کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۳۳۳
تاریخ خبر:

چرا استقلال‌ ایران به الهلال عربستان باخت؟

روزنامه هفت صبح| استقلال باخت و از لیگ قهرمانان آسیا کنار رفت و هوادارانش سرخورده شدند. در مدت زمانی که آبی‌ها وقت داشتند خودشان را آماده این بازی کنند، اتفاقات خوبی برای‌شان رخ نداد و در سوی مقابل الهلال با جذب بازیکنان بزرگ و برگزاری بازی‌ها و اردوها و تمرینات منظم، آماده این بازی می‌شدند.

وضعیت دو تیم آنقدر با هم متفاوت بود که خیلی از استقلالی‌ها نگران باخت سنگین تیم‌شان مقابل الهلال بودند اما در همان دقایق اولیه بازی بود که مشخص شد الهلال هم آماده نیست و می‌شود این تیم را شکست داد. با این حال آبی‌ها اسیر اشتباهات فردی بازیکنان و کمی هم تاکتیکی سرمربی خود شدند و با لیگ قهرمانان خداحافظی کردند. مهم‌ترین سوژه‌ها و نکات فنی و حاشیه‌ای این بازی را مرور می‌کنیم.

حریف را گنده کردیم!
استقلال نشان داد که با کمی درایت تاکتیکی بیشتر و از آن مهم‌تر با کمی تمرکز ذهنی و جسارت بیشتر راحت الهلال را می‌توانست حذف کند‌ اما نام دو ستاره خارجی آنقدر در نزد آبی‌ها بزرگ جلوه داده شد که فراموش کردند بازیکن عربستانی الهلال هم در زمین است و می‌شود به اشتباه وادارش کرد اما همه‌ آن گلایه‌ها و بودن بهانه‌ای چون مدیریت کار خودش را درست جایی کرد که نباید! جایی که این ناخودآگاه بازیکن استقلال بود که موجب باخت به الهلال شد.

ناخودآگاهی که در چند هفته اخیر پر شده بود از بهانه برای عدم موفقیت! هرچند همین دو بازیکن گرانقیمت و کلیدی الهلال یعنی گومیس و مارگا روی گل‌های این تیم تاثیرگذار بودند اما اگر اشتباهات فردی عجیب روی دو صحنه گل رخ نمی‌داد، الهلال با همین ستاره‌های گران‌قیمت هم نمی‌توانست دروازه استقلال را باز کند. در واقع بزرگ کردن حریف باعث شد تا بازیکنان استقلال درگیر ترس بی‌موردی شوند که تبعات آن اشتباهات ویرانگر منجر به گل بود.

اشتباهات در ترکیب اصلی
نمایش استقلال طوری نبود که هواداران این تیم، نسبت به آینده تیم‌شان ناامید شوند اما نمی‌شود گفت که مجیدی و همکارانش، بدون اشتباه بوده‌اند و از دید منتقدان سرمربی استقلال، برخی تصمیم‌های مجیدی در باخت به الهلال، تاثیرگذار بوده است. مهم‌ترین نقدی که در فضای مجازی به فرهاد مجیدی وارد شده، استفاده از جعفر سلمانی و عارف آقاسی در ترکیب اصلی تیمش بود. از دید منتقدان فرهاد، بازی ندادن به دانشگر، بزرگترین اشتباه او در این بازی بوده و فرهاد بدون توجه به هماهنگی دانشگر با یزدانی و مرادمند، از آقاسی در ترکیب اصلی استفاده کرد که مدت زیادی در کنار سایر بازیکنان تمرین نکرده بود و الهلال بارها و بارها از سمت او، دروازه استقلال را تهدید کرد و موسی مارگا در سه صحنه با پاس‌هایی که پشت سر آقاسی انداخت، همبازیانش را در موقعیت گل قرار داد که یکی از آنها تبدیل به گل شد.

جعفر سلمانی سوژه بعدی انتقاد از مجیدی بوده و برای تعدادی از هواداران استقلال، این سوال مطرح شده که فرهاد به چه دلیلی دست روی این بازیکن گذاشته و او را جذب کرده است. درست است که با یک بازی نمی‌شود کیفیت بازیکنان را به درستی ارزیابی کرد اما جعفر سلمانی یکی از موارد خاص فوتبال ایران است و بعد از بازی در پست غیرتخصصی در تیم ملی - که هنوز هیچ کسی دلیلش را نمی‌داند - او در بازی مقابل الهلال و به‌رغم حضور در پست تخصصی‌اش، نتوانست نمایش منتقدپسندی ارائه کند و از دید برخی از هواداران استقلال، متین کریم‌زاده و حتی بابک مرادی بازیکنان بهتری از خرید ملی‌پوش آبی‌ها هستند.

سُر خوردن بی موقع، درخشش بی موقع!
تا قبل از گل اول الهلال، بازی به تدریج به سمتی رفته بود که استقلال صاحب توپ و میدان بود و فرصت‌های گلزنی خطرناک‌تری هم ایجاد شده بود. ضربه سر یزدانی و شوت سرضرب مطهری می‌توانست دو گل برای استقلال به ارمغان بیاورد اما اولی از بالای دروازه بیرون رفت و دومی را هم المعیوف به زیبایی دفع کرد.

درست در همین دقایق بود که مرادمند ناخواسته آن اشتباه مرگبار را مرتکب شد و سُر خورد و تمام! او روی گل دوم هم خطای بی‌موردی روی مارگا انجام داد که همین توپ در ادامه منجر به باز شدن دروازه استقلال شد. همان قدر که سرخوردن مرادمند در نیمه اول بدموقع بود، درخشش دروازه‎بان الهلال هم بی‌موقع و غیرمنتظره بود. او همواره یک دروازه‌بان معمولی بود که به دلیل تربیت نشدن دروازه‌بان خوب در فوتبال عربستان، سال‌هاست که گلر اول الهلال است اما همین دروازه‌بان معمولی مقابل استقلال آنقدر درخشید که در نهایت به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد و حتی رسانه‌های عربستانی هم اعتراف کردند که اگر او نبود، استقلال بر الهلال غلبه می‌کرد.

بهانه‌ای برای امیدواری
امیرحسین حسین‌زاده، سورپرایزی بود که به بهترین شکل ممکن جواب داد. این جوان ۲۰ ساله در همین تک بازی نشان داد اگر بتواند همین روند را ادامه بدهد، قادر است به بهترین شکل ممکن جای خالی اسماعیلی را پر کند و حتی بهتر از او هم باشد. حسین‌زاده کپی برابر اصل اسماعیلی است البته بدون اضافه کاری‌های شماره ۸ سابقه و چرخیدن‌های بیهوده‌اش با توپ.

حسین‌زاده علاوه بر حرکات سریعی که از بین بازیکنان الهلال انجام می‌داد و خطاهای متعددی که در زمین حریف گرفت، سانترهای خطرناکی هم از روی ضربات ایستگاهی انجام داد که اگر با دقت بیشتر هم‌تیمی‌هایش همراه بود، می‌توانست منجر به گل شود و برای او هم پاس گل به همراه داشته باشد. اگر در نهایت اسماعیلی هم ماندنی شود، دست استقلال و مجیدی در این قسمت استراتژیک زمین کاملا پر خواهد بود. به نظر می‌رسد اسماعیلی در استقلال ماندنی شود.

کدخبر: ۴۱۴۳۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1627460559

    چون شغلشون همینه