کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۹۳۳
تاریخ خبر:

سونامی جراحی پلاستیک

سونامی جراحی پلاستیک

گزارش فایننشیال تایمز از موج عمل‌های زیبایی در ایران و آثار مخرب آن

روزنامه هفت صبح| ایران سال‌هاست که به عنوان یکی از مراکز اصلی عمل‌های زیبایی شناخته می‌شود و هر ساله ده‌ها هزار نفر با آرزوی «بی‌نقص» شدن به زیر تیغ جراحی می‌روند. اما افزایش قابل توجه جراحی پلاستیک در سال‌های اخیر موجب نگرانی پزشکان و متخصصان کشور شده است.

 

این هفته روزنامه فایننشیال تایمز با اشاره به موج عمل‌های جراحی پلاستیک در ایران و آمار مستند در این‌باره، گزارشی از افزایش نگرانی‌ها درباره سلامت و هویت ایرانی منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید. 


بابک نیکومرام، عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران در گفت‌وگو با فایننشیال تایمز از سونامی اعمال زیبایی و تاثیر قابل توجه آن می‌گوید: «استانداردهای ناهماهنگ زیبایی غربی به ایرانی‌ها تحمیل شده و عمل‌های تهاجمی، در حال از بین بردن چهره اصیل ایرانی است.»

 

آخرین آماری که انجمن بین‌المللی جراحان پلاستیک و زیبایی منتشر کرده نشان می‌دهد ایران در سال 2022 در جهان، رتبه دوازدهم را از نظر بیشترین تعداد عمل زیبایی داشته است. این در حالی است که در سال 2016 آمارها ایران را در جایگاه هجدهم قرار داده بودند.

 

عمل زیبایی بینی(رینوپلاستی) همچنان محبوب‌ترین عمل زیبایی است و بعد از آن به ترتیب لیپوساکشن، جراحی پلک، عمل جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی) و بزرگ کردن سینه پرطرفدارترین اعمال جراحی پلاستیک بوده‌اند. در سال 2016 تعداد عمل‌های جراحی پلاستیک انجام شده در کشور 151هزار مورد بود، در حالی که در مجموع در سال 2022، 320هزار عمل زیبایی تهاجمی و غیرتهاجمی، در ایران انجام شده است.

 

اما به گفته نیکومرام این آمار تنها بخشی از واقعیت را نشان می‌دهد چرا که تنها تعداد معدودی از پزشکان در ایران هستند که این آمار را در اختیار انجمن جراحان پلاستیک قرار می‌دهند. از طرفی پزشکان موظف به ثبت سوابق با مقامات بهداشتی ایران نیستند. به عقیده نیکومرام اگر آمار واقعی جمع آوری و منتشر شود، ایران به احتمال زیاد در پنج رتبه اول قرار می‌گیرد.   

 

شش هزار بلاگر تبلیغ عمل زیبایی می‌کنند 
اواخر سال گذشته احمد وحیدی، وزیر کشور با توجه به رواج بیش از حد عمل‌های زیبایی اعلام کرد که افرادی که ظاهر خود را به شدت تغییر داده‌اند باید برای کارت ملی و اسناد شناسایی جدید اقدام کنند. طبق آمار، زنان 80 درصد متقاضیان جراحی پلاستیک در کشور را تشکیل می‌دهند و دلایل مختلفی پشت این افزایش چشمگیر وجود دارد.

 

آمارهای انجمن جراحان پلاستیک نشان می‌دهد در ایران بیش از شش هزار صفحه مجازی در اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌ها وجود دارد که خدمات زیبایی در ایران را تبلیغ می‌کنند. صدها هزار ایرانی هم این صفحات را دنبال می‌کنند. مریم 34 ساله، مربی خصوصی ورزش که خودش عمل زیبایی بینی و زاویه سازی فک انجام داده به فایننشیال تایمز می‌گوید:

 

«عمل کردن یک هنجار اجتماعی جدید شده و بسیاری از مردم تحت فشار هستند تا در این چارچوب‌ها جا بگیرند.» جراحان می‌گویند در گذشته عمل زیبایی در ایران به قشر مرفه و میانسال محدود می‌شد اما حالا جوانان و افراد از هر طبقه اجتماعی می‌خواهند صورت و بدن خود را تغییر بدهند.

 

علیرضا مصباحی، جراح پلاستیک صورت و دبیر انجمن راینولوژی ایران می‌گوید  بسیاری از مراجعه‌کنندگانی که فریب تبلیغات گمراه کننده و تصاویر فتوشاپ شده در رسانه‌های اجتماعی را می‌خورند، هنوز در دبیرستان هستند.

 

عمل بینی فقط 800 دلار 
با وجود اقتصاد نابسامان، تورم و تحریم‌های غرب تقاضا برای عمل‌های زیبایی همچنان به قوت خود باقی است. قیمت مناسب و متخصصان خوب در ایران حتی بسیاری را از خارج از کشور به ایران می‌کشاند، به خصوص کشورهای عربی و ایرانیانی که در اروپا و آمریکا زندگی می‌کنند.

 

آمارها نشان می‌دهد که 8/5درصد عمل‌های زیبایی انجام شده در ایران در سال 2022، روی خارجی‌ها انجام شده است. با استناد به انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، متوسط یک عمل زیبایی بینی در این کشور، به علاوه هزینه بیهوشی و غیره حدود 6هزار دلار هزینه دارد. در حالی که همین عمل در ایران بین 800 تا دوهزار دلار برایتان آب می‌خورد. 

 

رشوه بگیر، از پزشک شکایت نکن 
به گفته مقامات انجمن جراحان پلاستیک ایران تنها حدود 430 جراح پلاستیک معتبر در ایران وجود دارد اما حدودا دوهزار پزشک خدمات زیبایی ارائه می‌دهند. نیکومرام ادعا می‌کند که تکنسین‌ها این عمل‌های زیبایی را انجام می‌دهند و برخی جراحان در همکاری با آن‌ها، مهر خودشان را پای عمل می‌زنند تا قانونی به نظر برسد.

 

به گفته او تعداد جلسات کمیسیون پزشکی که برای بررسی موارد قصور تشکیل شده، در پنج سال گذشته دو برابر شده است. جراحان موظف به گزارش عوارض عمل نیستند و به قربانیان اغلب پیشنهاد رشوه می‌شود تا از پزشکان شکایت نکنند. جراحان ارشد پلاستیک می‌خواهند مقررات بهتری وضع شود، حداقل سن برای جراحی مشخص شود و پزشکان ملزم باشند تا اشتباهات پزشکی همکاران خود را افشا کنند. 

 

کدخبر: ۵۵۳۹۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر