کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۸۲۸
تاریخ خبر:

۲۰‌هزار قرص فاویپیراویر کجا رفت؟

‌یک: ‌فاز دوم مجادله محمود صادقی و سید‌ظام الدین موسوی نماینده سابق و فعلی تهران بر سر قرص فاویپیراویر است. آن‌ها چند روز پیش بر سر ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا در توئیتر به تندی جواب هم را می‌دادند و حالا صادقی فاش کرده که اوایل ورود به کرونا ۲۰ هزار قرص فاویپیراویر به صورت محرمانه وارد کشور شده و خرج درمان مقامات شده.

صادقی چند روز پیش هم البته بدون اینکه این آمار ۲۰ هزار قرص اشاره کند چنین ادعایی را مطرح کرده بود که سید نظام‌الدین موسوی در جواب او گفته بود: «قرص فاویپیراویر را حقیقتا نمی‌دانم چه مصرفی دارد. ظاهرا این موارد در مجلس قبل روال بوده.» صادقی هم البته در جواب موسوی توئیت کرد: «در مجلس قبل ندیدم و نشنیدم به کسی واکسن آنفلوآنزا زده باشند. قرص‌ فاویپیراویر ربطی به مجلس نداشت. پیرو اعتراض یکی از پزشکان تحقیق کردم. معلوم شد مقادیر زیادی محرمانه وارد و مقدار قابل توجهی به درمان مقامات اختصاص و مقداری هم برای کارآزمایی به بعضی از بیمارستان‌ها داده شده است.»

محمود صادقی دیروز در مصاحبه‌ای با اشاره به ماجرای واکسن آنفلوآنزا و قرص فاویپیراویر گفته بود این نشان می‌دهد برخلاف شعارهایی که ما می‌دهیم امتیازات حاکمان در قوای مختلف با مردم نزدیک نیست. واقعیت هم این است که اتفاقاتی از این جنس مثل ماجرای پک‌های بهداشتی با کیف قرمز رنگی که در روزهای اول شیوع کرونا به نماینده‌های مجلس قبل داده شد یا اولویت دادن قرص‌های فاویپیراویر و واکسن آنفلوآنزا و حتی دنا پلاس در شرایط فعلی بازخورد مثبتی در افکار عمومی نداشته است.

* دو: حالا که این بحث ۲۰هزار قرص فاویپیراویر مطرح شده این سوال پیش آمده که اگر این قرص‌ها در درمان کرونا موثر بوده چرا در روزهای اول گفته می‌شد تاثیر این قرص‌ها به اثبات نرسیده و نباید ارز کشور را برای واردات یا تولید آن مصرف کرد؟ در اواسط فروردین ماه امسال یکی از پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری در یک لایو اینستاگرامی مدعی شد که داروی فاویپیراویر وارد ایران شده و ناگهان از بازار جمع‌آوری شده است.

دکتر محمدرضا هاشمیان بعد در توضیحات تکمیلی توضیح داد که این دارو برای درمان کرونا تاثیر مثبتی داشته و تعدادی از آن از ژاپن و دوبی وارد کشور شده و دکتر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری هم بر استفاده از این دارو تاکید داشته. بعد از این اظهارات بود که کیانوش جهانپور سخنگوی وقت وزارت بهداشت گفت که این دارو در ژاپن تولید شده اما هنوز مجوز FDA را دریافت نکرده.

جهانپور در مورد واردات این دارو آن زمان گفت ۳۰۰۰ دوز از این دارو از کشور ژاپن وارد کشور شده و ۱۵ هزار دوز هم از محموله‌های صلیب سرخ چین به ایران اهدا شده است که بخشی از آن برای مطالعات بالینی در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته. حالا مشخص نیست منظور محمود صادقی همین ۱۸ هزار دوزی است که اواسط فروردین جهانپور هم ورود آن به کشور را تایید کرده بود یا صحبت از محموله دیگری است.

* سه: وقتی خبرهای مثبتی در مورد اثربخشی فاویپیراویر منتشر شد زمزمه‌های تولید آن در داخل کشور مطرح شد اما بعضی مسئولان اعلام کردند هزینه تولید این دارو در کشور زیاد است و برای دارویی که هنوز استانداردهای بین‌المللی را دریافت نکرده چنین هزینه‌ای در حال حاضر منطقی نیست. با این حال رئیس سندیکای تولیدکنندگان دارویی بلافاصله گفت یک میلیون دوز از این دارو در کشور تولید خواهد شد.

داروی فاویپیراویر تولید شرکت فوجی ژاپن است و بعد از شیوع کرونا هم آزمایش‌هایی که در ووهان چین انجام شد نشان داد بیماران کرونایی با مصرف این دارو بعد از حدود چهار روز بهبود یافته‌اند. فوجی ژاپن این دارو را در حقیقت در سال ۲۰۱۴ برای تسکین بیماران آنفلوآنزا تولید کرده بود. گذشت تا اوایل مردادماه که اعلام شد داروی فاویپیراویر در ازای هر ورق قرص ۱۰۰هزار تومان در داروخانه‌های دولتی توزیع شده است.

این داروی ضد ویروس با نام‌های تجاری آویگان یا فاویلاویر هم شناخته می‌شود. آخرین خبری که داشتیم این بود که جهانپور تایید کرد فاویپیراویر در ایران هم مورد تایید قرار گرفته و در حال حاضر در داخل کشور هم تولید می‌شود. گفتنی است دو روز پیش وزیر امور خارجه ژاپن هم در تماس با محمدجواد ظریف قول داد که این کشور به زودی مقداری داروی آویگان یا همین فاویپیراویر برای کمک به بیماران کرونایی به ایران اهدا می‌کند.

کدخبر: ۳۵۱۸۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر