کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۵۸۴
تاریخ خبر:

یادداشت | به مرغ‌ها احترام بگذارید

روزنامه هفت صبح | یک: شصت سال پیش هیچکاک متوجه شد که پرنده‌ها، همین پرنده‌های بی‌آزار، چقدر می‌توانند ترسناک باشند و نوک و منقار آنها می‌تواند تداعی‌کننده خشونت و تجاوز و تعدی باشد. او از نوک و منقار آنها در فیلم روانی و در دیوارکوب‌های متل بیتس برای نمایش شخصیت نابهنجار و منحرف نورمن بیتس استفاده کرد و سه سال بعد در فیلم پرندگان (که البته بر مبنای نوولی از دافنه دوموریه است) تئوری ترسناک خود درباره پرنده‌ها را به شکل کامل به نمایش گذاشت. جالب اینکه چند روز قبل خبری آمد از حمله گروهی پرنده از دودکش شومینه یک خانه در آمریکا که کاملا بازسازی واقعی فیلم هیچکاک بود.

هفته پیش، تکه فیلمی اینستاگرامی دیدم که طی آن یک مرغ حواصیل در حال قدم زدن در یک برکه کم‌عمق با شناعت و خشونتی باورنکردنی یک فقره اردک بخت‌برگشته را با منقار خود بلعید و آن را داخل چینه‌دان مشهور و بزرگ خود انداخت و در ادامه تلاش اردک برای رهایی از آن چینه‌دان مخوف بود که خودش را به در و دیوار می‌زد تا بتواند بیرون بیاید؛ چرا که تا مدت‌ها زنده بود.

فیلم دیگری هم دیروز منتشر شد که یکسری پلیکان در یک محوطه چمن در حال قدم زدن هستند و چند فقره کفتر چاهی در کنارشان به بازیگوشی مشغولند. ناگهان پلیکان در یک حرکت، کبوتری را شکار می‌کند و در میان منقار آهنین خود خردش می‌کند و می‌خوردش!
هرچقدر نسبت به این پرنده‌های منقاربلند احساس تنفر پیدا کرده‌ام، احترامم به سرکار مرغ دو چندان شده.

چندین فیلم در فضای مجازی دیده‌ام که همین مرغ عزیز معمولی چگونه از جوجه‌هایش در مقابل مارهای ترسناک و بزرگ حفاظت می‌کند یا در یک فیلم مستند دیگر در مقابل تعدی یک عقاب بزرگ سرسفید چنان گرد و خاکی راه می‌اندازد که عقاب محترم ترجیح می‌دهد در گوشه‌ای ساکت و بی‌صدا بایستد تا مرغ جوجه‌های خود را از آنجا ببرد.

به مرغ‌ها احترام بگذارید به جای آنکه مفتون زشتی مجذوب‌کننده پلیکان‌ها و فلامینگوها و مرغ‌های حواصیل باشید. قبول دارم یک کم زیاده‌روی کردم، اما عصبانیتم از حمله این منقاربلندها به پرنده‌های زبان‌بسته به این سادگی‌ها فروکش نمی‌کند. آره، اینطوری هستم دیگر. در وسط انتخابات و مشکلات خاورمیانه و تورم جگرسوز، ‌به پرنده‌ها فکر می‌کنم!

* دو: افت کیفی فیلم‌های روز سینمای جهان باورنکردنی است. یکه‌تازی استریم‌ها به‌خصوص نتفلیکس و وفور تهیه‌کننده‌ها و مدیرانی که لابد مطمئن هستند سلیقه مردم را می‌دانند موجب تولید مجموعه‌ای پایان‌ناپذیر از فیلم‌ها و سریال‌های غیرقابل دیده شده است. امیدوارم با ریشه‌کن شدن کرونا سینمای روز و به‌خصوص هالیوود به همان استانداردهای قبلی‌اش بازگردد.

کدخبر: ۳۸۷۵۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر