کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۱۲۴
تاریخ خبر:

یک کشور با دو رئیس‌ جمهور

روزنامه هفت صبح| در افغانستان از روز گذشته وضعیت عجیبی حاکم شده است و هر دو کاندیدای ریاست جمهوری دولت خود را تشکیل داده‌اند. اشرف غنی و عبدالله عبدالله پیش از این هر دو اعلام پیروزی کرده بودند.

* یک: یکشنبه شب، خبرگزاری رویترز به نقل از مقامی که نامش اعلام نشده بود، گفت که اشرف غنی، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و عبدالله عبدالله از صبح دوشنبه جلسات مشترک خود را ادامه می‌دهند تا در صورت رسیدن به توافق از برگزاری دو مراسم تحلیف جلوگیری شود اما این اتفاق رخ نداد.

* دو: طلوع نیوز نوشت که روز یکشنبه زلمی خلیل‌زاد، برای میانجیگری در این موضوع با عبدالله عبدالله چندین بار دیدار کرده است اما به‌رغم میانجیگری زلمی خلیل‌زاد، اختلافات اشرف غنی و عبدالله عبدالله حل نشده و آقای عبدالله «پیشنهاد ۴۰ درصد کابینه و ریاست شورای عالی صلح» از سوی اشرف غنی را نپذیرفته است و سمت نخست وزیری و نیز ریاست شورای وزیران را می‌خواهد.

پیشنهاد ریاست شورای عالی صلح نیز به عبدالله داده شده بود؛ ریاستی که می‌بایست به رئیس‌جمهوری گزارش دهد. ظاهراً اشرف غنی با نقش اجرایی عبدالله در حکومت آینده موافق نیست و عبدالله این پیشنهاد را نیز رد کرده است.

* سه: حدود ۲۰ روز پیش همزمان با اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله نتیجه انتخابات را قبول نکرد و گفت که اعلام «پیروزی اشرف غنی بر اساس آرای تقلبی» است. او سپس در یک نشست خبری خود را برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و گفت: «ما پیروزیم و دولت دیگری تشکیل می‌دهیم.»

پیش از این قرار بود مراسم تحلیف اشرف غنی در تاریخ ۸ اسفند برگزار شود اما به‌دلیل امضای توافقنامه صلح بین طالبان و آمریکا این مراسم به تعویق افتاده بود. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ شش مهر برگزار شده بود اما با این حال نتایج آن پس از حدود پنج ماه اعلام شد. طبق نتایج اعلام شده، محمد اشرف غنی ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ آرا را کسب کرده است که معادل ۵۰.۶۴ مجموع آرا می‌شود.

* چهار: محمد اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری و عبدالله عبدالله در قصر سپیدار مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری را روز دوشنبه برگزار کردند. بلافاصله پس از پایان سوگند غنی، امرالله صالح، معاون اول او و سرور دانش، معاون دوم او نیز سوگندنامه خود را قرائت کردند.

در مراسم همزمان، عنایت‌الله بابر فرهمند و اسدالله سعادتی هم به عنوان دو معاون عبدالله سوگند یاد کردند. مراسم تحلیف اشرف غنی و معاونانش توسط یوسف حلیم، قاضی القضات افغانستان برگزار و مراسم سوگند عبدالله و دو معاونش نیز توسط شهزاده شاهد، روحانی مذهبی انجام شد.ابق ماده ۶۳ قانون اساسی افغانستان متن سوگند ریاست جمهوری این کشور بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم، به نام خداوند بزرگ (ج) سوگند یاد می‌کنم که دین مقدس اسلام را اطاعت و از آن حمایت کنم.‌ قانون اساسی و سایر قوانین را رعایت و از تطبیق آن مواظبت نمایم. از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان حراست و حقوق و منافع مردم افغانستان را حفاظت کنم و با استعانت از بارگاه پروردگار متعال و پشتیبانی ملت، مساعی خود را در راه سعادت و ترقی مردم افغانستان به کار برم.»

* پنج: رئیس جمهوری افغانستان در سخنرانی خود پس از برگزاری مراسم تحلیف گفت رقابت‌های انتخاباتی دیگر پایان یافته و تمامی گروه‌های سیاسی باید با هدف توسعه، رفاه و صلح در افغانستان به دولت کمک کنند. او همچنین وعده داد که ظرف دو هفته کابینه‌ای فراگیر و مورد قبول تمامی گروه‌های سیاسی تشکیل دهد.

در مقابل عبدالله نیز در سخنرانی روز دوشنبه خود گفت که اگر در سال ۲۰۱۴ دولت وحدت ملی را نمی‌پذیرفتم، کشور درگیر بحران می‌شد ولی اگر این‌بار دولت برآمده از تقلب را بپذیرم،‌ باید فاتحه دموکراسی را خواند. او همچنین به مردم افغانستان وعده داد تا ضمن برقراری صلح با همکاری کشورهای منطقه، افغانستان را از وجود تروریست‌ها پاک کند و رفاه و آرامش را برای مردم این کشور به ارمغان بیاورد.

در حالی که عبدالله از تعیین هیات مذاکره‌کننده با طالبان خبر داد، محمد اشرف غنی هم اعلام کرد که نه تنها سه‌شنبه هیات مذاکره‌کننده با طالبان نهایی خواهد شد بلکه در مورد رهایی زندانیان طالبان هم که اخیرا مورد توافق این گروه و آمریکا قرار گرفته، فرمانی را صادر خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های افغانستان، به‌رغم تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان هنوز آقای عبدالله «پیشنهاد ۴۰درصد کابینه و ریاست شورای عالی صلح» را که از سوی اشرف غنی مطرح شده، نپذیرفته است و برای پایان دادن به اختلاف‌ها خواهان سمت نخست وزیری و نیز ریاست شورای وزیران است.

*** شرح عکس: محمد اشرف‌غنی در جریان سخنرانی مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در ارگ، بالاپوشش را باز کرد و نشان داد که جلیقه/لباس ضدگلوله نپوشیده است. آقای غنی گفت:‌ «ما شاهد یک حمله بودیم، یکی‌دو‌ انفجار نباید ما را بترساند.»

کدخبر: ۳۱۴۱۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر