کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۱۵۴
تاریخ خبر:

تورنتو آنقدرها هم خوش نمی‌گذرد!

تورنتو آنقدرها هم خوش نمی‌گذرد!

بحران سرقت خودرو در کلونی محبوب ایرانیان کانادا

روزنامه هفت صبح| روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز دیروز در گزارشی به قلم ویوسا ایسای، خبرنگار خود در تورنتو، به بحران افزایش سرقت خودرو در این شهر محبوب ایرانیان کانادا پرداخته است. حدس زده می‌شود که نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت حدود ۳ میلیون نفری تورنتو، ایرانی باشند. این گزارش را به‌طور خلاصه برای شما ترجمه کردیم.

 

گزارش با تجربه یکی از ساکنان شهر به نام دنیس ویلسون آغاز می‌شود که پیش از این دو خودرویش دزدیده شده است. او به خبرنگار نیویورک‌تایمز گفته هر وقت که بخواهد با شاسی‌بلند جدیدش به مقصدی در تورنتو برود، باید ۱۵ دقیقه را برای اقدامات ضدسرقت قبل از روشن کردن خودروی خود و حرکت به سمت آن مقصد پیش‌بینی کند. در این ۱۵ دقیقه او چهار قفلی که به لاستیک زده را باز می‌کند، ستون فلزی موقتی که روبه‌روی خودروی خود گذاشته را از جا درمی‌آورد و قفل فرمان را باز می‌کند.

 

 ظاهرا چشم او خیلی از سرقت ترسیده چرا که هوندا CR-V همچنین به دو سیستم هشدار، یک دستگاه ردیاب خودرو و چهار عدد AirTag اپل مجهز شده است. جاکلیدی او هم در یک کیف مخصوص قرار دارد تا سیگنال‌های باز کردن قفل که دزدان ارسال می‌کنند را مسدود کند. او هم‌چنین دو دزدگیر حساس به حرکت را روبه‌روی خانه خود نصب کرده است، اما با وجود همه این تدابیر ویلسون گفته که همه این ابزارهای امنیتی کاری جز به تاخیر انداختن دزدها نخواهند کرد. 

 

خبرنگار که عنوان نوشته خود را «تورنتو مثل یک فروشگاه شکلات برای دزدان خودرو» گذاشته و مردم را خشمگین و عصبانی از این وضعیت توصیف کرده، می‌گوید: دزدی خودرو در کل کانادا فقط در سال ۲۰۲۲، ۲۴‌درصد رشد داشته و شرکت‌های بیمه در این سال ۸۹۰‌میلیون دلار خسارت برای سرقت خودرو پرداخت کردند. 

 

در تورنتو اما، سرقت خودرو نسبت به شش سال پیش یک‌و‌نیم برابر شده و درخواست ردگیری خودرو در دو سال گذشته فقط در یک سیستم ردگیری به دو برابر افزایش پیدا کرده است. 

 

وضع به جایی رسیده که این ماه یک نشست برای سرقت خودرو در اتاوا، پایتخت برگزار شده و جاستین‌ ترودو نخست‌وزیر در آن گفته: «جنایت سازمان‌یافته گستاخانه‌تر می‌شود و بازار سیاه بین‌المللی خودروهای دزدیده شده در حال گسترش است». 

 

هدف از این نشست این بود که دولت به شهروندان بگوید از وخامت اوضاع آگاه است و تدابیری برای مقابله با این وضعیت در نظر دارد: افزایش مجازات سرقت خودرو، سرمایه‌گذاری در آژانس مرزی برای اینکه اجازه ندهند که خودروهای سرقتی به آمریکا قاچاق شود و ممنوعیت واردات دستگاه‌های هک کلید خودروها از زمره این تدابیر است. 

 

با این حال حتی خود دولت هم از سارقان در امان نبوده است: دو دستگاه تویوتای وزرای دادگستری فعلی و قبلی دزدیده شدند و رهبر حزب محافظه‌کار می‌گوید این به‌خاطر ملایمت بیش از حد دولت در قبال احکام صادر شده برای مجرمان و صدور وثیقه اندک برای آزادی آنان است. مجرمانی که برآوردها می‌گوید از هر سرقت خودرو به طور متوسط ۱۴‌هزار و ۸۰۰‌دلار سود می‌برند. 

 

این وضعیت باعث شده که برخی از مردم در تورنتو راهکارهایی خلاقانه برای درامان ماندن از سرقت پیش بگیرند. برخی خرت‌و‌پرت‌های انبار خود را شب‌ها بیرون می‌گذارند تا ماشین خود را در گاراژ بگذارند. برخی دیگر دور تا دور خودروی خود را با موانعی فلزی محصور می‌کنند ولی خب هر روز صبح باید قفل این موانع را هم باز کنند.

 

اگر هوا سرد باشد باید از شعله آتش یا اسپری ضدیخ هم استفاده کنند تا ابتدا از این قفل‌ها یخ‌زدایی شود. برخی از ثروتمندان هم نگهبان شبانه‌روزی یا سگ‌های نگهبان استخدام کردند؛ ولی برخی اوقات حتی این راهکارها هم جواب نمی‌دهد!

 

کدخبر: ۵۵۴۱۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر