کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۱۴۱
تاریخ خبر:

گزینه طلایی جو بایدن برای معاونت

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | سرانجام جو بایدن در فاصله ۸۰ روز مانده به انتخابات به انتظارها و حدس و گمان‌های رسانه‌ها و مردم آمریکا پایان داد و معاون خود برای رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را برگزید. با اعلام رسمی جو بایدن در روز پنجشنبه گذشته چهره شناخته شده دموکرات‌ها، سناتور کامالا هریس در انتخابات پیش رو به عنوان معاون در کنار او قرار خواهد گرفت و تیم دموکرات‌ها را برای رقابت با تیم جمهوری‌خواهان که شامل دونالد ترامپ و مایک پنس است تکمیل خواهد کرد. هرچند در طی ماه‌های گذشته هریس از گزینه‌های اصلی معاونت بایدن به شمار می‌رفت اما در این مسیر رقبای سرشناسی نیز برای دستیابی به این مقام داشت.

با این حال به جرات می‌توان گفت که هریس هوشمندانه‌ترین گزینه برای حضور در انتخابات نسبت به سایر گزینه‌ها بود. یکی از شاهدان این ادعا واکنش بی‌نظیر و بی‌سابقه حامیان حزب به این انتخابات است که ظرف ۲۴ ساعت پس از اعلام نام هریس به عنوان معاون بایدن، ۲۶ میلیون دلار به کمپین او کمک مالی کردند و این رقم تا پایان روز جمعه به رقم شگفت‌انگیز ۴۸ میلیون دلاری افزایش پیدا کرد.

هریس که از نظر منش و رفتار سیاسی بیشتر نزدیک به باراک اوباما و طیف معتدل و میانه‌روی حزب است، همان گزینه‌ای است که می‌تواند تمام حامیان حزب را برای حمایت از بایدن متحد کند چرا که او مورد تایید دو طیف دیگر حزب یعنی راست‌گرایان و محافظه‌کاران حزب و همچنین بال چپ حزب و حامیان جنبش برنی سندرز و ترقی‌خواهان است.

به همین دلیل تمام سران حزب با استقبال و رضایت از این انتخاب از تیم بایدن-هریس اعلام حمایت کردند. حتی دونالد ترامپ هم از این انتخاب راضی است و از آن استقبال کرده است چرا که برای او و معاونش، مایک پنس بسیار دلپذیرتر است تا به جای فردی مانند الیزابت وارن در مقابل کامالا هریس میانه‌رو بایستند و با او مناظره کنند.

هریس ۵۵ ساله مدتی به عنوان قاضی ایالت کالیفرنیا در دادگستری آمریکا مشغول به کار بود و جالب است بدانید حامی مالی او برای انتخاب به عنوان دادستان کل ایالت کالیفرنیا در سال ۲۰۱۴ دونالد ترامپ و دخترش، ایوانکا ترامپ بودند. هریس سپس از همین ایالت به عنوان سناتور کالیفرنیا راهی مجلس سنا شد. او در رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ هم اعلام نامزدی کرد و در همان دور اول مناظرات، چالشی بین او و جو بایدن بر سر مسئله نژادپرستی و تبعیض سر گرفت و هریس در این جدال لفظی، بایدن را نسبت به نژادپرستی بی‌تفاوت توصیف کرد!

هریس سومین زن پس از جرالدین فرارو و سارا پلین و اولین زن سیاه‌پوست و مهاجر است که به این مقام بسیار مهم دست پیدا کرده است و با توجه به این که هم فرارو و هم پلین نتوانستند در انتخابات پیروز شوند در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات، هریس به عنوان اولین زنی نام خواهد گرفت که با مقام معاون رئیس‌جمهور وارد کاخ سفید می‌شود.

به علاوه در رسانه‌ها بحث بر سر کهولت بایدن و احتمال مرگ او در میانه راه هم دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است و اگر این اتفاق رخ دهد هریس می‌تواند بدون دردسر به عنوان اولین رئیس‌جمهور زن آمریکا نام بگیرد. همچنین کارشناسان می‌گویند اگر بایدن با سلامت و بدون هیچ خطری دوره ریاست جمهوری خود را پشت سر بگذارد هم بسیار بعید است که برای دور بعد در سن ۸۳ سالگی نامزد شود و در این صورت به احتمال زیاد نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات بعدی نیز کامالا هریس خواهد بود.

هرچند شدت علاقه و ارتباط تنگاتنگ هریس با رژیم اسرائیل و به ویژه طیف راست‌گرایان و محافظه‌کاران این رژیم و لابی آیپک بسیار عجیب است اما او در مورد دیگر کشورهای خاورمیانه نظرات و مواضعی نزدیک به ترقی‌خواهان و حامیان جنبش برنی سندرز دارد. هریس ضمن حمایت تمام قد از برجام، بازگشت بی‌چون و چرا به این توافق را از مهم‌ترین و عاجل‌ترین اقدامات آمریکا در حوزه سیاست خارجی می‌داند.

به علاوه او از منتقدان جدی ماجراجویی‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی در تقویت آتش جنگ در منطقه است و هم در جنگ یمن و هم در ماجرای قتل جمال خاشقچی ضمن محکوم کردن آل سعود و محمد بن سلمان، از دولت ترامپ و حمایت بی‌چون و چرایش از جنایتکاران انتقاد کرد.

کدخبر: ۳۴۵۱۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر