کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۲۴۳۲
تاریخ خبر:

یک سپتامبر تلخ و گس برای وانت پیکاپ ها

هفت صبح|به رغم افت بسیار شدید اغلب خودروهای پرفروش بازار آمریکا، هنوز هم خریداران اقبال بالایی به محصولات جیپ نشان می‌دهند.

در حالی که اغلب بازارهای مهم خودرو جهان با افت فروش گسترده مواجه شده‌اند، جنگ تجاری و افزایش قیمت بنزین بیشترین تاثیر را روی خریداران خودرو در بازار آمریکا گذاشته است. در رده اتومبیل‌های سنتی بازار آمریکا یعنی وانت‌پیکاپ‌ها ما با دو نیمه متضاد روبرو هستیم و برخی مدل‌ها فروش چشمگیر و برخی افت شدید را تجربه کرده‌اند. با اینکه پس از یک دوره نزول، کره‌ای ها باز هم رشد فروش را تجربه می کنند ولی اغلب خودروسازان ژاپنی به شدت کاهش فروش داشته‌اند. برنده بزرگ سپتامبر البته گروه فیات کریسلر و خاص برند جیپ است که همچنان روند فروش موفقیت آمیز خود را ادامه می دهد. اینجا در پنج بخش وضعیت فروش مهمترین خودروهای بازار آمریکا در رده‌های وانت‌ها، سدان‌ها، کراس‌اوورها، خودروهای لوکس و هاچ‌بک‌ها را بررسی می‌کنیم.

وضعیت متضاد وانت‌پیکاپ‌ها
با وجود افت فروش سه خودرو محبوب فورد اف۱۵۰، شورولت سیلورادو و جمس سیرا، برخی وانت‌های بازار نظیر رام، تاکوما و کلرادو رشد فروش را در سپتامبر ۲۰۱۸ تجربه کرده‌اند. اف۱۵۰ این ماه ۸٫۸ درصد افت کرده و کمی بیش از ۷۵ هزار دستگاه فروش داشته تا کلا در ۹ماه فروشش به مرز ۶۷۹ هزار دستگاه برسد. بعد از این اتومبیل نوبت به سیلواردو محصول شورولت می‌رسد که با افت ۱۱٫۹ درصدی در سپتامبر، تنها ۴۹هزار دستگاه فروش کرده و مجموعا در ۹ماه هم فروشش به زحمت به ۳۷۵ هزار دستگاه رسیده است. جمس سیرا هم با افت ۶٫۹درصدی هم تنها ۱۷هزار دستگاه فروش داشته است. این وضعیت بد وانت‌ها البته با رونق فروش رام، تاکوما و کلرادو جبران شده جایی که این سه خودرو به ترتیب با رشد فروش ۱۰، ۲۳٫۳ و ۱۳٫۲ درصدی به ترتیب ۵۱٫۸ ،۲۳٫۸ و ۱۲٫۷ هزار دستگاه در ماه گذشته فروش داشته‌اند.

سقوط سدان‌ها ادامه دارد
کمری، آکورد، فیوژن، آلتیما و سوناتا بدترین وضعیت ممکن را در بازار آمریکا دارند. در ماه سپتامبر نیز این ۵اتومبیل با نرخ‌های بالای افت به میزان ۲۰، ۲۴، ۴۴، ۲۸ و ۲۳ درصدی مواجه شده و در ماه سپتامبر به ترتیب ۲۷۶۴۰، ۲۵۳۵۷، ۱۵۸۷۸، ۱۱۸۶۷ و ۷۷۳۵ دستگاه فروش داشته‌اند. البته این بین دو خودرو کره‌ای هیوندای الانترا و کیا اوپتیما شرایط مناسبی داشته و ضمن ثبت نرخ‌های رشد بالای۳۸ و ۷درصدی، به ترتیب ۱۹۹۲۳ و ۱۰۹۷۰ دستگاه فروش داشته‌اند.

حال کراس‌اوورهای ژاپنی خوب نیست!
اغلب کراس‌اوورهای موفق بازار آمریکا در سپتامبر کاهش فروش داشته‌اند. مثلث کراس اوورهای موفق ژاپنی یعنی تویوتاراو۴، نیسان ایکس‌تریل و هوندا Crv در این ماه افت بدی را تجربه کرده و با کاهش فروش تنها موفق شده‌اند ۳۷٫۴، ۳۴٫۸ و ۳۰٫۵ هزار دستگاه فروش کنند. البته اکویناکس محصول شورولت موفق شده با نرخ رشد ۳٫۵ درصدی روبرو شود ولی پیروز بزرگ این رده قطعا جیپ‌های چروکی، کامپس و رانگلر هستند که با رشد‌های بزرگ ۸۶٫۶، ۴۵٫۵ و ۱٫۵ درصدی موفق شده‌اند به ترتیب ۲۳٫۸، ۱۶٫۵ و ۱۵٫۹۸ هزار دستگاه فروش داشته باشند.

هاچ‌بک‌ها در حال احتضار
باید پذیرفت آمریکایی‌ها هرگز به این نوع از اتاق علاقه‌ای نشان نمی‌دهند به طوری که تا رده شصتم، هیچ اتومبیل هاچ‌بکی جزو خودروهای پرفروش باازر آمریکا نیستند. فورد فوکوس با فروش ۷۴۰۰هزار دستگاه ضمن افت ۴۹درصدی در رده شصتم بازار قرار دارد ضمن اینکه فولکس گلف با قرارگرفتن در رده ۱۱۰، در سپتامبر ۴۲ درصد افت کرده و تنها توانسته ۳۳۳۳هزار دستگاه فروش داشته باشد.

ایام؛ به کام خودروهای لوکس آلمانی
فولکس تیگوان کشیده، آئودی کیو۵ جدید، نسل تازه ب.ام.و ایکس۳ و مرسدس بنز GLC چهار خودروشاسی بلندی هستند که با کسب ارقام رشد بالا به میزان ۱۳۴٫۶، ۶۱٫۴، ۱۹۲و ۳۰٫۲ درصدی موفیت چشمگیری در ماه سپتامبر به دست آورده‌اند. این خودروها موفق شده اند در این ماه با فروش ۷۴۱۲، ۷۲۱۵، ۶۴۴۰ و ۶۰۲۶ دستگاه نماد موفقیت در رده اتومبیل‌های گرانقیمت باشند.

کدخبر: ۲۳۲۴۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر