کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۰۵۶
تاریخ خبر:

کنکور با وجود کرونا چگونه برگزار می‌شود؟

روزنامه هفت صبح | دیروز کارت ورود به جلسه برای داوطلبان کنکور دکترا صادر شد و این یعنی برگزاری این آزمون قطعی است. از طرف دیگر چیزی به ۳۱ مرداد ماه که به عنوان زمان برگزاری کنکور کارشناسی اعلام شده باقی نمانده است. از اول شهریور ماه نیز ماه محرم آغاز می‌شود که از الان صحبت‌ها در‌باره‌ چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم‌های محرم شکل گرفته است.

کنکوری‌‌ها آخرین تلاش‌هایشان را برای لغو این آزمون انجام می‌دهند؛ از جمع‌آوری امضای داوطلبان گرفته تا نوشتن نامه به رئیس جمهور. مثلا دیروز رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در نامه‌ای مفصل به رئیس‌جمهور اشاره‌ای هم به برگزاری کنکور کرد و نوشت: «با توجه به نگرانی جدی دلسوزان جامعه پزشکی و داوطلبان و خانواده‌های آنها توصیه می‌شود کلیه کنکورهای سراسری زمانی برگزار شود که بیماری در کل کشور به طور کامل تحت کنترل درآمده باشد.

زیرا تجربه نشان داده اجرای پروتکل‌های یکسان با توجه به شرایط اقلیمی‌متفاوت کشور نمی‌تواند ضمانت اجرایی داشته باشد و متاسفانه ممکن است شاهد همه‌گیری شدیدتر با مرگ و میر بالا باشیم و کسی نتواند جوابگوی ملت باشد.»

مینو محرز، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و یکی از پزشکان شناخته شده عضو کمیته مقابله با شیوع کرونا هم در مورد برگزاری کنکور هشدار داده و خواهان لغو تمام کنکورها شده است. او گفته: «باتوجه به وضعیت اغلب شهرها، هیچگونه تجمعی توصیه نمی‌شود به همین دلیل توصیه جدی ما این است که کنکور لغو شود.» او ادامه داد: «اصلا وضعیت فعلی تهران و بسیاری از شهرها، خوب نیست و کنکور باید عقب بیفتد چون امکان انتقال بیماری آنهم ساعت‌ها نشستن در فضای بسته وجود دارد. هرجا هرتجمعی هست باید کنسل گردد، عزاداری، عروسی، رستوران و یا هرنوع مراسم دیگری! سرعت انتشار بیماری وحشتناک و فوق‌العاده بالاست و به سرعت همه را ابتلا می‌کند.»

*** احساساتی نشوید
در حالی که چهره‌های پزشکی و افراد نگران، خواهان لغو تمام کنکورها هستند، برگزاری آزمون موافقانی هم دارد. خلاصه حرف همه آنها این است که معلوم نیست بحران کرونا تا کی ادامه دارد و نمی‌توان رویدادهای مهم را لغو کرد. یکی از آنها ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت است که گفته: «در مورد کنکور باید بگویم ستاد ملی کرونا تصمیم می‌گیرد، یک قسمتی را وزارت بهداشت تصمیم می‌گیرد، یک قسمت را وزارت علوم و تصمیم‌گیری با ستاد است.

و دکتر خدایی اعلام کردند، باید بدانیم ورود به دانشگاه می‌خواهیم یا نه، بدون کنکور که نمی‌توان وارد دانشگاه شد، به لحاظ سلامتی هم باید بگویم هیچ کس از شهر خودش خارج نمی‌شود، فاصله ۲/۱ خواسته بودیم ۸/۱ فاصله گذاشتند و برای بیماران و مشکوک جدا برگزار می‌شود، توجه کنید ممکن است شهریور و پاییز وضعیت بدتر از الان باشد، پس نمی‌توان آن را عقب هم انداخت.»

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، به عنوان کسی که هم در حوزه بهداشت و درمان دستی دارد و هم جزو خانواده آموزش عالی محسوب می‌شود، موافق برگزاری کنکور است و مخالفان را به احساساتی شدن متهم می‌کند. او می‌گوید: «کسانی که افق بلندمدت آموزش را در نظر می‌گیرند؛ در مورد به تعویق افتادن کنکور تأمل می‌کنند. در واقع باید پرسید اگر کنکور سه تا شش ماه دیگر به تعویق بیفتد آیا این اپیدمی‌کنترل می‌شود. یا در بهمن‌ماه با موج دیگری مواجه خواهیم شد، این موارد سؤالاتی است که به‌راحتی نمی‌توان پاسخ آن را داد.»

سهراب پور با بیان اینکه هر تصمیمی‌که بگیریم بازهم عده‌ای معترض می‌شوند، ادامه می‌دهد: «روشن است در خصوص زمان برگزاری کنکور نباید تحت تأثیر جو احساسی قرار بگیریم و باید براساس شواهد علمی‌تصمیم بگیریم که کمترین عارضه را داشته باشد.»

*** پروتکل‌های کنکوری
کنکور دکترا که در حالت عادی برای خیلی از مردم اصلا اهمیتی ندارد، حالا به عنوان یک الگو برای برگزاری کنکور اصلی زیر ذره‌بین رفته است، سازمان سنجش هم سنگ تمام گذاشته و سعی کرده دستورالعمل‌هایی برای برگزاری صادر کند که نشان دهد می‌توان کنکور بی‌خطر برگزار کرد اما همین دستور‌العمل‌ها هم حاشیه‌های زیادی داشته است. چند نمونه را ببینید:

* یک: به منظور مساعدت و همراهی بیشتر با داوطلبان، تعداد حوزه‌های برگزاری آزمون‌ها در سال ۱۳۹۹ افزایش داشته است. (با توجه به جدول منتشر شده، تعداد حوزه‌ها برای برگزاری آزمون دکترا و کارشناسی ارشد تقریبا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده تا فاصله گذاری به درستی انجام شود.)

* دو:‌ عوامل اجرایی و حفاظتی در صحت کامل سلامتی در اجرای آزمون همکاری خواهند داشت.لازم به توضیح است نسبت به سال گذشته تعداد عوامل اجرایی برگزاری آزمون‌ها، حدود ۴۲ درصد افزایش داشته است.

* سه:‌ مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده ازنوعی است که واکنش آلرژیک داوطلبان و عوامل اجرایی را به دنبال نداشته باشد.

* چهار:‌ ملاحظه وضعیت آب و هوا و آلودگی هوا، جهت بهبود وضعیت تنفس افراد، تمهیدات لازم از جمله تهویه مناسب، باز کردن درب و پنجره‌ها و … اندیشیده شده است.

* پنج:‌ استقرار آمبولانس و تیم پزشکی با هماهنگی ستاد مدیریت بیماری کرونا در هر استان و آماده باش مراکز بهداشتی و درمانگاه‌های شهرستان‌ها، در روزهای برگزاری آزمون و حوزه‌های رفع نقص کارت داوطلبان پیش بینی شده است.

* شش:‌ در خصوص بازرسی بدنی داوطلبان، فرد متولی به لباس گان، ماسک سه لایه، شیلد و دستکش لاتکس مجهز خواهد بود. (این موضوع باعث انتقادهایی شده، منتقدان می‌گویند این وسایل از خود فرد بازرسی کننده محافظت می‌کند و با کشیده شدن دست او روی بدن افراد مختلف برای شرکت کننده‌ها خطراتی دارد)

* هفت:‌ به تعداد کافی سطل زباله (ترجیحاً دارای درب پدالی با پا) در قسمت ورودی و خروجی حوزه و همچنین مسیرهای پرتردد، در سالن‌ها و یا کلاس‌های محل برگزاری آزمون پیش‌بینی شده است.

* هشت:‌ پذیرایی از داوطلبان به صورت سلف سرویس و ضدعفونی شده در فضای مناسبی که باعث تجمع نشود، انجام و وسایل پذیرایی از قبل ضدعفونی می‌شود. (این مدل پذیرایی هم حاشیه‌هایی داشته، مخالفان می‌گویند پذیرایی سلف سرویس امکان انتقال ویروس بین شرکت کننده‌ها را افزایش می‌دهد)

* ۹:‌ محل‌های مجزا در هر حوزه جهت برگزاری آزمون برای داوطلبانی که دارای علائم مشکوک به بیماری هستند پیش‌بینی شده است. لازم به توضیح است آزمون داوطلبانی که براساس خوداظهاری در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور، دارای بیماری قطعی کرونا می‌باشند، در یکی از بیمارستان‌های تعیین شده با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صرفاً در شهرهای محل آزمون به همراه سایر داوطلبان مبتلا به بیماری کرونا، خواهد بود.

* ۱۰: بعد از جمع آوری پاسخنامه‌ها و دفترچه‌های آزمون، داوطلبان با مدیریت صحیح زمان و با فاصله مناسب، برای خروج از محل آزمون هدایت و راهنمایی می‌شوند.

* ۱۱: برای داوطلبان هم قوانینی در نظر گرفته شده است، مانند اینکه حق تجمع در برابر ورودی‌ها را ندارند و همگی باید از ماسک‌های سه لایه بدون فیلتر استفاده کنند.

کدخبر: ۳۴۲۰۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر