کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۴۳۷
تاریخ خبر:

چطور بفهمیم خواستگارمان ازدواج کرده یا نه؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی |‌ فرض کنید با فردی آشنا شدید و می‌خواهید با او ازدواج کنید. در شهر بزرگی مثل تهران چطور می‌خواهید بفهمید که آیا او قبلا ازدواج کرده است یا نه؟ (مخصوصا با توجه به اینکه خانم‌ها می‌توانند قبل از رفتن به زیر یک سقف با همسر خود، با ارائه گواهی عدم زندگی زناشویی، شناسنامه خود را سفید کنند )

گواهی تجرد چیست ؟

ممکن است بگویید که برایتان اهمیتی ندارد. در این صورت ادامه این ستون را نخوانید. این امکان هم هست که بگویید به او اعتماد دارید. در این صورت نیز، با حقوق سر و کاری ندارید و این مطلب برایتان کارکردی نخواهد داشت ولی واقعا به طور حقوقی و قانونی امکان استعلام وضعیت ازدواج یک فرد وجود دارد؟

بله. سازمان ثبت احوال، نوعی گواهی به نام گواهی تجرد دارد که می‌تواند اطلاعاتی در خصوص سابقه ازدواج یک فرد به شما بدهد.
این گواهی در واقع می‌گوید «صاحب شناسنامه سابقه ازدواج نداشته و یا ازدواج واقع شده منجر به جدایی بر اثر طلاق ، فسخ نکاح، بذل یا انقضاء مدت در ازدواج منقطع (موقت) و فوت همسر شده باشد.»

درخواست‌کننده گواهی تجرد هم صرفاً صاحب شناسنامه است. حالا یک سوال مهم این است که آیا آن طور که در اینجا آمده است؛ این گواهی‌ها سابقه ازدواج موقت فرد را هم شامل می‌شود؟ باید گفت که ازدواج موقت در حال حاضر از نظر ثبت به سه دسته تقسیم می‌شود:

نخست ازدواج‌های موقتی که در آن افراد شخصا صیغه محرمیت را قرائت می‌کنند یا فرد دیگری این صیغه را قرائت می‌کند بدون اینکه این صیغه در دفتر ازدواج و طلاق قرائت شود.

دوم ازدواج‌های موقتی که در آن افراد با مراجعه به دفتر ازدواج و طلاق تقاضای قرائت صیغه محرمیت می‌گیرد و در آن یک دفترچه دستی برای ارائه به پلیس یا اماکن اقامتی دریافت می‌کنند.

و سوم ازدواج‌های موقتی که به دلیل بارداری زن یا توافق طرفین طبق قانون حمایت از خانواده ثبت قانونی می‌شود. در استعلام گواهی تجرد که از ثبت احوال صورت می‌گیرد صرفا این دسته آخر، قابل بررسی است و حتی اگر دفترخانه به افراد صیغه‌نامه داده باشد به دلیل عدم ارایه اطلاعات این صیغه‌نامه‌ها به ثبت احوال، این سازمان نمی‌تواند در استعلام خود آن را اعمال کند.

پارکه قرار است هر هفته، آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۰۵۴۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر