کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۱۳۸
تاریخ خبر:

‌۱۳دانشگاه ایران در جمع‌ معتبرترین دانشگاه‌های‌ دنیا

روزنامه هفت صبح | با اعلام رده بندی شانگهای دانشگاه‌های جهان‌،‌ مشخص شد که کیفیت درس و آموزش در دانشگاه‌های ایران حتی با معیارهای بین‌المللی خوب هستند هرچند جا برای بهتر شدن دارند.در فهرست معتبرترین ۱۰۰۰ دانشگاه جهان سیزده دانشگاه ایرانی حضور دارند. بالاترین رتبه را دانشگاه تهران دارد که در رده ۳۰۱ تا ۴۰۰ رده بندی شده است‌.

دانشگاه شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران در رده ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار دارند‌. هردو دانشگاه در فهرست امسال یک رده صعود کرده‌اند. یعنی از جایگاه ۵۰۱ تا ۶۰۰ به جایگاه جدید وارد شده‌اند. دانشگاه امیرکبیر و تربیت مدرس در جایگاه بعدی و در کنار هم هستند و دانشگاه‌های فردوسی مشهد‌،‌ علوم پزشکی شهید بهشتی‌،‌ دانشگاه صنعتی بابل‌،‌ دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه‌های بعدی قرار دارند‌.

دانشگاه‌های شهید بهشتی‌،‌تبریز و شیراز هم سه رده آخر را به خود اختصاص داده‌اند که در این میان دانشگاه بهشتی برای اولین بار به جمع هزار تای برتر رسیده است‌. کیفیت آموزش‌،‌کیفیت اعضای علمی‌،‌ پروژه‌های پژوهشی و عملکرد سرانه دانشجویان از ملاک‌های امتیاز دهی هستند.

در رتبه بندی جهانی شانگهای سال ۲۰۱۹ ، در میان کشورهای اسلامی ایران با ۱۳ دانشگاه، ترکیه با ۱۲ دانشگاه، مالزی و مصر با ۵ دانشگاه، عربستان و پاکستان با ۴ دانشگاه، تونس‌، لبنان، امارات متحده عربی، عمان و نیجریه با یک دانشگاه در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا حضور داشتند.

بهترین دانشگاه ترکیه در رده ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار دارد که نشان می‌دهد کیفیت دانشگاه‌های ایرانی به شکل خفیفی از دانشگاه‌های ترکیه بهتر است. بهترین دانشگاه عربستان یعنی دانشگاه شاه عبدالعزیز در رتبه ۱۰۰ تا ۱۵۰ قرار گرفته است . شاید برایتان جالب باشد که رتبه بهترین دانشگاه هند یعنی موسسه علوم همرده دانشگاه شریف و علوم پزشکی تهران است و از دانشگاه تهران رتبه پایین‌تری دارد.

بهترین دانشگاه امارات دانشگاه خلیفه در جایگاه ۷۰۱ تا ۸۰۰ قرار دارد و دانشگاه آمریکایی بیروت هم بین ۶۰۱ تا ۷۰۰ قرار دارد‌. هلندی‌ها هم ۱۳ دانشگاه در فهرست دارند که با‌کیفیت‌ترینشان دانشگاه اوترخت و گرونینگن‌، ‌اراسموس و لایدن در فهرست ۱۰۰ تای اول هستند تا نشان دهند اوضاع دانشگاه‌های هلندی ردیف است‌.

برایتان شاید جالب باشد که چین ۱۳۲ دانشگاه در فهرست ۱۰۰۰ تایی دارد و ۴ دانشگاه در فهرست ۱۰۰ تای اول. اما روسیه :‌کلا ۱۱ دانشگاه در فهرست ۱۰۰۰ تایی دارند که از ایران کمتر است. بهترین دانشگاه آنها دانشگاه مسکو است که در جایگاه ۸۷ و دانشگاه دوم آنها یعنی دانشگاه سن پطرزبورگ در رده ۳۰۱ تا ۴۰۰ قرار دارد.

یعنی همرده دانشگاه تهران خودمان. اما مالزیایی‌ها ۵ دانشگاه در فهرست ۱۰۰۰ تایی دارند که بهترینشان مالایا در جایگاه ۳۰۱ تا ۴۰۰ قرار دارند یعنی همرده دانشگاه تهران . یعنی در رده دانشگاه‌های خوب ایران و نه ممتاز ! جالب این‌که هیچ دانشگاهی از اوکراین در فهرست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان نیست‌. اما اوضاع فرانسوی‌ها بهتر است.

دانشگاه پاریس سود در جایگاه ۳۷ ،‌سوربن ۴۴،‌ مدرسه عالی نرمال پاریس در رتبه ۷۹ قرار دارند. در مجموع ۳۵ دانشگاه فرانسوی در این فهرست ۱۰۰۰ تایی قرار دارند. از کانادا هم ۲۸ دانشگاه در فهرست ۱۰۰۰ تایی قرار دارند که دانشگاه تورنتو در جایگاه ۲۴‌،‌بریتیش کلمبیا ۳۵ و و مک مستر و مگ گیل مشترکا در جایگاه ۹۰ قرار دارند‌.

۱۰دانشگاه برتر عبارتند از :‌ هاروارد‌، استنفورد‌،‌ کمبریج‌،‌ ام آی تی‌، یوس برکلی‌،‌ پرینستون‌،‌آکسفورد‌،‌کلمبیا‌،‌ تکنولوژی کالیفرنیا‌،‌ شیکاگو. در مجموه ۸ دانشگاه از ۱۰ دانشگاه اول،‌۱۶ دانشگاه از ۲۰ دانشگاه اول و ۴۹ دانشگاه از ۱۰۰ دانشگاه اول در آمریکا قرار دارند و در فهرست ۲۰ دانشگاه اول سه دانشگاه انگلیسی یعنی کمبریج و آکسفورد و یونیورسیتی کالج لندن حضور دارند و دانشگاه زوریخ در جای نوزدهم قرار گرفته است‌.

کدخبر: ۲۷۵۱۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر