گرگاس بود و حالا می‌فهمم چرا می‌گویند به سگ ولگرد غذا ندهید!» توضیح کارشناسان محیط زیست این است که «در حالت عادی اگر سگ‌ها تعدادی گونه به دنیا بیاورند، نمی‌توانند همه آن‌ها را بزرگ کرده و به بلوغ برسانند و ممکن است از هفت یا هشت توله دو مورد بتواند به سن رشد برسد

 

اما با غذادهی و ترحمی که نسبت به این گونه وجود دارد، جمعیت آن‌ها افزایش خواهد یافت. آمیزش آن‌ها با گرگ و سایر گوشت‌خواران باعث می‌شود خلوص ژنتیکی این حیوانات را از بین ببرند و گونه‌هایی به نام گرگاس به وجود بیاید که گرگاس‌ها هم خوی درندگی گرگ و هم رفتار نزدیک شدن به انسان مانند سگ‌ها را دارند. به‌همین دلیل آمار موارد هاری در مناطقی که این گونه‌ها دیده می‌شوند، مقداری نگران‌کننده است که می‌تواند هم در انسان و هم در حیوانات اتفاق بیفتد. بیماری هاری بین انسان و حیوان مشترک و بسیار خطرناک است.»

 

اداره حفاظت محیط زیست استان تهران قبلا گفته بود که در تهران دو منطقه از حضور سگ‌های بلاصاحب متاثر هستند؛ یکی منطقه حفاظتی جاجرود که شامل دو پارک ملی «خجیر» و «سرخه‌ حصار» در شرق و جنوب شرق تهران می‌شود و دیگری منطقه حفاظت شده «ورجین» و بخشی از البرز مرکزی در شهرستان شمیرانات است. حالا واقعا باید مقابل گرگ چطور واکنش نشان داد؟

 

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران تاکید کرد: دانشجویان و کارکنان دانشگاه در صورت مشاهده این حیوان خونسردی خود را حفظ کنند و هیچگونه واکنش غیر‌منتظره‌ای نشان ندهند. این حیوان اگر در حال گذر از محوطه دانشگاه باشد، خودش از این محیط خارج می‌شود. اگر آن را تحریک کنیم، طبیعی است برای دفاع از خودش حمله خواهد کرد. 

 

کدخبر: ۵۵۴۶۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر