کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۶۴۹
تاریخ خبر:

شرط‌بندها ‌و ‌گروگانگیرها؛ از سوئیس تا استانبول

شرط‌بندها ‌و ‌گروگانگیرها؛ از سوئیس تا استانبول

فعالیت‌های دردسرساز هموطنان در قاره سبز!

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور | در تعطیلات آخر هفته‌ای که گذشت ایرانی‌ها بارها در راس اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفتند. در ادامه می‌توانید شرح هر خبر را بخوانید.  

یک: پنجشنبه عصر بود که یک پناهجوی ایرانی در سوئیس با چاقو و تبر مسافران یک قطار را به وحشت انداخت و بعد از ساعت‌ها گروگان نگه داشتن آن‌ها سرانجام به دست پلیس کشته شد. این فرد که هویتش ایرانی معرفی شده مسافران قطاری در غرب سوئیس را گروگان گرفت و در جریان عملیات پلیس جان خود را از دست داد. گزارش‌ها حاکی از این است که 15 گروگان از جمله 14 مسافر و یک نفر راهبر قطار آزاد شدند و همگی صحیح و سالم هستند. 

 

پلیس سوئیس اعلام کرده است که این پناهجوی 32 ساله ایرانی با تبر و چاقو وارد قطار شده و زمانی که قطار در شهر «اسر-سو-شانور» در منطقه فرانسوی زبان «وو» توقف می‌کند 14 نفر را گروگان می‌گیرد. این گروگانگیری در ساعت 18:35 عصر به وقت سوئیس شروع شد. پناهجوی ایرانی که به زبان فارسی و انگلیسی صحبت می‌کرد بعد از گروگان گرفتن مسافران راننده قطار را هم با تهدید مجبور کرد تا به آن‌ها بپیوندد.

 

از آنجا که تمامی درهای قطار بسته شده بود، پلیس سعی کرد تا از طریق واتساپ مسافران و یک مترجم فارسی با فرد گروگانگیر ارتباط برقرار کند. پلیس چهار ساعت را صرف صحبت و مذاکره با گروگانگیر می‌کند اما موفق نمی‌شود کاری را از پیش ببرد. در نهایت در ساعت 10و 15دقیقه شب تعداد 60 نیروی پلیس برای آزادسازی گروگان‌ها وارد عمل می‌شوند.

 

با وجود اینکه مسافران هیچ آسیب جسمی ندیدند، مرد گروگانگیر در عملیات آزادسازی به شدت مجروح و در آخر کشته شد. به گفته مقام‌های پلیس در نهایت تیم‌های امدادی توانسته‌اند برای لحظاتی فرد گروگانگیر را از گروگان‌ها دور کنند. در این حین برای پرت‌کردن حواس او از مواد منفجره استفاده و سپس پلیس وارد عمل شد اما فرد گروگانگیر با تبر به یک پلیس حمله و این افسر هم در نهایت به سوی او شلیک کرده است.

 

اطلاعات بیشتری درباره هویت این فرد و انگیزه او منتشر نشده و تحقیقات در این‌باره ادامه دارد. سخنگوی پلیس همچنین گفته است که در حال حاضر عنصری که نشان دهد این حادثه اقدامی تروریستی یا افراط‌گرایانه بوده وجود ندارد. یکی از خبرنگاران ایرانی ساکن آلمان (بامداد اسماعیلی) درباره هویت این مرد ایرانی در توئیتر خود نوشته است:

 

«طبق اطلاعاتی که من جمع‌آوری کردم او پناهده در کمپ شهر نوشاتل سوئیس بوده. سال ۲۰۲۲ از یونان وارد سوئیس می‌شود و تقاضای پناهندگی می‌کند. رد می‌شود. می‌رود انگلیس. ۲۰۲۳ او را برمی‌گردانند سوئیس. می‌گویند حال روحی خوبی نداشته و فقط می‌خواست از سوئیس برود.» او همچنین اطلاعاتی درباره محل تولد او بازگو کرد که از صحت آن مطمئن نیست. 

 

دو: رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که شهروندی افرادی که در دوران وزیر سابق کشور به آن‌ها اعطا شده است دوباره بررسی می‌شود. چرا؟ احتمالا به این دلیل که بسیاری از کلاهبرداران و متهمانی که این روزها در ترکیه بازداشت می‌شوند، در همان دوران توانسته بودند شهروندی این کشور را دریافت کنند.

 

در مدت اخیر چهره‌های ایرانی زیادی مانند داود هزینه و مسعود ترکیبی که در ترکیه به فعالیت در سایت‌های شرط‌بندی مشغول بودند دستگیر و برخی به ایران بازگردانده شدند. شمار زیادی از این افراد در دوران سلیمان سویلو وزیر سابق کشور ترکیه توانسته بودند شهروندی این کشور را به دست آورند. حالا یک روزنامه‌نگار ترک به نام ارک آجارر در توئیتر خود اعلام کرده است که تمام شهروندی‌های ترک داده شده در دوران این وزیر سابق دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

از قضا یکی از افرادی که شهروندی او به تازگی لغو شده سعید امیر یا سعدالله امیر‌شقاقی است. چهره‌ای  که رئیس باند اینفلوئنسرهای ایرانی است و میلاد حاتمی در اعترافاتش او را سرشاخه اصلی سایت‌های شرط‌بندی معرفی کرده. این خبرنگار ترک، تصویر نامه‌ای رسمی را هم منتشر کرده که نشان می‌دهد امیر شقاقی در تاریخ 6 ژانویه 2024 سعی داشته از طریق فرودگاه استانبول از کشور خارج شود اما کنترل پاسپورت او را متوقف کرده و پاسپورتش را ملغی یا ابطال کرده است.

 

سعدالله و پسر فرشید امیر شقاقی معروف به مونتیگو دو نفر از سرشاخه‌های مافیای شرط‌بندی اینترنتی هستند و بیشتر چهره‌های اینستاگرام بعد از ترک ایران در ترکیه جذب شبکه او شده و برایش تبلیغ می‌کنند. افرادی مانند، داود هزینه، مسعود ترکیبی، ندا یاسی، پویان مختاری، میلاد حاتمی و ... از جمله افرادی هستند که با امیر شقاقی همکاری داشته‌اند. 

 

یکی دیگر از ایرانی‌هایی که به گفته این خبرنگار به تازگی شهروندی این کشور را از دست داده احمد نظری شیره‌جینی است. او یکی از افرادی است که با همکاری برخی مسئولان ترکیه توانسته در پوشش شرکت‌های خدمات زیبایی و ... یک شبکه بزرگ شرط‌بندی در اروپا ایجاد کند.

 

گفته می‌شود مهمت آغار، یکی از وزرای سابق ترکیه در وزارت کشور برای تسریع روند تابعیت نظری تلاش کرده است. او همچنین برای نظری مجوز حمل سلاح که در ترکیه به ندرت صادر می‌شود گرفت و اجازه داد نظری بتواند با ماشین شخصی از ایست‌های بازرسی پلیس عبور کند. پرونده او بسیار سنگین است و در حال حاضر اسم او در لیست اعلان قرمز اینترپل قرار گرفته است. 

 

کدخبر: ۵۵۳۶۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر