کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۱۳۸
تاریخ خبر:

۵ شگرد برای بهبود قدرت مغز

به نوشته سایت‌ «یک پزشک» ، بنیاد سلامت روانی انگلیس یک نظرسنجی سراسری در تمام کشور پیرامون «استرس» انجام داده است. ۷۴ درصد پاسخ‌دهنده‌ها احساس می‌کنند «در زندگی روزانه غرق شدند» یا «توانایی مقابله با روزمرگی را ندارند.»
حقیقت این است که بسیاری از ما احساس می‌کنیم باید قذرت ذهنی خود را افزایش دهیم یا برای یادگیری و بهبود مهارت‌های فکری و مغزی خود تلاش کنیم. زندگی سریع‌تر از همیشه در حال حرکت است و ما باید قدرت مغز خود را بهبود دهیم.
هر روز مغز ما خودش را غرق در محیط‌های گوناگونی می‌بیند. اگر می‌خواهیم در این شرایط، قدرت ذهنی خود را بازیابی کنیم یا آن را بهبود دهیم؛ باید همان تفکر و رویکردی را داشته باشیم که درباره قدرت چسمانی داریم. باید نیروی ذهنی را به همان روشی پرورش دهیم که مربیان تناسب اندام برای ساختن جسم‌مان پیشنهاد می‌کنند.
کارهایی مانند خواب یا ورزش منظم را می‌شناسیم که باعث افزایش کارایی ذهنی می‌‌شوند. اما هک‌های کوچکی هم هستند که قدرت مغز را افزایش می‌دهند و باعث هوشمندی بیشتر می‌شوند:
***
۱- نوتروپیک و رژیم غذایی
قدرت مغز خود را با داروهای نوتروپیک و رژیم‌های غذایی مناسب بهبود دهید.
شاید کلمه «نوتروپیک» برای شما تازگی داشته باشد ولی برای ورزشکاران، متخصصان حرفه‌ای تناسب اندام، بدنسازان و دانشجویان کلمه‌ای آشنا است. نوتروپیک‌ها مواد یا داروهایی هستند که می‌توانند عملکرد ذهن و سلامت مغزی را بهبود دهند و به حافظه، تمرکز، قدرت اراده، خلق و خوی بهتر، خلاقیت و بهره‌وری کمک کنند.
هر چند ادعا می‌شود که متخصص‌های نوتروپیک با فرمول‌های فوق‌العاده‌ای که یافتند؛ قدرت ذهنی را افزایش می‌دهند و داروهایی مانند Qualia Mind و Qualia Focus را پیشنهاد می‌کنند. اما دو نکته وجود دارد: الف- شما با خوردن این داروها یک شبکه مغزتان ارتقا پیدا نمی‌کند، آن هم به میزان چند برابر! ب-شما با کمی تحقیق می‌توانید با ترکیبی از رژیم غذایی طبیعی سالم و معدود مکمل سالم همین کار را بکنید و نیاز به بسته‌های دارویی گران نخواهید داشت. اما بی‌شک تغذیه همان طور که روی ورزش تاثیر می‌گذارد، روی مغز هم تاثیرگذار است.
***
۲- ژانگولربازی
بله، بسیاری از حرکات شعبده‌بازی با دست که بیشتر با عنوان ژانگولربازی می‌شناسیم و به نظر خنده‌دار می‌آیند؛ قدرت ذهنی را افزایش می‌دهند. ژانگولربازی تفییرات ساختاری مثبتی در مغز ایجاد می‌کند و مزایایی فراتر از تفریح و سرگرمی دارد.
یک مطالعه منتشر شده از سوی نشریه نیچر نشان می‌دهد پردازش و ذخیره‌سازی توالی‌های پیچیده حرکات بصری در ژانگولربازی می‌تواند باعث تغییرات ماکروسکوپی در ساختار مغز ایجاد کنند. اسکن‌های تصویری از مغز این واقعیت را نشان داده و باعث افزایش ظرفیت‌های ذهنی می‌شود.
***
۳- تعاملات اجتماعی
گفت‌وگو با دیگران و بودن در متن اجتماع می‌تواند شما را خسته و انرژی را تخلیه کند ولی حداقل این مزیت را دارد که یک تمرین جدی به ذهن شما داده است.
محققان می‌گویند انواع ارتباطات و تعاملات اجتماعی سخت و پیچیده تحت فشار می‌تواند موجب افزایش ظرفیت‌های ذهنی و قدرت مغزی شود.
یک مطالعه جدید انجام شده توسط دانشگاه میشیگان، نشان می‌دهد افرادی که از صبح تا شب درگیر انواع تعامل‌های اجتماعی هستند؛ قدرت‌های شناختی ذهنی بالاتری دارند؛ سریع‌تر و هوشمندتر تصمیم‌گیری می‌کنند.
***
۴- چرت زدن
پس از یک روز کاری طولانی خسته‌کننده که با چالش‌های ذهنی، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی همراه بوده است؛ بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید؛ یک چرت زدن ۱۰۰ دقیقه‌ای است. این یافته محققان دانشگاه یوسی برکلی است.
افرادی که در میانه روز یا پس از چندین ساعت کار سخت و خسته‌کننده کمی چرت می‌زنند؛ حداقل ۲۰ درصد کارایی ذهنی بالاتری نسبت به دیگر افراد دارند.
شاید تحسین‌برانگیز باشد که چشمان خود را باز نگه دارید و با خواب‌آلودگی مبارزه کنید ولی حداقل به کارایی ذهنی خود هیچ کمکی نکردید. در عوض، یک چرت زدن کوتاه (به گفته محققان ۱۰۰ دقیقه‌ای) می‌تواند ذهن شما را بازپروری و دوباره شارژ کند تا در ادامه روز بتوانید فعالیت‌های ذهنی قوی‌تری انجام دهید.
در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های فناوری مانند گوگل، مرسدس بنز و غیره اتاق‌های استراحت و چرت زدن برای کارمندان‌شان راه‌اندازی کردند. چون متوجه شدند چرت نیمروز می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری کارمندان در درازمدت شود.
***
۵- گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه
حتما افرادی را در کتابخانه عمومی یا سالن‌های دانشگاه دیده باشید که در حال مطالعه و یادگیری هستند ولی هدفون روی گوش‌ دارند.
شاید تصور کنید موسیقی باعث حواس‌پرتی و کاهش کارایی ذهنی می‌شود. به طور عمومی این باور درست است و برای فعالیت‌های ذهنی پیچیده مناسب نیست ولی حداقل برای مطالعه برعکس عمل می‌کند.
چندین مطالعه نشان دادن گوش دادن به موسیقی در هنگام خواندن یک مقاله یا یک کتاب، حل یک مسئله ریاضی یا حفظ کردن عبارت‌هایی، کارایی ذهنی را بهبود می‌دهد. جالب است که برخی سبک‌های موسیقی هم کارایی مغز را بیشتر می‌کنند.
مثلا، موسیقی‌های کلاسیک برای یادگیری ریاضی از دیگر سبک‌ها بهتر است.
چند روز پیش، نتایج مطالعه‌ای را منتشر کردیم که نشان می‌داد گوش دادن به موسیقی در محل کار باعث کاهش بهره‌وری می‌شود. لپ کلام این مطالعه، تضاد موسیقی با تمرکز و قدرت تصمیم‌گیری بود.

کدخبر: ۲۷۶۱۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر