کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۷۹۳
تاریخ خبر:

‌خرید جهیزیه و چند پرس غذا به جای حبس

‌خرید جهیزیه و چند پرس غذا به جای حبس

نگاهی به چند حکم جالب که در یک‌سال گذشته قوه قضائیه برای برخی از متهمان صادر کرده.

روزنامه هفت صبح، فاطمه‌السادات هاشمی | در سال‌های اخیر قاضی‌های سراسر کشور به جای حکم حبس، احکام جایگزین صادر می‌کنند. غالبا این حکم‌ها برای متهمانی که ابراز ندامت می‌کنند صادر می‌شوند و هدفشان ترویج خدمات عمومی و مسئولیت اجتماعی و حفظ بنیان خانواده است.

 

حالا مجازات‌های جایگزین حبس شامل چه می‌شوند؟ قانون پیشنهاد داده که بسته به شرایط متهم می‌شود از دوره‌های مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات جایگزین استفاده کرد. در ماه‌های اخیر چند نمونه از این احکام بازتاب خبری پیدا کرده که بعضی از آن‌‌ها را می‌خوانید.

 

خرید برای تازه عروس دامادها به جای حبس قتل شبه عمد 
اوایل فروردین امسال مالک پاساژی در حال ساخت در لواسان به قتل کارگر ساختمانی متهم شد. پس از بررسی‌های پلیس مشخص شد کارگر حین کار آسیب‌دیده و جان خود را از داده است. به همین دلیل پرونده‌ای در دادگاه تشکیل و مرد ساختمان‌ساز به قتل شبه عمد متهم شد. حکم مالک پرداخت دیه و حبس به علت قتل شبه عمد (بین یک تا سه سال) بود.

 

حکم حبس به دستور قاضی حسین‌پور با مجازات جایگزین عوض شد. مالک که ابراز ندامت کرده و سوءسابقه نداشت به دستور قاضی ملزم شد هزینه ازدواج 8نفر از فرزندان محکومان جرائم مالی و غیرعمد را _که والدینشان در حبس‌اند _ بپردازد. این هشت نفر کسانی‌اند که در سال‌جاری ازدواج می‌کنند و بدون پرداخت پول می‌توانند وسیله‌هایی مثل ساعت و لوازم آرایشی  بهداشتی خود را از فروشگاه‌های پاساژ مذکور تهیه کنند.

 

حکم جایگزین رستوران‌داری که متهم را فراری داد 
اواسط تابستان سال‌جاری پلیس حین عملیات تعقیب یک متهم متوجه شد او در رستورانی در لواسان پنهان شده است. صاحب رستوران که دوست متهم بود با تلف کردن وقت ماموران متهم را فراری داد، اما خودش به جرم فراری دادن مجرم در حال تعقیب دستگیر شد.

 

حکم او پس از اعتراف به جرمش و درخواست عفو از دادگاه و با توجه به اینکه سابقه کیفری نداشت صادر شد. قاضی میثم حسین‌پور حکم هشت ماه حبس او را تبدیل به مجازات جایگزین کرد. طبق حکم جایگزین متهم ملزم شد تا ۸ هفته متوالی ۸ کارتن‌خواب را که در ‌گرمخانه و مددسراهای شهرستان لواسان سکونت دارند با خودرو به رستوران خود آورده و غذای رایگان در اختیارشان قرار دهد.

 

کمک به نوعروسان‌ و بیماران صعب‌العلاج به جای حبس 
 حکم راننده‌ متخلف محکوم به دو سال و شش ماه حبس تعزیری با دستور قاضی معصوم همتی به مجازات جایگزین تبدیل شد. این متهم پاییز امسال محکوم به خرید دو دستگاه یخچال و دو دستگاه تلویزیون ساخت داخلی برای نوعروسان آسیب‌دیده از زلزله شهرستان خوی شد.  قاضی در حکمی دیگر متهم را به تامین بخشی از هزینه خرید یک دستگاه پرتو درمانی محکوم کرد. این حکم جایگزین شش ماه حبس تعزیری او بود و دستگاه به انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان آذربایجان غربی اهدا خواهد شد.

 

تهیه لباس و کاشت سه هزار نهال  
اردیبهشت ماه سال‌جاری دادرس یاسر فرج‌وند برای یک متهم در شهرستان حمیدیه استان خوزستان حکم جایگزین جالبی صادر کرد. حکم اولیه متهم این بود که به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی و عدم رعایت نکات بهداشتی شش ماه حبس بکشد. با حکم جایگزین متهم قرار شد شب عید برابر یکصد و پنجاه میلیون ریال برای کودکان نیازمند و آسیب‌پذیر زیر 10سال شهرستان لباس تهیه کند. 

 

همین ماه در یکی از پرونده‌های بندر امام خمینی (ره) خوزستان فردی با شکایت شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان متهم به تخریب محیط‌زیست شده بود. حکم او به تنبیه جایگزین کاشت سه هزار اصله نهال تبدیل شد. این حکم به جای شش ماه حبس و با توجه به ابراز ندامت و نداشتن سابقه کیفری متهم صادر شد.

 

قناد متخلف و حکم خرید 30 جفت کفش 
دی ماه امسال حکم جایگزین متفاوتی برای قناد متخلف ارومیه‌ای صادر شد. اتهام قناد استفاده از رنگ و اسانس غیرمجاز و ژله تاریخ مصرف گذشته در تولید شیرینی بود. متهم که از سوی مرکز بهداشت شهرستان ارومیه به دادگاه معرفی شده بود ابراز ندامت کرده و سابقه کیفری نداشت. قاضی هم او را به خرید 30 جفت کفش کودکانه برای دانش‌آموزان مدرسه چیر از توابع بخش نازلو این شهرستان محکوم کرد. این حکم جایگزین حکم پرداخت ۲۴0 میلیون ریال جزای نقدی به جای تحمل سه ماه حبس تعزیری شد.  

 

کمک به کتابخانه 
زمستان امسال قاضی محمد حسن زیرایی حکم جالبی برای چهار متهم _ از پرونده‌های جداگانه_ در بخش بوشکان استان بوشهر صادر کرد. اتهام این چهار نفر شکار و صید بدون مجوز حیوانات حفاظت شده با وسایل غیرمجاز بود. متهمان با این حکم ملزم شدند 10 جلد کتاب به ارزش 20 میلیون ریال و در مجموع 80 میلیون ریال برای کتابخانه عمومی شهر کلمه دشتستان تهیه کنند.

 

 

کدخبر: ۵۵۲۷۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر