کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۷۹۴
تاریخ خبر:

خبرسازی مثبت و منفی هموطنان ما در سوئیس

خبرسازی مثبت و منفی هموطنان ما در سوئیس

اطلاعات جدید درباره قتل گروگانگیر ایرانی که می‌گفت در سوئیس دموکراسی وجود ندارد

روزنامه هفت صبح| در یک هفته گذشته دو ایرانی در سوئیس به راس اخبار رسیدند. یکی ماجرای گروگانگیری که به قتل می‌رسد و دیگری یک دانشمند. ماجرای هر کدام چه بوده؟

 

آخرین خبر مربوط به دیروز است. روز گذشته رسانه‌ها خبر دادند که یک محقق ایرانی به همراه تیمی از دانشگاه زوریخ موفق شده‌اند چیزی بسازند که می‌تواند از بین زباله‌های الکترونیکی طلا استخراج کند.  در برد و مادربرد بسیاری از محصولات الکترونیکی که افراد دور می‌اندازند از فلزات گرانبهایی مثل طلا استفاده شده.

 

حالا همین زباله‌های الکترونیکی که بازیافت آنها به یک مسئله جدی در دنیا تبدیل شده موضوع تحقیق وبررسی محمد پیدایش و تیم او در زوریخ بوده. او مهندس موسسه فناوری فدرال این شهر است.  پیدایش سال 1397 در رشته مهندسی شیمی از مقطع دکترای دانشگاه علم و صنعت فارغ‌التحصیل می‌شود و بعد از آن کار در موسسه زوریخ را شروع می‌کند.

 

حالا او و تیم همراهش قرار است چطور به طلا برسند؟ پژوهشگران در ابتدا شیر را تبدیل به پنیر کردند و با استفاده از پروتئین موجود در آب پنیر یک هواژل با چگالی کم ساختند. روش‌های سنتی‌تر به همراه طلا، فلزهای دیگر را هم استخراج می‌کرد اما هواژل توانایی جذب ۹۳ درصد طلای خالص را دارد.

 

سوئیس بین پناهنده‌های ایرانی و اوکراینی فرق می‌گذارد
دیروز شنیده‌ها حاکی از این بود که یکی از اتباع ایرانی از سوی پلیس سوئیس به قتل رسیده. با خبری شدن این ماجرا مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه به دیدار سفیر سوئیس در کشور رفته و خواستار توضیح رسمی دولت سوئیس در این باره شده.

 

چیزی که در اخبار رسمی منتشر شد این بود که سفیر سوئیس هم در واکنش به این ملاقات گفته بود که موضوع را از دولت متبوع خود پیگیری و نتیجه آن را اعلام خواهد کرد. بعد از بررسی بیشتر به نظر می‌رسد که این ماجرا مربوط به خبری بوده که یک بار در همین صفحه آن را اطلاع‌رسانی کرده بودیم.

 

در زمانی که ایران در تعطیلات به سر می‌برد، یک مرد 32 ساله در سوئیس با چاقو و چیزی شبیه  قمه یا تبر حادثه عجیبی را رقم زد. در متن برخی از وبسایت‌های خبری این کشور آمده بود که ملیت او مشخص نبوده ولی به زبان‌های فارسی و انگلیسی صحبت کرده. این مرد ساعت 18:30 آن روز راننده قطاری در غرب سوئیس را با 14 مسافر مجبور به توقف کرد و از او خواست که کنار بقیه گروگان‌ها بنشیند.

 

پلیس سعی می‌کند که با یک مترجم فارسی زبان اصالتا ایرانی، با گروگانگیر وارد مذاکره شوند. با این حال در گزارش‌ها نیامده که این پناهنده 32 ساله دقیقا چه خواسته‌ای داشته. تنها یک ویدئو به صورت مخفیانه از سوی گروگان‌ها منتشر شده که این مرد را در حال حرف زدن نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد لهجه ترکی یا کردی دارد

 

و می‌گوید که دموکراسی در این کشور وجود ندارد، سوئیس بین پناهنده‌های اوکراینی و ایرانی فرق می‌گذارد و درخواست دارد که او را به لندن بفرستند. طبق گفته‌ها او در پروسه پناهندگی بین دو شهر مختلف سوئیس جابه‌جا شده و به این دلیل که روند پناهندگی در این کشور بسیار طاقت‌فرساست دست به این کار زده. 

 

 بعد از مدتی مذاکره پلیس برای چند لحظه موفق می‌شود که این مرد ایرانی را از مسافران دور کند. این جا آنها تصمیم می‌گیرند که سیاست‌های خود را تغییر دهند. برای همین ماده منفجره‌ای می‌اندازند تا حواس مرد ایرانی را پرت کنند. این مرد هم با قمه به سمت پلیس حمله‌ور می‌شود و مورد شلیک افسر روبه‌روی خود قرار می‌گیرد.

 

مقامات سوئیس می‌گویند گروگان‌گیر در دم جان باخته است، اما تمامی گروگان‌ها سالم هستند. حادثه از ساعت 18:30 تا 22:20 طول کشیده. دادستان سوئیس گفته این یک حادثه نادری در سوئیس است که در آن 15 نفر گروگان گرفته شدند و 60 نیروی پلیس در محل حاضر بودند. آخرین بار در سال 2022 یک زن و مرد در شرکت به گروگان گرفته شده بودنند اما دزدها بدون هیچ دستاوردی از محل حادثه فرار می‌کنند.

 

کدخبر: ۵۵۳۷۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر