کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۹۷۹
تاریخ خبر:

‌رونمایی از فیس‌لیفت جدید ‌آریزو‌۵ پلاس

روزنامه هفت صبح | از سدان‌های چینی جمع‌‌و‌جور چه انتظاری داریم؟ شاید بالاترین انتظار این باشد که این خودروها راندمان طبیعی یک سدان شهری معمولی را ارائه دهند و راننده‌شان را به تعمیرگاه نکشانند! پیشرانه فنی قوی و آپشن‌های متعدد هم پیشکش! اما خودروسازان چینی در سال‌های اخیر تلاش کردند تا این کلیشه را با عرضه خودروهایی باکیفیت‌تر از بین ببرند تا حداقل به یکسری مدل‌های خاص و از دور خارج‌ شده نسبتش دهند.

آریزو‌۶ محصول یکی از این تلاش‌ها بود که در سال ۲۰۱۸ با نام چری GX معرفی شد. این خودرو پس از مدل آریزو‌۵ دومین سدانی بود که بر مبنای پلتفرم M1X ساخته می‌شود. چری در این پلتفرم از اصرار بر نوآوری‌های عجیب و غریب سال‌های پیش خود دست برداشت و همکاری مشترکی را با گروه جگوار-لندروور آغاز کرد.

حاصل این همکاری عرضه سدان‌هایی با ایمنی بیشتر، مصرف سوخت به‌صرفه‌تر و عملکرد بهتر سیستم تعلیق و موتور است. از زمان عرضه در سال ۲۰۱۸ تا به امروز آریزو ۶ فروش خوبی در چین، آمریکای‌جنوبی، روسیه و غرب آسیا داشته است.طراحی این خودرو مبتنی بر زبان روز طراحی جهانی است و از المان‌های مشترک با تویوتا کورولا و هوندا سیویک بهره می‌برد.

در فیس‌لیفت جدید این خودرو با دو جلوپنجره عرضه شده است: یکی جلوپنجره عادی آریزو ۶ و دیگری جلوپنجره طرح X با زمینه مشکی و خط کرومی در وسط آن. چراغ مه‌شکن آریزو‌۶ بر‌خلاف طراحی معمول دیگر سدان‌های چینی و حتی مدل‌های پایین غیرچینی به صورت رشته لامپ LED است که با خط‌های تیز زیرش ظاهری اسپورت به نمای جلوی خودرو داده‌اند.

در نمای پشت طراحی هر دو مدل یکسان است. استفاده از چراغ‌های کشیده به طرفین و خط کرومی بالای آنها که نام چری رویش حک شده است و دو خروجی اگزوز مستطیلی‌شکل باعث شده ‌ از عقب آریزو‌۶ همچون خودرویی چینی به نظر نرسد و حتی شبیه سدان‌های اسپورت ژاپنی باشد.آریزو‌۶ حاضر در بازار ایران با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو به فروش می‌رسد که ۱۴۷ اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

برای این خودرو در بازار چین پیشرانه تنفس طبیعی هم در نظر گرفته شده بود که ۱۱۶ اسب بخار خروجی داشت‌ اما عملکرد ضعیف آن با توجه به وزن سنگین آریزو‌۶ سبب شده تا در نسخه جدید موتور ۱٫۵ لیتری توربویی جایگزین آن شود که نیرویی برابر با ۱۵۶ اسب بخار دارد. برای کسانی که هم که باز خواهان قدرت و شتاب بیشتر هستند چری گزینه جذاب دیگری را نیز در آستین دارد:

نسخه پرو آریزو‌۶ که با موتور ۱٫۶ لیتری توربو به توان ۱۹۴ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور دست یافته است. ابتکار جالب چری در آریزو ۶ که در نسخه جدید این خودرو نیز تداوم داشته است، استفاده از جعبه دنده CVT بوده که در حالت تیپ ترونیک می‌تواند یک جعبه دنده ۹ سرعته باشد. جالب است بدانیم این جعبه دنده در زمره ۱۰ جعبه دنده برتر بازار چین شناخته شده است.

کدخبر: ۳۵۸۹۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر