کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۲۸۳
تاریخ خبر:

‌میانسالان‌ تهرانی به ایمنی جمعی رسیدند

روزنامه هفت صبح | روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا حرف مهمی درباره ایمنی نسبی تهرانی‌ها زد. او آمار مبتلایان را به تفکیک سن گفت و خبر داد که احتمالا ۴۰ تا ۶۰ ساله‌ها در تهران به یک ایمنی نسبی رسیده‌اند. حالا این حرف فرمانده قرارگاه در حالی است که فروردین امسال گفته بود اصلا این ایمنی جمعی چیزی منسوخ شده است.

چه زمانی این حرف را زد؟ همان روزهایی که برای اولین بار دو راهی قرنطینه یا ایمنی جمعی شکل گرفت. زالی می گفت کسی تا امروز برای بیماری‌های نوپدید از روش ایمنی جمعی استفاده نکرده و جواب هم نگرفته است. او هشدار می‌داد با این کار تعداد بسیاری از افراد جامعه به این بیماری مبتلا می‌شوند و تعداد زیادی هم فوت می‌کنند.

توضیحات این بود که «این ویروس متناسب با شرایط بیماری‌زایی و ساختار ایمنی افراد، در هر فرد مبتلا، تابلوی کاملاً متفاوتی را ایجاد می‌کند و هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر امروز فردی در معرض اتفاقی ویروس قرار گیرد حتماً به‌سلامت از آن عبور کند.» دست آخر این اتفاق یک جورهایی همانطور که زالی پیش بینی می کرد افتاد و احتمالا فرمانده ستاد کرونا را قانع کرد که می‌توان با افزایش مبتلایان به ایمنی جمعی رسید؛ نتیجه‌ای شیرین اما با دادن هزینه‌ای سنگین.

آنطور که خود زالی توضیح داده در یک سال گذشته تعداد افرادی که بین گروه سنی ۴۰ تا ۶۰ سال در تهران مبتلا به کرونا شدند امسال کاهش پیدا کرده است. پس اگر اینطور است چرا میزان ابتلای کرونا در مقایسه با پارسال بیشتر شده؟ به این دلیل که تعداد مبتلاها در سمت دو گروه سنی دیگر بیشتر شده.

در مصاحبه روز گذشته هم زالی اول از همه توضیح داد که چرا بازتوزیع سنی مبتلایان در استان تهران اهمیت دارد و چطور می‌توانیم به کمک آن آسیب پذیری گروه های سنی مختلف را نشان دهیم. بعد هم گفت که این اعداد و ارقام برای ما حامل چه خبر مهمی درباره ایمنی جمعی میانسالان هستند. خلاصه حرف‌های او در گفت و گو با خبرنگار صدا و سیما را اینجا بخوانید:

* در گروه سنی زیر ۱۰ سال میزان بستری و مبتلایان ما در اسفند گذشته ۹ درصد بود و امسال بهمن ماه به ۱۱ درصد رسیده است.

* در گروه سنی بالای ۸۰ سال در اسفند سال ۹۸ میزان ابتلا و بستری برابر با ۷٫۴ درصد بود که امسال به ۱۲ درصد رشد پیدا کرده است.

* در گروه سنی ۷۰ تا ۸۰ سال در اسفند ۹۸، میزان بستری و ابتلا ۱۱ درصد بود که الان به ۱۴ درصد رسیده است.

* ابتلا و بستری گروه سنی ۴۰ تا ۵۰، ۵۰ تا ۶۰ و ۶۰ تا ۷۰ سالگی در بهمن جاری نسبت به اسفند سال گذشته ۱۲ تا ۱۸ درصد کاهش یافته است.

* دو سر طیف سنی ما، یعنی سنین زیر ده سال و بالای ۷۰ سال کماکان در تغییر بازتوزیع سنی گروه پرخطر تلقی می شوند و باید این گروه مراقبت بیشتری کنند. به خصوص در گروه سنی بالای هفتاد سال که میزان ابتلا و بستری آنها افزایش بیشتری یافته است.

* چرا ابتلای گروه سنی ۴۰ تا ۶۰ سال کمتر بوده است؟ شاید بخشی از دلیل به این برگردد که این افراد در ادوار گذشته بیشتر به کرونا مبتلا شده و به یک ایمنی نسبی رسیده باشند.

کدخبر: ۳۷۵۲۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر