کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۸۵۰
تاریخ خبر:

‌میهمان‌نوازی زبانزد‌ عراقی‌ها‌ از زائران ایرانی

روزنامه هفت صبح | این‌ها تصاویری است که دیروز فائزه کابلی، از راهپیمایی اربعین گرفته و باشگاه خبرنگاران جوان آن را منتشر کرده است. تصاویری از نحوه میهمان‌نوازی و البته تنوع قابل ملاحظه آن‌چه ما در ایران به عنوان «نذری» می‌شناسیم.
نذری عراقی‌ها البته با ایرانی‌ها چند تفاوت بزرگ دارد. ایرانی‌ها معمولا در دهه محرم یا مناسبتی مثل نیمه شعبان، ایستگاه‌های صلواتی متعددی برپا می‌کنند و به مردم چای، شربت و یا شام می‌دهند اما برای عراقی‌ها انگار فقط و فقط یک مناسبت اهمیت دارد و آن هم اربعین است. البته این به آن معنا نیست که در مناسبتی مثل عاشورا، ایستگاه صلواتی یا نذری وجود ندارد اما تعداد آن و میزان نذری توزیع شده با اربعین، قابل مقایسه نیست.

تفاوت دیگر در تنوع نذری است که در عراق شاهد آن هستیم. در همین گزارش تصویری از باقالا گرفته تا بستنی و از کیک تا میوه در میان نذری‌ها وجود دارد. این تازه به جز تنوع قابل ملاحظه‌ای است که عراقی‌ها مثلا در طعم‌های مختلف شربت‌ها دارند. برخی از این نذری‌ها هم هست که واقعا در هیات‌ها یا ایستگاه‌های صلواتی ایرانی، نمی‌بینید مثل فلافل با نان عربی!

تفاوت بعدی در نوع عرضه این نذری‌هاست. اغلب نذری‌ها در یک سینی توسط فردی تعارف می‌شود که در میانه یک مسیر یا جاده (از میان جاده‌های مختلفی که به کربلا می‌رسد) است اما برخی از اوقات این افراد را در حالی می‌بینید که روی زمین نشسته‌اند و سینی را روی سر خود گرفته‌اند.

همه این افراد معمولا از یک تکیه کلام ثابت برای تعارف غذا به زوار استفاده می‌کنند: «هلا بیکم یا زائر» که معنای آن خوشامدگویی به زائران است. به علاوه، در ارائه نذری‌هایی مایع مثل چای یا شربت یا آب، هنوز هم میل عراقی‌ها به این است که از لیوان‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای استفاده کنند و مثلا چای را تا حد امکان در نعلبکی‌هایی با حاشیه زرد و قرمز به شما تعارف می‌کنند.

عراقی‌ها البته یک تفاوت بزرگ دیگر هم در نذری دادن دارند. اگر ایرانی‌ها بخشی از درآمد خود را به عنوان نذری عرضه می‌کنند، عراقی‌ها هر چه در توان دارند را می‌خرند یا از خانه یا باغ خود می‌آورند تا به زائران بدهند. بسیاری از آن‌ها حتی برای این کار در طول سال، اقدام به پس‌انداز می‌کنند.

مخلص کلام اینکه این تصاویر، ممکن است برای شما عجیب باشد اما اگر با نذری دادن و موکب (ایستگاه صلواتی) به سبک عراقی‌ها آشنا باشید یا حداقل یک بار به اربعین رفته باشید؛ حتما چنین صحنه‌هایی را دیده‌اید.

توضیحات

*

توضیحات

*

توضیحات

*

توضیحات

*

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۲۸۵۸۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر