کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۴۲۷
تاریخ خبر:

آیا می‌شود اسم پسرم را از بردیا به سورنا تغییر بدهم؟

آیا می‌شود اسم پسرم را از بردیا به سورنا تغییر بدهم؟

پاسخ به پرسش‌های حقوقی شهروندان.

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| پاسخ به سوالی درباره قانون حریم صنفی/ این هفته به سوال دو نفر از مخاطبان سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:

‌سوال یک: پسری دارم که ۷۰ روزه است. می‌خواستم اسمش را از بردیا به سورنا تغییر بدهم. آیا ممکن است؟ 


پاسخ: قاعدتا این کار ممکن است چون شما صرفا به صورت سلیقه‌ای می‌خواهید نام فرزند خود را تغییر بدهید؛ در صورتی که در قانون، دلایلی که طبق آن تغییر نام کوچک ممکن است مشخص شده و محدود در مواردی مثل ناشایست بودن نام یا غیراسلامی بودن آن است. با این حال به ثبت احوال محل مراجعه کنید، ممکن است به صورت فراقانونی مساعدت کنند. 

 

سوال دو: من یک سوپرمارکت مقابل یک پارک دارم. از طرف شهرداری در مقابل پارک یک کانکس مواد غذایی می‌زنند. دوستان به من مشورت دادند که برو اتحادیه و شکایت کن چون باید بین مغازه شما و دکه ۵۰۰ متر فاصله باشد. آیا چنین قانونی داریم؟


پاسخ: موضوعی که شما به آن اشاره می‌کنید موضوع حریم صنفی است. حریم صنفی یک موضوع قدیمی در حقوق ایران است و در حال حاضر اجرایی نیست. در واقع قانون‌گذار به موجب بند (ل) ماده ۳۷ و همچنین بند (الف) ماده ۵۵ قانون نظام صنفی مصوب ۱۳۸۲، در خصوص شرح و تبیین وظایف و اختیارات «مجامع امور صنفی» و «هیات عالی نظارت» راجع به امر «تعیین حدود صنفی» نیز تعیین تکلیف کرده بود

 

اما به موجب آخرین اصلاحات انجام شده در این قانون، بندهای قانونی یاد شده در رابطه با موضوع مذکور (حدود صنفی) به کلی حذف و از متن مقررات قانونی مزبور محو شده ‌ و در واقع قضیه را در خصوص مورد به سکوت برگزار نموده است، سکوتی که در واقع گویای تغییر موضع قانون‌گذار در باب رعایت فاصله صنفی است و نشان از آن دارد که مقنن از موضع پیشین خود صرف‌نظر داشته

 

و در راستای اشتغال‌زایی هر چه بیشتر و در امتداد اعمال مقررات ماده ۷ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی دایر بر محدودیت‌زدایی و تسهیل در اخذ مجوزهای فعالیت و تاسیس واحدهای صنفی، اعلام کرده که صادر‌کنندگان مجوز کسب و کار اجازه ندارند به دلیل «اشباع بودن بازار»، از پذیرش تقاضا یا صدور مجوز کسب و کار امتناع کنند.

 

بنابراین دیگر نمی‌توان بابت اینکه فردی در کنار مغازه شما مغازه‌ای در همین رسته صنفی بازکرده شکایت کرد. 

 

 ‌دوشنبه هر هفته ‌ به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com


 

کدخبر: ۵۵۲۴۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر