کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۳۲۲
تاریخ خبر:

‌پایان تبعیض در پرداخت مستمری بازنشسته‌ها؟

روزنامه هفت صبح | «حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید»؛ این خبری است که رسما مصطفی سالاری رئیس سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده و از همین ماه روی فیش حقوقی فروردین ماه هم اعمال می‌شود. بنابراین افزایش حقوق امسال بازنشستگان تامین اجتماعی علاوه بر افزایش عادی سالانه شامل متناسب‌سازی هم شده است و به گفته سالاری افزایش حقوق مستمری بگیران بزرگ‌ترین صندوق بیمه اجتماعی کشور هم به افزایش دریافتی صندوق بازنشستگان کشوری و لشکری می‌رسد.

زمزمه‌های متناسب سازی حقوق از اواخر پارسال مطرح بود و بعد قرار شد که دولت ۹۰ هزار میلیارد تومان از دیون خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند تا صرف پرداخت حقوق به مستمری بگیران شود (دولت رقمی بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهی دارد).

بعد اما برخلاف همه وعده‌ها در بهمن ماه و اسفندماه این متناسب سازی اجرایی نشد و فقط اواخر اسفند به صورت علی‌الحساب یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حساب بازنشستگان واریز شد. این موضوع هم با انتقاد و اعتراض بازنشسته‌های تامین اجتماعی مواجه شد.
ریشه این اعتراض‌ها و تجمعات حالا چه بود؟ پارسال بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری (کارکنان دولت) و لشکری (نیروهای مسلح)منهای افزایش حقوق عادی سالانه، دو مرتبه مشمول متناسب سازی شدند.

به طوری که کف حقوق بازنشستگان لشکری به ۴٫۵ میلیون تومان و کف حقوق بازنشستگان کشوری به ۳٫۵ میلیون تومان رسید. این مسئله با نارضایتی بازنشستگان تامین اجتماعی مواجه شد چون تازه با یک مرحله متناسب سازی در اواسط سال کف حقوق دریافتی‌شان به ۲٫۸ میلیون تومان رسیده بود. این شکاف مستمری دریافتی بین بازنشسته‌ها واضح بود که بعدا مشکل‌ساز می‌شود.

به‌خصوص که سازمان تامین اجتماعی از نظر اقتصادی هنوز یک صندوق زیان‌ده نیست اما دو صندوق کشوری و لشکری ورشکسته هستند و برای انجام تعهدات خود و پرداخت حقوق به طور کامل به بودجه عمومی و دولت وابسته‌اند. از طرفی صندوق تامین اجتماعی ۳٫۷ میلیون نفر مستمری بگیر اصلی دارد که بیش از ۶۰درصد آنها حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و بدیهی است که معیشت آنها با مشکل مواجه شده.

خلاصه اینکه امسال با همزمانی متناسب سازی مرحله دوم و افزایش حقوق امسال کف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم به ۴٫۲ میلیون تومان می‌رسد.در مورد حقوق سایر سطوح هنوز چیزی اعلام نشده و سالاری گفته در روزهای آینده احکام جدید صادر می‌شود.در مورد حداقل حقوق بگیران اما خب از الان مشخص است که در مقایسه با ۲٫۸میلیون تومان حقوق آنها ۵۰درصد افزوده شده که به ۴٫۲میلیون تومان رسیده.

نکته بعدی اینکه ۱٫۲میلیون تومان علی‌الحساب که ماه پیش پرداخت شده هم قرار نیست از حقوق جدید کسر شود و حسابش جداست.این افزایش هم در همین فیش حقوقی فروردین ماه اعمال می‌شود در صورتی که در سال‌های قبل تا ماه‌های اردیبهشت و خرداد این قصه طول می‌کشید.این نکته را البته بگوییم که این حقوق ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مربوط به افرادی است که با ۳۰ سال خدمت بازنشسته شدند و با احتساب یک همسر و دو فرزند این رقم به آنها تعلق می‌گیرد.

تقریبا حداقل حقوق بازنشسته‌های تامین اجتماعی معادل حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار در روزهای پایانی ۹۹ است که برای خانوار ۳٫۳ نفره و با بن مسکن و … همین حدود ۴٫۲ میلیون تومان تعیین شد. این در حالی است که آخرین رقم سبد معیشت مورد توافق شورای عالی کار ۶٫۹ میلیون تومان است.

کدخبر: ۳۸۱۳۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر