کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۱۲۹
تاریخ خبر:

برای ارتباط بیشتر با مردم و خانواده

برای ارتباط بیشتر با مردم و خانواده

حضور حداکثری اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در پلتفرم‌های فیلتر.

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| چند روز پیش سخنگوی دولت اعلام کرد وزیر ارتباطات درخواست رفع فیلتر گوگل‌پلی را داده است اما کارگروه تعیین محتوای مجرمانه این کار را هنوز انجام نداده است. او این حرف را در ادامه تاکیدهایش بر تلاش دولت در زمینه کاهش فشار فیلترینگ و گشوده شدن فضا زد.

 

این در حالی است که تعداد زیادی از اعضای کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه را اعضای دولت تشکیل می‌دهند. همین هم باعث شد که خیلی‌ها تعجب کنند. یکی از شناخته‌شده‌ترین کسانی که تعجبش را اعلام کرد علی آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی بود.

 

او در کانال تلگرامی‌اش نوشت:«اول آن‌که رئیس‌جمهور محترم بارها تاکید کرده‌اند که رفع فیلتر زمانی محقق می‌شود که پلتفرم‌های فیلترشده به خواست‌های دولت ایران تمکین کنند. آیا گوگل شیوه همکاری جدیدی با دولت ایران در پیش گرفته است و ما از آن بی‌خبریم؟ دوم آن‌که اگر پاسخ سوال فوق مثبت است، به چه دلیلی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که ۶ عضو آن از اعضای دولتند با این درخواست دولت مخالفت کرده‌اند؟»

 

مجموع این حرف‌ها باعث شد که توجه خیلی‌ها به اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی جلب شود اما سوالی که جوابش می‌تواند جالب باشد این است که چند نفر از آنها خودشان در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده مانند توئیتر، اینستاگرام و تلگرام عضویت دارند. البته از آنجا که تعداد زیادی از آنها تیک آبی ندارند نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که صفحات آنها به خودشان تعلق دارد یا از سوی خودشان اداره می‌شود.

 

آقای زارع‌پور کمرنگ 
بیایید از وزیر ارتباطات شروع کنیم، یکی از اعضای مهم دولت در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که اسمش بعد از دادستان کل کشور در فهرست اعضا دیده می‌شود. عیسی زارع‌پور که یکی از وزرای جوان دولت سیزدهم است.

 

در ابتدای ورودش به دولت اعلام کرد که در شبکه‌های اجتماعی عضویت ندارد اما آذرماه ۱۴۰۰ طبق اعلام روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرد که او عضو شبکه‌های داخلی و خارجی از جمله آی گپ، ایتا، بله، روبیکا، سروش، گپ، روبینو، لینکدین و اینستاگرام است و با شناسه کاربری EisaZarepour فعالیت می‌کند و با مردم در ارتباط خواهد بود.

 

خودش هم بعدتر گفت: «در شبکه‌های اجتماعی هستم اما ترجیح می‌دهم وزیر برقراری ارتباطات باشم تا وزیر رسانه. برای ارتباط خانوادگی و برقراری ارتباط با دانشجویان همه ساعته آنلاین هستم و پاسخگوی ایمیل نیز هستم. اما فرصت زیادی برای حضور در شبکه‌های اجتماعی ندارم.

 

نباید توقع داشت که در همه ساعت‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشم و پاسخ بدهم. در حال حاضر نیز روزانه پیام‌های بسیاری از اکانت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارم دریافت می‌کنم. اگر بخواهم به تمامی پیام‌ها پاسخ دهم و حضور مداوم داشته باشم باید کل کارم را تعطیل کنم. اما نگاه منفی به شبکه‌های اجتماعی ندارم.»

 

۱۲هزار فالوئر برای وزیر ارشاد 
غیر از زارع‌پور که قبول دارد برای ارتباط با خانواده و دوستان و دانشجویان و بقیه باید عضو شبکه‌های اجتماعی بود، محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد و یکی دیگر از اعضای دولت که عضو مهمی در کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه محسوب می‌شود هم در توئیتر حضور دارد و اتفاقا قوی هم ظاهر می‌شود.

 

صفحه او در توئیتر نزدیک به ۱۲هزار دنبال‌کننده دارد و خودش هم ۴۷نفر را دنبال می‌کند از جمله رئیس‌جمهور، سخنگوی دولت، وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد، وزیر راه‌وشهرسازی، وزیر کشور، وزیر نفت، معاون اول رئیس‌جمهور و...

 

وزیر علوم و آموزش و پرورش در اینستاگرام  
محمد زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی دیگر از اعضای دولت در کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه است که غیبتش در توئیتر احساس می‌شود اما یک صفحه نه چندان پر رونق در اینستاگرام دارد که به نظر می‌رسد قبل از وزیر شدن او وجود داشته. این صفحه بیشتر از ۸هزار دنبال‌کننده دارد و تعداد زیادی از خبرنگاران حوزه وزارت علوم هم آن را دنبال می‌کنند.

 

رضامراد صحرایی، وزیر نسبتا جدید آموزش‌وپرورش هم یکی دیگر از اعضای دولت در کارگروه است که اگرچه در توئیتر نیست اما در اینستاگرام صفحه‌ای دارد که در بخش بیو نوشته: صفحه رسمی دکتر رضامراد صحرایی معلم وزیر آموزش و پرورش. «این صفحه توسط ادمین مدیریت می‌شود.»صفحه او هم که به نوعی آرشیو فعالیت‌ها و دید و بازدیدهایش محسوب می‌شود نزدیک به 10هزار دنبال‌کننده دارد.


وزیر اطلاعات در توئیتر؟ 
جالب اینکه یک صفحه توئیتری هم به نام سیّد اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات دولت سیزدهم در توئیتر وجود دارد که در معرفی خودش نوشته: انتشار مطالب و اخبار حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب.

 

نمی‌توان مطمئن بود که این صفحه به وزیر اطلاعات تعلق داشته باشد اما تکذیبیه‌ای هم در مورد‌ آن دیده نمی‌شود. این صفحه ۴۴۷ دنبال‌کننده و ۳ دنبال شونده دارد. این سه صفحه هم دوتا صفحات منتسب به رهبری هستند و یکی به رئیس‌جمهور تعلق دارد.همچنین این صفحه هیچ نوع فعالیتی هم نداشته است.

 

بیرون از دایره وزرا 
از اعضای دولت در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که بگذریم و سراغ اعضای خارج از دولت برویم می‌بینیم آنها هم حضور نسبتا پررنگی در فضای مجازی دارند. رئیس صداوسیما یکی از آنهاست. پیمان جبلی در توئیتر نزدیک به ۱۳هزار دنبال‌کننده دارد. او که از دو سال پیش این صفحه را راه‌اندازی کرده فقط یک نفر را دنبال می‌کند و آن هم صفحه منتسب به رهبری است.

 

نمی‌توان گفت جبلی دائما در توئیتر پست می‌گذارد اما به‌طور میانگین هر ماه سه پست در صفحه او منتشر شده که خیلی هم کم نیست. پیمان جبلی در اینستاگرام هم عضو است و تقریبا همین تعداد دنبال‌کننده دارد اما تعداد پست‌های اینستاگرامی او بسیار بیشتر است و تقریبا تصاویر تمام فعالیت‌های شغلی آقای جبلی را در بر می‌گیرد.

 

حالا می‌رویم سراغ محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و یکی دیگر از اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که حضور او به‌عنوان یک جوان ۴۲ساله در شبکه‌های اجتماعی اصلا عجیب نیست. او در هر دو پلتفرم اینستاگرام و توئیتر صفحه دارد اما بین این دو صفحه تفاوت بسیار اساسی دیده می‌شود. صفحه توئیتر آقای قمی کمتر از دو هزار دنبال‌کننده دارد و فقط هم در آن یک توئیت دیده می‌شود: بسم اللّه الرحمن الرحیم.

 

در حالی که صفحه اینستاگرامی او با نزدیک به ۲۰هزار دنبال‌کننده و بیشتر از ۱۰۰ پست رونق قابل قبولی دارد. در اینستاگرام او مانند خیلی از جوان‌های دیگر همه چیز دیده می‌شود؛ از پستی مربوط به سینه‌زنی پسرش همراه یک نوشته احساسی گرفته تا پست‌های مربوط به سخنرانی‌های خودش و پست‌های مناسبتی.

 

دو نفر از اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم اعضایی هستند که از سوی دو کمیسیون مجلس معرفی می‌شوند. یکی از آنها حجت الاسلام مهدی باقری است که در صفحه‌اش در توئیتر زیر ۲۰۰نفر دنبال‌کننده دارد و نزدیک به ۱۰۰پست هم منتشر کرده اما صفحه اینستاگرامی او به عنوان نماینده زنجان در مجلس رونق بسیار بیشتری دارد آن هم با نزدیک به ۲۶هزار دنبال‌کننده و صدها پست که بیشتر آنها به مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و بازدیدهای او مربوط است.

 

سید جواد حسینی کیا دیگر عضو ناظر مجلس در کارگروه هم در توئیتر حضور دارد. صفحه او به عنوان نماینده سنقر و کلیایی در مجلس نزدیک به دوهزار دنبال‌کننده دارد و حدود دو سال پیش کارش را شروع کرده است. جالب اینکه یکی از توئیت‌های جنجالی آقای حسینی کیا به لزوم محدودتر کردن شبکه‌های اجتماعی می‌پرداخت و سر و صدای زیادی به راه انداخت.

 

او نوشته بود: «با محدود کردن رسانه‌های مخربی همچون اینستاگرام و توئیتر فضا برای رسانه‌های انقلابی و آنها که دل در گرو اهداف انقلاب و منافع عالی کشور دارند فراهم می‌گردد که با فعالیت ارزشمند خود در خط مقدم جهاد اُمیدآفرینی بنمایند.»یکی از جالب‌ترین واکنش‌ها را به این توئیت، المیرا شریفی مقدم مجری خبر صداوسیما نشان داد: «پس شما کجا بنویسید؟»
 

جالب‌تر از همه اینها اینکه حتی فرمانده کل انتظامی ایران یعنی سردار رادان هم به عنوان یکی از اعضای بسیار مهم کارگروه عضو توئیتر است. او در توئیتر حدود ۶هزار دنبال‌کننده دارد و در دوسالی که از عضویتش می‌گذرد بیشتر از ۶۰ توئیت داشته و این توئیت‌ها هم خبرهای کاری از جمله پاکسازی محله‌های شوش و هرندی  است و هم توئیت‌های مناسبتی داشته است.

 

کدخبر: ۵۵۲۱۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر