کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۲۱۴
تاریخ خبر:

‌زنی‌ که عاشقان آماتور‌ تاریخ را به دردسر می‌اندازد

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | تا آخر پاییز، تصاویری‌ از تاریخ ‌معاصر همراه با پند‌و‌اندرز و حکمت ! ایندیرا گاندی سیاستمدار بزرگ هندی ارتباط نسبی با مهاتما گاندی نداشت. اما به شکل عجیبی با او ارتباط پیدا کرد. او دختر جواهر لعل نهرو اولین نخست وزیر هندوستان مستقل و از فرهیخته‌ترین و خوشنام‌ترین چهره‌های قرن بیستم است.

نهرو یکی از پایه‌گذاران جنبش عدم تعهد نیز هست و نامش در کنار مصدق‌،‌ جمال عبدالناصر و احمد سوکارنو به عنوان سران ملی‌گرایی ضد استعماری بعد از جنگ دوم جهانی می‌درخشد. به هرحال ایندیرا دختر نهرو است و سال‌‌هایی که فامیلی گاندی نداشت و کودکی بیش نبود تصاویر فراوانی در کنار مهاتما گاندی بزرگ از او ثبت شده است. مراد و رفیق پدرش و رهبر استقلال هندوستان. گاندی اما بعدها با مهندس جوانی ازدواج کرد که فیروز گاندی نام داشت و از تبار پارسیان هندی بود.

به این ترتیب در چرخش روزگار، ایندیرا با نام پرابهت گاندی وارد صحنه سیاسی هندوستان شد تا برای سال‌ها علاقه‌مندان آماتور تاریخ را گیج کند که او را به مهاتما گاندی نسبت می‌دادند‌. آسیای میانه مملو است از این زنان قدرتمند‌. مثل خانم باندرانایکه که در سال ۱۹۶۰ به نخست وزیری سریلانکا رسید و اولین زنی بود که در جهان به این عنوان دست پیدا می‌کند و یا وحیده رحمان در بنگلادش و بی‌نظیر بوتو در پاکستان. البته همه آنها از طرف همسر یا پدر پشتوانه‌های سیاسی قدرتمندی داشته‌اند.

ایندیرا گاندی مانند همتای جوانترش یعنی بی‌نظیر بوتو در پاکستان زندگی‌اش با ترور بسته شد. سیاستمدار معتدل و محترم هندی در سال ۱۹۸۴ در اوج درگیری‌های دولت هند با اقلیت سیک توسط وفادارترین محافظ خود (که یک سیک بود) به گلوله بسته شد و کشته شد‌. او به هنگام مرگ ۶۷ ساله بود‌. او را در کنار مهاتما گاندی می‌بینید‌. یکی دیگر از مدارک موجود برای گیج کردن همان علاقه‌مندان آماتور.

کدخبر: ۲۸۳۲۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر