کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۲۹۵
تاریخ خبر:

شب طوفانی ایرانی‌های خارج‌ از‌ کشور

شب طوفانی ایرانی‌های خارج‌ از‌ کشور

پرونده جنایی ناجی در مریلند‌، ‌نبوغ پزشکان ایرانی در ترکیه و... مرگ زیر دست دکتر بیهوشی .

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| روز گذشته رسانه‌های خارجی پر بود از اخبار مرتبط با ایرانیان ساکن خارج از کشور. چهار خبر مربوط به ایرانیان ساکن ترکیه، یک خبر از سوئد و دو خبر هم از رسانه‌های آمریکایی منتشر شد؛ از مرگ و قتل گرفته تا موفقیت پزشکان و دختر کارآفرین ایرانی. در ادامه می‌توانید ماجرای هر کدام را بخوانید.

 

یک: روز گذشته وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که یک ایرانی و دو کانادایی به توطئه در استفاده از امکانات تجاری در آمریکا برای ارتکاب قتل در ازای دریافت پول متهم شده‌اند. نام فرد ایرانی این پرونده ناجی شریفی زیندشتی است که پیش از این هم اسمش بارها در رسانه‌ها منتشر شده و گفته می‌شود در قتل صاحب شبکه جم دست داشته است.

 

وزارت دادگستری آمریکا ادعا می‌کند شریفی زیندشتی با دامیون پاتریک جان رایان و آدام ریچارد پیرسون در توطئه‌ای برای قتل دو نفر از ساکنان مریلند همکاری کرده‌اند. مقامات آمریکایی او را یک قاچاقچی بین‌المللی معرفی کرده‌اند که با تشکیل و اداره یک شبکه جنایتکار، در سراسر حوزه‌های قضایی مختلف دیگر کشورها عملیات ترور و آدم‌ربایی انجام داده است.

 

در بیانیه وزارت دارایی آمریکا آمده «شبکه شریفی‌زیندشتی با قتل در چندین کشور از جمله امارات متحده عربی، کانادا و ترکیه مرتبط بوده است.» همزمان با انتشار بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، وزارت خزانه‌داری این کشور تحریم‌هایی را علیه ناجی شریفی زیندشتی و چند شریک او اعلام کرد. ادعا می‌شود در حال حاضر شریفی زیندشتی در ایران به سر می‌برد و همدستان کانادایی او به خاطر جرایم نامرتبط در کانادا زندانی هستند.

 

پیش از این در سال 97 روزنامه‌های ترکیه خبر داده بودند که شریفی به همراه 9 نفر از همدستانش در ترکیه به جرم قاچاق موادمخدر بازداشت شده است. همچنین رسانه‌های ترک ادعا کردند او یکی از افرادی بوده که در قتل سعید کریمیان، صاحب شبکه ماهواره‌ای جم دست داشته.شریفی در سال 86 در ایران به جرم قاچاق موادمخدر دستگیر و به اعدام محکوم شده بود اما توانست از زندان فرار کند و به ترکیه برود.

 

دو: خبرگزاری آنادولو ترکیه روز گذشته خبر داد گروهی از مهندسان و پزشکان ایرانی در استان وان توانسته‌اند با پشتیبانی از هوش مصنوعی دستگاه عنبیه‌ شناسی یا آیروسکوپ بسازند که امکان تشخیص بیماری‌های بدن را از طریق عکس‌های گرفته شده از لایه عنبیه چشم فراهم می‌کند. مهرداد فوج لعلی، مهندس مکانیک ایرانی و نماینده فدراسیون جهانی مخترعان در ترکیه

 

و پزشکان رویا همت‌پور و بهزاد جیباشی برای ساخت دستگاهی که می‌تواند بیماری‌های بدن انسان را از لایه عنبیه چشم با استفاده از علم ایریدولوژی تشخیص دهد، شروع به کار کردند. مهرداد فوج لعلی و پزشکانی که در سال 2022 در تکنوفست در سامسون با این پروژه‌ها مدال نقره را کسب کردند، بعداً در مسابقات رومانی و دوبی مدال طلا گرفتند. 

 

سه: دیروز رسانه‌های ترک از مرگ یک پسر جوان ایرانی بر اثر سقوط از ارتفاع خبر دادند. ساعت 11 شب یکشنبه امیر صدرا عابدینی 23 ساله از یک برج لاکچری در محله اسن‌یورت سعادت‌دره در استانبول به پایین افتاد.  ‌او از نیم‌طبقه‌ی طبقه بیست و سوم یک ساختمان 40 طبقه به دلایل نامشخصی سقوط کرد و جان خود را از دست داد. تحقیقات پلیس در این باره همچنان ادامه دارد. 

 

چهار: دو سال پیش هنگ مرزی ایران جسد مردی جوان به نام پرهام را در مرز ایران و ترکیه پیدا کردند و حالا پرونده او در دادگاه کیفری ‌استان تهران رسیدگی شده است. بعد از پیدا شدن جسد پرهام شواهد نشان می‌داد این جوان مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفته و نمونه‌برداری‌هایی هم از بدن او انجام شده است؛ اما هنگ مرزی ترکیه و پزشکی قانونی این کشور حاضر به همکاری در این‌ باره نشدند.

 

در نهایت جسد به تهران منتقل شد و پزشکی قانونی بعد از بررسی‌های لازم اعلام کرد علت مرگ ضرب و جرح است اما از آنجا که پزشکی قانونی ترکیه حاضر به همکاری نشده، علت دقیق مرگ و جزئیات مشخص نیست. وکیل اولیای دم در دادگاه توضیح داد: پرهام پسر جوان یک خانواده ایرانی بود که آن‌طور که خانواده‌اش گفته‌اند دو سال قبل تصمیم گرفت از مرز ایران خارج شود و به شهر وان ترکیه برود. چون پرهام به صورت غیرقانونی از مرز خارج شد، خانواد‌ه‌اش خبری از او نداشتند تا اینکه جسد توسط هنگ مرزی و داخل خاک ایران پیدا شد.

 

پنج: رسانه‌های آلانیا در ترکیه خبر دادند یک زن ایرانی در یک فروشگاه لباس، اجناسی را دزدیده و سعی داشته بعد از روشن شدن آلارم فرار کند. کارکنان این مغازه موفق شدند او را تحویل پلیس بدهند. گفته شده بعد از اینکه در ایستگاه پلیس از این زن ایرانی اظهاریه گرفته شده، به شرط کنترل قضایی آزاد شده است.   

 

شش: ماه دسامبر گذشته زنی که قرار بود در یک کلینیک زیبایی واقع در شمال استکهلم مورد عمل جراحی پلاستیک قرار بگیرد جان خود را از دست داد. پرونده مرگ او هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد اما دکترهایی که در اشتباهات احتمالی پزشکی این پرونده دست داشته‌اند ایرانی‌تبار هستند.

 

گفته شده قرار بوده یک جراح زیبایی که به طور مرتب از ایران به این کلینیک رفت و آمد می‌کند این عمل را انجام دهد. اما به نوشته روزنامه افتون بلادت، این زن پیش از آغاز عمل جراحی پلاستیک در مراحل اولیه دریافت بیهوشی دچار ایست قلبی شد و پس از انتقال به اورژانس و مدتی بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه در اوایل ماه ژانویه جان باخت.

 

بر اساس اطلاعات افتون بلادت، ظاهرا دلیل مرگ این زن اشتباه دکتر بیهوشی در کلینیک زیبایی بوده است که «نای و مری بیمار را با یکدیگر اشتباه گرفته است». این دکتر بیهوشی هم ایرانی تبار است. در رابطه با این رویداد پرونده‌ای تحت عنوان «اقدام منتهی به مرگ» در دادستانی ناحیه غرب استکهلم تشکیل شده است. هنوز هیچ فردی در رابطه با این پرونده مورد محاکمه قرار نگرفته است.

 

هفت: یک شبکه تلویزیونی آمریکایی در ایالت آریزونای آمریکا گزارشی تصویری از یک دختر جوان ایرانی تهیه کرده که در یک ون کافه، قهوه با طعم‌های ایرانی سرو می‌کند. صاحب کافه «اسپرسول» اریس موحدی است که با ون کافه خود در سراسر شهر «توسان» می‌چرخد و شیرینی ایرانی و قهوه می‌فروشد. موحدی سال میلادی گذشته جایزه «بهترین زنان رهبر نوظهور سال» را دریافت کرد. اریس در ایران بزرگ شد و در ایتالیا توانست به یک باریستای حرفه‌ای تبدیل شود.       

 

کدخبر: ۵۵۳۲۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر