کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۴۱۹۵
تاریخ خبر:

یک داستان آموزنده‌ با ‌کمک سفیر چین

روزنامه هفت صبح، صدرا بکتاش | وقتی «خاطره‌» پارسال در یک روز سرد زمستانی موقع کوهنوردی در ارتفاعات توچال موبایل جدیدش را گم کرد، به ذهنش نمی‌رسید پنج ماه بعد با کمک سفیر چین داستانی آموزنده برای خریداران گوشی موبایل در ایران تعریف کند. قهرمان این قصه اما نه خاطره، نه گوشی Nova 5T و نه سفیر چین، بلکه آقای شمسی‌زاده است. کارمند اداره گاز تهران که علاقه زیادی به کوهنوردی دارد و موفق شده به اغلب قله‌های ایران صعود کند. قصه این دو آدم در همین علاقه‌شان به‌ کوهنوردی تلاقی پیدا می‌کند.

یکی در زمستان می‌رود توچال و در برف و سرما و طوفان گوشی موبایلش را گم می‌کند و دومی پنج ماه بعد در همان محل یک گوشی موبایل پیدا می‌کند. یک هفته زمان می‌گذارد تا هر طور شده صاحبش را پیدا کند و موبایل را به‌ دستش برساند. وقتی خاطره داستان عجیب پیدا شدن گوشی موبایلش را در توئیتر نوشت، توجه خیلی‌ها به آن جلب شد. ازجمله «چانگ هوا» سفیر چین در تهران که هشتگ ساخت چین را زیر توئیت خاطره منشن کرد. اما هوآوی Nova 5T در همه این مدت چطور باد و باران و برف و سرما و آفتاب را ‌تاب آورده و هنوز مثل روز اول کار می‌کند؟

* یک: خاطره نوشته گوشی هوآوی Nova 5T را چند ماه قبل از رفتن به توچال حدود شش میلیون تومان خریده و در یک روز سرد زمستان آن را در ارتفاعات توچال گم می‌کند. جایی حدفاصل قله و ایستگاه شماره هفت. جست‌وجو به‌خاطر آب و هوای بد و طوفانی بی‌نتیجه می‌ماند. پس احتمالا توی دلش غر می‌زند و عطای گوشی را به‌ لقایش می‌بخشد. اما وقتی متوجه می‌‌شود گوشی شش میلیونی گم شده، حالا حدود ۱۲ میلیون تومان شده، تصمیم می‌گیرد مشخصات آن را در سامانه همیاب به‌عنوان گوشی مفقودی ثبت کند. با اینکه سیمکارتش را می‌سوزاند و گوشی موبایل جدیدی می‌خرد، یک شماره موبایل می‌گذارد تا اگر احتمالا کسی آن را پیدا کرد، راهی برای دسترسی وجود داشته باشد.

* دو: داستان را باید از روزی پی بگیریم که آقای شمسی‌زاده کارمند اداره گاز تهران و علاقه‌مند به کوهنوردی، روانه توچال می‌شود و چیزی توجهش را جلب می‌کند. یک گوشی موبایل سبز آبی آن وسط افتاده، از همان اول تصمیم می‌گیرد هرطور شده صاحبش را پیدا کند. حتما می‌دانید که شماره سریال یا IMEI بعضی گوشی‌های جدید را روی در پشتی گوشی‌ها حک کرده‌اند. قهرمان قصه ما به سامانه رهیاب می‌رود و با جست‌وجوی سریال متوجه می‌شود صاحبش مدتی قبل مفقود شدن آن را اعلام کرده است. یک هفته وقت می‌گذارد تا خاطره را پیدا کند و گوشی را به او برگرداند.

* سه: حالا وقت ورود یکی دیگر از قهرمانان قصه است؛ Nova 5T! گوشی‌ای که حدود پنج ماه در سوز سرما و هرم گرما، بارش باران و برف را تحمل کرده و از تیغ تیز آفتاب جان سالم به‌در برده و سالم به دست صاحبش برگشته. نکته قابل توجه در کل داستان این است که Nova 5T اصلا به استانداردهای IP67 و IP68 مجهز نیست و نمی‌تواند در برابر نفود آب یا گردو‌غبار مقاومت کند. حتی در زمان عرضه هم ایرادات زیادی به این گوشی گرفته شد.

اولین آنها صفحه‌نمایش ارزان‌قیمت از نوع IPS است. این نوع صفحه‌نمایش را در گوشی‌های اقتصادی استفاده می‌کنند. رنگ‌ها روی آن خیلی قدرتمند نیستند، میزان کنتراست صفحه پایین است و رنگ مشکی در آن بور به‌نظر می‌رسد. زیر تابش نور آفتاب به‌سختی می‌توانید نوشته‌ها و تصاویر را بخوانید. باتری با وجود داشتن قابلیت شارژ سریع، ظرفیت پایینی دارد اما می‌تواند یک روز کامل از پس انجام وظایف خود بربیاید.

دوربین شاید روی کاغذ خارق‌العاده به‌نظر بیاید، چون حداقل براساس مد روز بازار موبایل طراحی شده و حسگرهای مختلفی روی آن کار گذاشته‌اند. یک حسگر عریض، یک حسگر فوق‌عریض، حسگر مایکرو و حسگر عمق. اگر همان مشخصات مورد ادعای تولیدکننده را معیار قرار دهیم، با این گوشی می‌توان در همه حالت‌ها عکس‌هایی خوب گرفت اما همین که شرایط نور طبیعی تغییر کند و در اصطلاح شب فرا برسد، دوربین Nova 5T مثل فیونا زن شرک به اصل خودش برمی‌گردد. کیفیت عکس‌ها پایین می‌آیند، تصاویر نویز به‌خود می‌گیرند و رنگ‌ها قاطی می‌شوند.

*** بیشتر بدانید؛ درباره استاندارد IP67 و…
تولیدکننده‌های موبایل از چند سال پیش به این طرف متوجه شدند می‌توانند محصولات خود را مقابل نفوذ آب یا ورود گرد‌وغبار مقاوم کنند. وجود چنین ویژگی‌ای در مشخصات فنی گوشی‌های موبایل با ذکر استانداردهایی ازجمله IP66، IP67 و IP68 نمایش داده می‌شود. با این حال حتی اگر تولیدکننده‌ای بگوید محصولش چنین استانداردی را دارد، نمی‌توان خیلی به‌حرفش اعتماد کرد.

چون گواهینامه‌ها براساس شرایط آزمایشگاهی و شرایطی خاص اهدا می‌شوند. به‌عنوان مثال گوشی‌هایی با استاندارد IP67 و IP68 تا عمق مشخصی می‌توانند در آب فرو روند و علاوه بر این، زمان هم در میزان مقاوتشان اهمیت خواهد داشت. اگر یک گوشی بیشتر از ۳۰دقیقه در عمق بیش از دو متری بماند، کاری از هیچ استانداردی ساخته نیست.

* چهار: وقتی یک گوشی تاییدیه استاندارد IP67 را دریافت کرده، یعنی مقابل نفوذ گردوغبار به‌صورت کامل ایمن است و می‌تواند تا عمق یک متر به‌مدت ۳۰ دقیقه برابر نفوذ آب مقاومت کند اما نمی‌توانید با چنین گوشی‌ای در استخر شیرجه بزنید. از همه مهمتر اینکه گواهینامه صادر شده برای گوشی‌های موبایل پس از انجام تست‌های آزمایشگاهی صادر می‌شود اما در مواردی خریداران گفته‌اند گوشی‌شان در شرایطی ساده‌تر نسبت به آنچه ادعا شده، آسیب دیده است.

نمونه‌اش آقای آنتوانت اسمیت از اهالی نیویورک که خودش را نماینده گروهی از کاربران معرفی کرده. او به دادگاه رفته تا شکایتی ۱۳ صفحه‌ای علیه کمپانی اپل تنظیم کند، چون با وجود اینکه روی جعبه گوشی استاندارد IP67 ذکر شده، آیفونش در یک سینک ظرفشویی افتاده و دیگر کار نمی‌کند. حالا برگردیم سراغ قصه خودمان. جایی‌که نور به مرکز صحنه تابیده شده تا متوجه ورود آقای «چانگ هوا» سفیر چین در تهران شویم.

مدتی قبل تصویری از یک پراید در سوریه منتشر شد که در خلال جنگ داخلی مثل آب‌کش سوراخ‌سوراخ شده بود اما هنوز استارت می‌خورد و راه می‌رفت. خیلی‌ها به شوخی هم که شده آن عکس را دست‌‌به‌دست می‌کردند و از کیفیت تولید ملی می‌گفتند. سفیر چین هم که به زبان فارسی مسلط است و ظاهرا برای چرخیدن در توئیتر کلی زمان دارد، با توئیت نوشته شده توسط خاطره برخورد می‌کند. خون توی رگ‌هایش گرم می‌شود و زیر توئیت هشتگ ساخت چین می‌زند.

*** بیشتر بدانید: درباره سفیر چین در ایران
سفیر ۵۵ساله چین در تهران می‌توانست مثل بقیه سفرای خارجی زندگی ساده‌ای در ایران داشته باشد اما فروردین پارسال وقتی کیانوش جهانپور، سخنگوی وقت وزارت بهداشت کلافه و عصبانی از چینی‌ها درباره کرونا انتقاد کرد، همین آقای چانگ هوا در توئیتر به‌طور مستقیم او را خطاب قرار داد و طوری حرف زد که بخشی از کاربران توئیتر در ایران جلویش موضع گرفتند. او هم مثل بقیه چینی‌های مقیم سایر کشورهای دنیا، روزهای خوبی را پشت‌سر نگذاشته، چون خیلی‌ها به‌خاطر مصیبت کرونا آنها را مقصر می‌دانند. پس توئیت خاطره و ماجرای Nova 5T به سفیر فرصت داده یادآوری کند جنس چینی می‌تواند چقدر جان‌سخت باشد.

* پنج: سفیر چین در ایران با هشتگ ساخت چین، خودش را به یکی از شخصیت‌های قصه ما تبدیل کرده اما اگر ماجرای گوشی خاطره را دنبال کنید، متوجه می‌شوید چینی‌ها هم می‌توانند درباره خودشان اشتباه کنند. یکی زیر توئیت از خاطره پرسیده گوشی چی بوده. سفیر به اشتباه گفته Mate 40 که منظورش هوآوی Mate 40 است. این یکی را چینی‌‌ها در دسامبر سال ۲۰۲۰ معرفی کرده‌اند و کلا یک گوشی بالارده و گران‌قیمت حساب می‌شود.

حتی در یک نگاه ساده و از روی شکل قرارگیری دوربین‌ها هم می‌توان متوجه قضیه شد. اما برگردیم سراغ Nova 5T خودمان، گوشی‌ای که خاطره می‌گوید پارسال شش میلیون تومان برایش پول داده. وقتی گم شده ارزش آن در بازار ایران به ۱۲ میلیون تومان رسیده اما الان در بازار می‌توان یک نمونه نو و آکبندش را با قیمت حدود هشت میلیون تومان خریداری کرد.

*** بیشتر بدانید؛ درباره Nova 5T
هوآوی در پاییز چهار سال پیش یک گوشی جدید میان‌رده به‌نام Nova 5T معرفی کرد. با پردازنده هفت نانومتری «های سیلیکون ۹۸۰»، هشت گیگابایت حافظه‌موقت، ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌موقت، دوربین چهارگانه ۴۸ مگاپیکسلی، اندروید پیش‌فرض نسخه ۹، صفحه‌نمایش تمام HD با تراکم پیکسلی ۴۱۲ppi و باتری سه هزار و ۷۵۰میلی‌آمپرساعتی که به قابلیت شارژ سریع ۲۲٫۵ واتی مجهز است. Nova 5T جزو اولین گوشی‌های عرضه شده با رنگ‌بندی جذاب فضایی است ولی موفق نشده استاندارد IP67 را دریافت کند.

