کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۹۶۶
تاریخ خبر:

‌تلویزیون؛ برنده نبرد صفحه‌‌ شیشه‌ای با پرده نقره‌ای

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | مرور آمار و ارقام و اطلاعات، از روزهای گذشته و دور گرفته تا امروز حاکی از آن است که مردم ترجیح می‌دهند با تعداد بیشتر و در کنار یکدیگر روبه‌روی صفحه کوچک‌تر تلویزیون بنشینند تا اینکه به سالن‌های سینما بروند و همراه با هم به تماشای فیلم‌ها روی پرده بزرگ نقره‌ای بنشینند.

به همین دلیل در رقابت طولانی و طاقت‌فرسای سینما و تلویزیون، سینما همیشه مغلوب بوده است. دوستداران و طرفداران سینما برای دفاع از محبوب خود همواره از این حربه استفاده می‌کردند که بنا بر تولیدات تصویری و نمایشی بر کیفیت آثار است و از این منظر سینما به مراتب از تلویزیون و تولیدات تلویزیونی جلوتر است.

در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی، گوشی‌های هوشمند تلفن همراه به عضوی جدانشدنی از دست‌های بشر تبدیل شد و این امکان را فراهم کرد که همواره و در هر شرایطی بتوان از طریق این گوشی‌های هوشمند پلی بین بشر و رسانه ایجاد کرد. این امکان سبب شد تا تولیدات تصویری و تلویزیونی با ازدیاد گسترده مخاطب مواجه شود.

به همین دلیل رویه و رویکرد سرمایه‌گذاری و راه‌های بازگشت سرمایه از طریق تولید محتوای تلویزیونی تغییر گسترده‌ای پیدا کرد و با ورود سرمایه‌گذاران بزرگ و پول‌های کلانی که به این عرصه وارد کردند، کیفیت آثار تلویزیونی به حدی ارتقا پیدا کرد که شانه به شانه آثار سینمایی در حال حرکت است.‌

اگر آمار و ارقام مربوط به سال ۲۰۱۹ را بررسی کنیم درمی‌یابیم که در این سال و قبل از ورود کرونا به مرزهای آمریکا، صنعت سینما با رشدی چشمگیر نسبت به سال قبل‌تر خود، ۴۲‌میلیارد دلار درآمد داشته که ۱۱ میلیارد دلار آن مربوط به فروش در مرزهای آمریکا و ۳۱ میلیارد دلار آن مربوط به فروش جهانی است. در مقابل تلویزیون فقط در عرصه برنامه‌سازی و سریال‌سازی ۲۴۳ میلیارد دلار درآمد داشته است.

اختلاف بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری درآمدهای سینما و تلویزیون حاکی از سیطره و سلطه این رسانه قدیمی بر نگاه مردم است. با ورود کرونا به مرزهای آمریکا و به دنبال آن تعطیلی‌های سالن‌های سینما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضربه مهلکی به صنعت سینما وارد شد و فروش داخلی سینما در آمریکا با کاهش ۹ میلیارد دلاری به کمی بیش از دو میلیارد دلار رسید .

اما تلویزیون از معدود بنگاه‌هایی بود که توانست به‌رغم شرایط کرونایی، اقتصاد خود را حفظ کند و تنها با ۱۲ میلیارد دلار کاهش به درآمد ۲۳۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ برسد.بر اساس آمار و نظرسنجی‌ها هر شهروند بزرگسال آمریکایی به طور متوسط در هر سال پنج فیلم سینمایی در سالن‌های سینما یا با استفاده از شبکه‌های اینترنتی می‌بیند.

جمعیت بزرگسالان آمریکا حدود ۲۱۰ میلیون نفر است و از این رو صنعت سینما در آمریکا سالانه حدود یک میلیارد بازدیدکننده دارد. شبکه‌های تلویزیونی بسیاری مانند اچ‌بی‌او، ای‌بی‌سی و همچنین پایگاه‌های اینترنتی برای بازدید آثار تلویزیونی وجود دارد اما اگر تنها شبکه اینترنتی نتفلیکس را مبنا قرار دهیم در می‌یابیم که از بین ۲۰۴ میلیون عضو این شبکه اینترنتی، ۷۳ میلیون نفرشان در مرزهای آمریکا قرار دارند و براساس نظرسنجی‌ها هر عضو آمریکایی نتفلیکس به طور میانگین یک قسمت سریال در شبانه‌روز تماشا می‌کند.

در این صورت می‌توان نتیجه گرفت که تنها تولیدات نتفلیکس در آمریکا در هر سال بیش از ۲۶ میلیارد بازدیدکننده دارد. همین شبکه اینترنتی نتفلیکس در سال ۲۰۱۹ در حدود ۱۶ میلیارد دلار درآمد داشت و این میزان از درآمد برابر با ۴۰ درصد درآمد کل سینمای آمریکا در سال ۲۰۱۹ است.

در مقایسه سینما و تلویزیون اختلاف‌ها به حدی است که می‌توان گفت این دو صنعت قابل مقایسه نیستند و مطالعه روند رجوع مخاطبان نشان می‌دهد در آینده‌ای نه‌چندان دور تولیدات تلویزیونی از هر منظر، حتی از منظر هنری هم بالاتر از تولیدات سینمایی قرار خواهند گرفت و تلویزیون با قرار گرفتن درمحور اصلی به پیروزی مطلق در برابر سینما دست خواهد یافت.

کدخبر: ۳۷۴۹۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر