کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۳۰۵
تاریخ خبر:

‌نکات جالب برد استقلال مقابل صنعت‌نفت

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | با یک پیروزی خوب و سزاوارانه، استقلال موقتا از بحران خارج شد. حالا شاگردان مجیدی می‌توانند با پیروزی در بازی عقب افتاده خود به رده دوم جدول صعود کنند و خیال‌شان را از بابت کسب سهمیه آسیا تا حدود زیادی راحت کنند‌ اما نمایش این تیم در برابر صنعت‌نفت نکات جالبی داشت که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

*** وقتی فرهاد نترس می‌شود
وقتی ترکیب اصلی استقلال برای مسابقه با نفت‌آبادان اعلام شد کمتر کسی تصور می‌کرد یک بازیکن ناشناخته به نام آرش داجلیری در بین ۱۱ بازیکن اولیه باشد اما مجیدی که سیستم تیمش را تغییر داده بود، از این ستاره تیم امید استقلال در پست دفاع راست سیستم چهار دفاعه استفاده کرد. داجلیری ۱۹ ساله که برای اولین بار پیراهن تیم بزرگسالان را برتن می‌کرد اگرچه کمی استرس و اضطراب داشت.

اما در کل عملکرد خوبی به نمایش گذاشت و توانست جواب اعتماد کادر فنی را بدهد‌ این اما پایان اعتماد مجیدی در بازی دادن به جوانان نبود. در نیمه دوم سرمربی استقلال امیرحسین خدامرادی یکی دیگر از بازیکنان تیم امید خود را به زمین فرستاد و این هافبک هجومی هم توانست عملکرد خوبی در ترکیب تیمش داشته باشد. شاهین طاهرخانی مدافع جوان آبی‌ها نیز دیگر بازیکنی بود که از سوی مجیدی رای اعتماد گرفت و مقابل نفت‌آبادان فرصت خودنمایی پیدا کرد.

در شرایطی که اکثر مربیان لیگ برتری برای کسب نتیجه کمتر حاضر به ریسک کردن خواهند شد، مجیدی ‌ جسارت خود در استفاده از بازیکنان جوان را نشان داد. او در حالی که زیر شدیدترین فشارها برای کسب نتیجه قرار داشت نشان داد در هر شرایطی ابایی از استفاده از بازیکنان جوان ندارد و در کنار نتیجه‌گیری هدفش ساختن آینده آبی‌ها نیز هست. مجیدی در بازی‌های قبلی استقلال نیز از جوان‌های جویای نام در ترکیب تیمش استفاده کرده بود و قطعا در آینده نیز شاهد این رویه از سوی سرمربی جوان و محبوب آبی‌ها خواهیم بود.

*** اولین برد خارج از خانه مجیدی
اگر بخواهیم عمر حضور مجیدی را در استقلال در قامت سرمربی بررسی کنیم، به دوران پس از استراماچونی ختم نمی‌شود چرا که او در فصل گذشته نیز در دیدارهای پایانی هدایت موقت آبی‌ها را پس از اخراج شفر برعهده گرفته بود؛ طلسم بزرگ مجیدی اما پیروزی با استقلال در خارج از خانه بود، اتفاقی که از فصل گذشته همراه فرهاد بود و در بازگشت دوباره‌اش نیز ادامه پیدا کرد.

در این فصل که فرهاد دوباره سکان هدایت آبی‌ها را برعهده گرفته، در هفته‌های اخیر ناکامی بزرگی در خارج از خانه با استقلال داشت و برابر گل‌گهر و فولاد خوزستان مغلوب شد تا طلسم نبردن او با آبی‌ها در خارج از خانه باقی بماند. سرانجام در چهارمین تجربه، سرمربی جوان آبی‌ها توانست در آبادان یک پیروزی دو گله و حساس را برابر صنعت‌نفت به دست آورد تا طلسم نبردن در خارج از خانه با استقلال برای او شکسته شود.

*** کلین‌شیت با حسینی و چشمی
در دو هفته اخیر یکی از مهم‌ترین اتفاقات رخ داده برای استقلالِ مجیدی، ثبت کلین‌شیت است که با انسجام دفاعی و البته عملکرد خوب حسینی رخ داده است؛ انسجامی که در آبادان باعث شد حملات نفتی‌ها نافرجام بماند و دفع شود. در این میان، روزبه چشمی که دوباره به دفاع میانی بازگشته بود، توانست به خوبی نقش رهبری خود در دفاع را انجام دهد و یکی از بهترین نمایش‌های فصل خود را ارائه کرد.

چشمی که دو دفع توپ داشت و یک بار هم میان پاسکاری مهاجمان نفت را قطع کرد، یک آمار فوق‌العاده به ثمر رساند؛ ثبت ۲۸ پاس صحیح از ۲۸ پاس ارسالی که آمار صددرصدی را برای مدافع آبی‌ها به همراه داشت. در کلین‌شیت جمعه شب استقلال البته نمی‌توان از نقش سیدحسین حسینی به سادگی عبور کرد که با دو سیو خوب در جریان بازی مانع گلزنی شاگردان بهنام سراج از روی ضربه ایستگاهی شد تا این بار اگر عکسی هم از خوشحالی او بعد از پایان بازی منتشر شود، کسی در فضای مجازی از او انتقاد نکند.

*** ‌بالاخره تعویض‌های مجیدی جواب داد
در نیمه دوم بازی صنعت‌نفت و استقلال، میلاد جهانی در سمت چپ تیمش تحرک بیشتری نسبت به سایر هم‌تیمی‌هایش داشت. او چند باری از سد آرش داجلیری گذشت و جناح راست استقلال را اذیت کرد. با ادامه‌دار بودن حملات آبادانی‌ها از سمت چپ، مجیدی تصمیم به تغییر در ترکیب تیمش گرفت و با ورود وریا غفوری به جای داجلیری، تقریبا توانست از شدت حملات صنعت‌نفت از جناح راست خط دفاعی تیمش بکاهد.

در دقایق پایانی بازی، تیم بهنام سراج روی به ارسال ‌ روی دروازه ‌ استقلال آورد و با سانتر از جناحین قصد به ثمر رساندن گل تساوی را داشت. در دقیقه ۷۸ فرهاد مجیدی دست به یک تعویض تدافعی زد و شاهین طاهرخانی بلندقامت را جهت جلوگیری از سرزنی بازیکنان صنعت‌نفت به زمین مسابقه فرستاد. طاهرخانی در اندک دقایق حضورش در زمین، سه نبرد هوایی موفق داشت تا مانع از گلزنی بازیکنان صنعت نفت از روی سانتر از جناحین شود.

آخرین تعویض مجیدی، نقطه اوج کار او در بازی بود. ارسلان مطهری در دقیقه ۸۷ جایگزین فرشید اسماعیلی شد. در ثانیه‌های پایانی بازی و پس از ناموفق بودن آبادانی‌ها روی یک ضربه کاشته آرش رضاوند با یک پاس خوب، ارسلان مطهری را راه انداخت تا مهاجم استقلال با یک استارت ۷۰ متری، با دروازه‌بان صنعت نفت تک به تک شود و گل دوم استقلال را به ثمر رساند تا خیال شاگردان مجیدی از کسب سه امتیاز حساس این دیدار راحت شود.

در شبی که فرهاد به دلیل محرومیت بازی را از روی سکوها دنبال می‌کرد، او با تعویض‌های مفید و اثرگذار، توانست استقلال را در یک دیدار سخت و در گرمای طاقت‌فرسای آبادان به سه امتیاز بازی برساند و امیدهای آبی‌پوشان پایتخت برای کسب سهمیه پررنگ‌تر از قبل شود. استقلال در صورت پیروزی در دیدار معوقه مقابل پارس‌جنوبی، می‌تواند با کسب ۴۴ امتیاز و تفاضل خیلی بهتر نسبت به تراکتور، جایگاه دومی را از آن خود کند.

*** قایدی همچنان دور از فرم ایده‌آل
بدون تردید یکی از بهترین بازیکنان استقلال در لیگ نوزدهم، مهدی قایدی است که توانسته در این فصل به تنهایی در لیگ ۹ گل بزند و شش پاس گل بدهد اما این مهره تکنیکی آبی‌ها هفته‌هاست که عادت خود را فراموش کرده و دیگر گلزنی نمی‌کند تا در راه وفای به عهد خود و ثبت ۱۰ گل، ناکام مانده باشد. او که آخرین گلزنی‌اش به دیدار برابر نفت مسجدسلیمان باز می‌گردد، امیدوار بود بتواند در سیستم تهاجمی فرهاد مجیدی برابر صنعت‌نفت درخشان حاضر شود و طلسم‌شکنی کند اما نمایش ضعیفی داشت که باعث شد تا از ارنج استقلال خارج شود؛ قایدی در حضور ۷۸ دقیقه‌ای خود در میدان، نه شوتی را روانه دروازه دریس کرد و نه توانست بازیکنی را از مقابل خود بردارد تا یکی از ضعیف‌ترین بازیکن ترکیب استقلال شناخته شود.

*** تیمی با ۱۳ گلزن!
استقلال نه‌تنها با ۴۳ گل زده بهترین خط حمله مسابقات لیگ برتر را در اختیار دارد، بلکه با داشتن سه بازیکن گلزن مانند دیاباته، قایدی و مطهری در کورس بهترین گلزنان فصل، از این حیث نیز به آمار جالب توجهی رسیده است. بعد از کنار رفتن استراماچونی، آبی‌پوشان هشت بار با هدایت مجیدی در لیگ برتر به میدان رفته‌اند که در این هشت بازی آنها ۱۰ بار موفق به گلزنی شده‌اند. از ۱۰ باری که آنها در لیگ برتر گل زده‌اند ارسلان مطهری با چهار گل بیشترین سهم گلزنی در تیم مجیدی را دارد تا آقای گل آبی‌ها بعد از حضور مجیدی روی نیمکت این تیم باشد.

مطهری در این بازی‌ها یکبار دروازه نفت مسجدسلیمان را باز کرد، دو بار به پرسپولیس و یکبار هم به صنعت نفت گل زد تا با چهار گل بهترین گلزن استقلال در لیگ برتر بعد از حضور فرهاد مجیدی باشد.روزبه چشمی، مهدی قایدی، محمد دانشگر، وریا غفوری، مسعود ریگی و شیخ دیاباته شش بازیکن دیگری هستند که برای استقلالِ مجیدی در لیگ برتر گلزنی کرده‌اند. در مجموع در لیگ نوزدهم ۱۳ استقلالی موفق به باز کردن دروازه حریفان خود شده‌اند.

کدخبر: ۳۴۰۳۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر