کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۲۰۷
تاریخ خبر:

‌درباره اولین دوز آزمایشی واکسن ایرانی کرونا

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | سه‌شنبه صبح برای اولین‌بار با تزریق یک واکسن ایرانی روی انسان، فاز اول آزمایش‌های بالینی آن شروع شد. پیش از این گفته شده بود که بیش از ۶۰هزار نفر برای شرکت در این مرحله اعلام آمادگی کردند که فعلا آزمایش روی سه نفر از داوطلبین انجام شد و مابقی موکول شد به روز بعد.

قرار است در این مرحله واکسن به ۵۶ نفر تزریق شود که سابقه بیماری کرونا ندارند. آنها به مدت دو هفته در جای خاصی نگهداری می‌شوند و بعد مرحله دوم به آنها تزریق می‌شود. ۲۸ روز بعد از آخرین تزریق هم درباره نتیجه کار اطلاع‌رسانی می‌شود. به گفته مینو محرز، اگر نتایج مثبت باشد، تا آخر بهار ۱۴۰۰ تولید انبوه این واکسن شروع خواهد شد.

واکسنی که دیروز با نام «کوو ایران برکت» رونمایی شد توسط شرکت شفافارمد ساخته شده که زیرمجموعه گروه دارویی برکت است.در حقیقت گروه دارویی برکت به واسطه داشتن عمده سهام گروه سرمایه‌گذاری البرز (بورسی‌ها به اسم والبر می‌شناسند) کنترل شفافارمد و چندین شرکت دارویی دیگر را برعهده دارد. خود گروه دارویی برکت هم یک شرکت سهامی عام است که توسط ستاد اجرایی فرمان امام اداره می‌شود.

عمده کارخانه‌های دارویی این مجموعه پیش از انقلاب متعلق به خانواده خسروشاهی بود که بعدها مصادره شد. الان از این خانواده دارا خسروشاهی، مدیرعامل فعلی اوبر و یکی از ثروتمندترین مدیران در آمریکا شهرت بین‌المللی دارد. پیش از این داروی رمدسیویر که در مقطعی گفتند برای درمان کرونا موثر است هم در همین زیرمجموعه‌های برکت تولید شده بود. خود شفافارمد هم شرکت خوشنامی در حوزه داروسازی است و محصولاتی مثل آزیترومایسین و اریترومایسین و پنی‌سیلین جی هم تولید می‌کند.

یکی از حواشی برگزاری مراسم دیروز این بود که بعضی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی به اشتباه از قول سعید نمکی، وزیر بهداشت نوشتند ما اولین واکسن کرونا در آسیا را ساختیم. در صورتی که وزیر بهداشت چنین ادعایی نکرده. نمکی گفته بود ما اولین واکسن‌ساز آسیا بودیم؛ یعنی اشاره به تاسیس انستیتو پاستور و رازی در سال‌های ۱۲۹۹ و ۱۳۰۳ داشت.

وگرنه اولین واکسن کرونا در آسیا را که مشخص است چینی‌ها ساختند و در سه نوع مختلف سینوواک و سینوفارم و کانسینو در کشورهای مختلف تأیید نهایی شده و در حال تزریق است. نکته بعدی اینکه واکسن ایرانی تازه فاز اول مطالعات بالینی را شروع کرده و همزمان در سطح جهان ۴۴ واکسن به طور رسمی اعلام شده که در همین مرحله هستند.

اگر کشورهای آسیایی را مثال بزنیم چند واکسن از کره جنوبی، چین، تایلند، ژاپن و ویتنام هم در همین فاز یک قرار دارند. درکل واکسن‌ها باید سه فاز آزمایشی را با موفقیت طی کنند تا به مرحله تأیید نهایی و واکسیناسیون عمومی برسند. حالا این سه نفری که دیروز تزریق واکسن روی آنها انجام شد چه افرادی بودند؟

*** طیبه مخبر
اولین دوز از مرحله آزمایشی واکسن ایرانی به طیبه مخبر تزریق شد. دختر محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام؛ اقدام هوشمندانه‌ای که دیروز بازتاب مثبتی بین افکار عمومی داشت و با تحسین وزیر بهداشت هم در مراسم دیروز مواجه شد. محمد مخبر از سال ۱۳۸۶ در کسوت رئیس ستاد اجرایی فرمان امام مشغول کار است و پیش از آن مسئولیت‌هایی مثل معاونت استانداری خوزستان و بنیاد مستضعفان و ریاست هیأت‌مدیره بانک سینا را برعهده داشت.

*** علی عسکری
دومین فردی که واکسن کرونا را دریافت کرد علی عسکری بود که درحال‌حاضر معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام است. او پیش‌تر مدیرعامل خبرگزاری مهر، زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی بود و عضویت در هیأت‌مدیره شرکت‌ها و موسساتی مثل تبیان نور و باغ کتاب و بنیاد احسان و … را هم در کارنامه دارد. عسکری هنگام تزریق واکسن به خبرنگاران گفت: «به دلیل اینکه تقریبا از ابتدا در جریان تولید واکسن بودم، مطلع هستم که این واکسن یکی از ایمن‌ترین واکسن‌های موجود است.»

*** حمیدرضا خلیلی
سومین دوز از واکسن هم روی یکی از مدیران شرکت‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام تست شد؛ حمیدرضا خلیلی، مدیرعامل شرکت نفت پارس. خلیلی به نمایندگی از شرکت توسعه حفاری تدبیر و بعد شرکت توسعه انرژی تدبیر که هر دو از زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام هستند به عضویت هیأت‌مدیره شرکت نفت پارس درآمد.

او عضویت در هیأت‌مدیره شرکت‌هایی مثل ریس‌باف صبا، فرآورده‌های فسفات کارون، کاغذ سبز خوزستان و فراست‌افزار را هم در کارنامه دارد. گفتنی است شرکت نفت پارس یا پالایشگاه پارس اولین پالایشگاه خصوصی ایران بوده که در سال ۱۳۳۷ توسط خانواده فرمانفرمائیان با همکاری شرکت شل تاسیس شد و هنوز در تولید روغن‌موتور و ضدیخ و … فعال است. این شرکت بعد از انقلاب در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام قرار گرفت.

کدخبر: ۳۶۶۲۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    به تایید کجا رسید؟!