* شش: داستان گوشی خاطره، شما را قلقلک داده و فکر می‌کنید Nova 5T گوشی خوبی است؟ نه! بعد از گذشت ‌حدود چهار سال می‌توان فهرستی بلندبالا از گوشی جدید و مدرن‌تر پیدا کرد که با قیمت Nova 5T فروخته می‌شوند. شیائومی Mi 10 Lite نسخه ۵G بهترین چیزی است که ما در این بازه قیمت توصیه می‌کنیم. Moto G 5G Plus با قیمت هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد.

این دو تا اهمیت زیادی دارند چون وقتی اپراتور‌های ایرانی نسل پنجم موبایل در کشور را راه‌اندازی کنند، این گوشی‌ها بیشترین سرعت ممکن را در اختیار کاربرانشان می‌گذارند. وان پلاس NORD N10 5G و سامسونگ A51 هم قطعا در حال حاضر گزینه‌های بهتری در مقایسه با Nova 5T قدیمی خواهند بود.

*** بیشتر بدانید؛ درباره اینترنت ۵G
شبکه نسل پنجم موبایل در دنیا کاملا جدید است. کشورهای کمی در حال کار روی آن هستند و امیدوارند بتوانند سریع‌تر از بقیه این فناوری را در کشورشان توسعه دهند. ایران ازجمله این کشورها خواهد بود. ایرانسل زودتر از بقیه توانست شبکه نسل پنجم خود را راه‌اندازی کند و در برخی نقاط کشور شبکه ۵G را اجرا کرده است. علاوه بر مراکز عملی و دانشگاهی که به‌سرعت بالای ۵G نیاز دارند، مردم عادی هم می‌توانند با اتصال wifi نسل جدید موبایل را تجربه کنند. در فازهای بعدی نوبت به اتصال موبایل‌ها و سیمکارت‌ها می‌رسد و از آن به‌بعد باید موبایلی داشته باشید که از نسل پنجم موبایل پشتیبانی می‌کند.

* هفت : داستان را با همان گوشی موبایل خاطره به پایان ببریم. بعد از اینکه آقای شمسی‌زاده کارمند اداره گاز تهران و علاقه‌مند به کوهنوردی، Nova 5T را در توچال پیدا کرد و آن را به صاحبش برگرداند، شرح ماجرا توجه خیلی‌ها را جلب کرد. خاطره برای تشکر هدیه‌ای به آقای شمسی‌زاده داد. دفتر هوآوی در ایران هم برای قدردانی از خاطره هدیه‌ای برایش ارسال کرد. همه امشب راحت سر بر بالین می‌گذارند اما هیچ داستان شیرینی به‌خصوص اگر از نوع آموزنده باشد، نباید بدون یک پیام جان‌دار به پایان برسد. موافقید؟

*** بیشتر بدانید ؛ ‌درباره سامانه همیاب
همیاب ۲۴، سامانه اعلام سرقت یا مفقودی گوشی، تبلت و لپ‌تاپ و استعلام هزینه‌های رجیستری گوشی است. این سامانه با حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، اپراتورهای مخابراتی، اصناف و کلانتری‌های سراسر کشور، به‌کسانی که گوشی خود را گم کرده‌اند کمک می‌کند آن را ردیابی کنند.

احتمالا دارید به خودتان می‌گویید چیزی که گم شد یا به‌سرقت رفت را باید فراموش کرد اما در سال ۹۸ چیزی در حدود ۳۵درصد کالاهایی که در سامانه همیاب به‌عنوان گوشی مفقودی یا سرقتی ثبت شده‌اند، به دست صاحبانشان برگشته است. اگر خدای نکرده چنین تجربه‌ای داشتید می‌توانید یک‌سری مشخصات اولیه را در سایت وارد کنید، هزینه ناچیزی بپردازید و منتظر بمانید تا شاید خوش‌شانسی مثل خاطره در خانه شما را هم بزند.

کدخبر: ۳۹۴۱۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر