کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۵۹۰
تاریخ خبر:

یک گزارش واکسنی‌ تمام و کمال که باید بخوانید

روزنامه هفت صبح | دیروز راه دو محموله جدید واکسن به کشور باز شد: از یک طرف آسترازنکا و از طرف دیگر یک واکسن چینی که مشخص نیست سینوفارم است یا سینوواک. آسترازنکا و اسپوتنیک-وی که قرار است از عراق بیاید فقط در حد توافق روی کاغذ هستند، ولی دیروز یک محموله بزرگ واکسن چینی به کشور رسید که شامل یک میلیون دُز می‌شد.

تاکنون بیشتر افراد واکسن روسی دریافت کرده‌اند ولی از امروز به بعد با این محموله جدید اگر نوبت واکسنتان فرا رسید، احتمال بیشتری دارد که واکسن چینی به شما تزریق شود. در این ۸۲روز که از واکسیناسیون ما می‌گذرد، این واکسن‌ها چه عوارضی داشته‌اند؟ در این گزارش این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

تا امروز بیشترین واکسنی که از مرزها وارد کشور ما شدند،۷۲۰هزار دُز اسپوتنیک بوده است. آنهایی که اسپوتنیک زده‌اند معمولا می‌گویند عوارض خاصی نداشته است. برای مثال سارا، یکی از افراد کادر درمان بیمارستان‌های تهران است که هفته پیش دُز اول اسپوتنیک خود را گرفته. به جز کمی بدن‌درد، نشانه دیگری از عوارض واکسن در بدنش وجود نداشته است. به غیر از او، تا امروز این واکسن به جز یک مورد مرگ مشکوک که معلوم نیست ناشی از واکسن باشد یا نه، هیچ عارضه جدی نداشته است.

سال پیش وزیر بهداشت روسیه هم گفته بود که از هر هفت نفری که در کشور آنها این واکسن را زده‌اند، یکی عارضه داشته است؛ آن هم عارضه‌ای خفیف و معمولی مثل دردهای مفصلی، تب و کمی بی‌حالی که تا ۲۴ ساعت بعد برطرف شده. واکسن اسپوتنیک ۹۱درصد ایمنی در مقابل کرونا ایجاد می‌کند و از این نظر بهترین واکسن موجود در کشور است.

میزان آسترازنکاهای وارداتی با اختلافی بسیار ناچیز پشت سر اسپوتنیک قرار می‌گیرد. تا امروز ۷۰۰هزار دُز آسترازنکا (محموله کوواکس مربوط به سازمان بهداشت جهانی) از کره‌جنوبی برایمان فرستاده شده ‌است. هنوز معلوم نیست محموله بعدی آسترازنکا کی برسد ولی تا همین جا، بعد از واکسن روسی، این واکسن افراد بیشتری را پوشش داده است. همایون، پزشکی است که هفته پیش آسترازنکا تزریق کرده. او می‌گوید ۴۸ ساعت تب و بی‌حالی داشته اما دو روز بعد خوب شده است.

تحقیقات نشان می‌دهد واکسن آسترازنکا تا ۷۶درصد بازدهی خواهد داشت. با اینکه اخیرا خبرهای زیادی از عوارض واکسن آسترازنکا آمده اما از بین ۱۸میلیون شهروند بریتانیایی که واکسن آسترازنکا زده‌اند، تنها ۳۰ مورد لختگی خون ثبت شده که در هفت مورد به مرگ انجامیده است. پزشک‌ها می‌گویند عوارض واکسن آسترازنکا بسیار نادر است. سردرد یا سرگیجه عارضه‌ای است که به طور معمول از روز چهارم به بعد ممکن است ایجاد شود. ‌بعد از این دو، تا به امروز ۶۵۰هزار دُز واکسن سینوفارم هم از چین به دستمان رسیده است.

یکی از افرادی که این واکسن را تزریق کرده در گروه سالمندان شهر تهران بوده. بدن او بعد از تزریق در مرکز بهداشت شمال تهران، تا امروز هیچ عارضه‌ منفی جانبی نسبت به این واکسن نشان نداده است. سینوفارم گفته تا ۷۹درصد مقابل کرونا بازدهی خواهد داشت و تا امروز در دنیا هیچ عارضه جدی به این شرکت چینی گزارش داده نشده است.۱۲۵هزار دُز هم تا امروز واکسن بهارات هندی تزریق شده که عملا به تعداد بسیار کمی از اعضای جامعه رسیده است و از عوارض احتمالی‌اش اطلاعی در دست نیست.

*** مهمان تازه‌وارد از چین
از همان دی‌ماه که هلال‌احمر گفت مشغول مذاکره برای خرید واکسن چینی است، تا امروز اسمی از این واکسن نیامده است.روابط عمومی هلال احمر دیروز هم در گفت‌وگو با هفت‌صبح گفت که آنها فعلا نمی‌خواهند بگویند واکسن واردشده سینوفارم است یا سینوواک! زمزمه‌هایی وجود دارد که این واکسن سینوواک است یعنی همان واکسنی که ترکیه امروز دارد جمعیت خود را با آن واکسینه می‌کند. تا امروز برای ما ایرانی‌ها از چین فقط سینوفارم وارد شده بود:۲۵۰ هزار دُز را چین هدیه داد و ۴۰۰هزار دُز را صلیب سرخ.

ولی سینوواک احتمالا مهمان تازه‌واردی است که در کشورهای مختلف بازدهی متفاوتی از خودش نشان داده. مثلا وزارت بهداشت ترکیه گفته سینوواک برای آنها ۹۱درصد بازدهی داشته. این عدد در شیلی ۶۷درصد و در برزیل ۵۰درصد بوده است. حالا شاید به خاطر عددهای پایین‌تر بازدهی سینوواک تردید کنید، اما پزشکان می‌گویند حتی بازدهی واکسن فلج اطفال هم از ۵۰ درصد کمتر است.

*** مسیر واکسن از عراق
بالاخره تکلیف بدهی‌های عراق به ما مشخص شد. دیروز وزیر نیروی کشور ما خبر داد که قرار است عراق بدهی خودش به ایران را با خرید واکسن صاف کند. حالا اینکه چرا اردکانیان، وزیر «نیرو» درباره موضوع «واکسن» حرف زده به همین بدهی‌های عراق برمی‌گردد که جلوتر توضیحات درباره آن را خواهید خواند. اصل خبر ولی این بوده که وزیر برق عراق با وزارت نیرو و نفت ایران توافق کرده تا بخشی از بدهی خودش را با خرید واکسن بپردازد. کدام واکسن‌؟

اردکانیان نگفته ولی اشارات او به مسکو نشان می‌دهد که بخشی از این واکسن حداقل اسپوتنیک-وی خواهد بود. از طرف دیگر رئیس اتاق ایران-عراق هم گفته بخشی از آن آسترازنکاست. روش آن هم اینطور خواهد بود که وزارت بهداشت کشور ما دُز مورد نیاز را از یک شرکت اروپایی بخرد و هزینه‌اش را عراق بپردازد. حالا این مبلغ چقدر است؟ بانک مرکزی میزان مطالبات را ۵ تا ۶میلیارد دلار اعلام کرده و با توجه به اینکه جریان برق و گاز مستمر است، این عدد مرتب تغییر می‌کند.

تا اینجا قراردادی که با عراق بسته شده فعلا قرار است دو میلیون دُز تامین کنند و بعد آن را به ۶۰میلیون دُز برسانند. آنطور که مسئولان گفته‌اند «یک حساب یورویی در بانک تجارت عراق برای گاز و برق افتتاح شده که قرار است ایران صادراتش را ادامه دهد و پرداخت‌ها از طریق آن به توانیر و گاز در این حساب صاف شود.»

*** واکسن؛ آخرین گزینه پیش‌روی عراق
باید خوشبین باشیم؟دقیق نمی‌شود گفت که آیا عراق به این توافق پایدار می‌ماند یا نه. به خاطر اینکه عراق قبلا قرار بود به جای مطالبات برقی و گازی ایران برای ما هشت قلم کالا شامل جو، برنج، روغن، سویا، ذرت، دارو و تجهیزات پزشکی بفرستد اما این اتفاق هیچ وقت نیفتاد. قبل از آن هم قرار بود این بدهی را به شکل دینار با ما تسویه کند اما باز هم به دلایل مختلفی این مبادله عملی نشد. واکسن، دیگر آخرین راهی است که می‌توانیم امیدوار باشیم این بدهی تسویه شود.

کدخبر: ۳۸۷۵۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر