کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۰۵۰
تاریخ خبر:

گزینه جدید برای کاهش مرگ‌ومیر کرونا

روزنامه هفت صبح | روز گذشته دو داروی جدید به پروتکل درمانی کرونا در کشور انگلیس اضافه شدند. این دو دارو که برای درمان روماتیسم استفاده می‌شوند می‌توانند برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که با وضعیت وخیمی در بیمارستان بستری می‌شوند هم تجویز شوند. پزشکان انگلیسی گفته‌اند که داروهای «توسیلیزوماب» و «ساریلوماب» احتمال زنده بودن فرد را بالا می‌برند و تعداد روزهای بستری او در بیمارستان‌ را کاهش می‌دهند.

این خبر روز گذشته برای سیستم درمان انگلیس آنقدر مهم بود که وزیر بهداشت آنها از آن به عنوان یک نقطه عطف در پیدا کردن راهی برای خروج از پاندمی یاد کرد. البته پزشکان می‌گویند که مصرف این دارو باید همزمان با دگزامتازون همراه باشد. به گفته آنها در این صورت خطر مرگ بیماری که وارد بخش ویژه شده تا یک‌چهارم کاهش می‌یابد.

اگرچه افراد مبتلا به کوویدـ١٩ که به شکل حاد دچار بیماری می‌شوند، تنها ۵ تا ١٠ درصد کل بیماران ابتلایافته را تشکیل می‌دهند، اما آنها دقیقا بیمارانی هستند که بیش از دیگران در خطر مرگ قرار دارند یا نیازمند دریافت مراقبت‌های ویژه و تنفس مصنوعی هستند. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد بیمارانی که با این داروها درمان می‌شوند به‌طور متوسط بین هفت تا ۱۰ روز زودتر بیمارستان را ترک می‌کنند.

قبل از این هیدروکسی‌کلروکین به عنوان داروی کرونا مطرح شده بود که از آن برای درمان آرتریت روماتوئید، نوعی بیماری روماتیسمی، استفاده می‌شد، اما بعد از مدتی شواهدی مبنی بر تاثیرگذاری آن پیدا نکردند و از چرخه درمان کشورهای مختلف حذف شد.

*** از این دو داروی جدید چه می‌دانیم؟
توسیلیزوماب: اسم داروی توسیلیزوماب هم قبلا برای درمان کرونا به میان آمده، اما هیچ‌وقت در پروتکل درمانی کشورها قرار نگرفته بود؛ مثلا در پاریس مطالعات زیادی روی آن شده، اما دست‌آخر جزو اصول درمانی این کشور قرار نگرفت. دانشمندان فرانسه تا همین ماه اخیر هنوز درباره اثربخشی آن به نتیجه روشنی نرسیده‌ بودند؛ با وجود این می‌گفتند که ممکن است به کمک این دارو بتوانند مشکلات التهابی را که علت اصلی ورود بیماران به مرحله حاد کووید-۱۹ است، رفع کنند.

البته دست‌اندرکاران طرح تحقیقی استفاده از این دارو در فرانسه اعتقاد داشتند که هزینه درمان با این دارو برای هر تزریق برابر با ۸۰۰ یورو می‌شود. اما با وجود قیمت بالای آن، باز هم ارزان‌تر از مخارج بستری یک‌روزه در بیمارستان‌های این کشور است. بالاخره روز گذشته «توسیلیزوماب» که با نام‌های تجاری «اَکتِمرا» و «رو اَکتِمرا» در بازار وجود دارد، برای اولین‌بار تایید شد و در پروتکل درمانی انگلیس قرار گرفت.

این دارو زیاد در ایران شناخته‌شده نیست و قبلا در برخی داروخانه‌ها بوده، ولی به دلیل تحریم دیگر خیلی کمتر در ایران موجود است. این دارو تولید داخلی ندارد و آذرماه امسال دانشگاه البرز تازه از طرح تولید آن رونمایی کرد. یکی از پزشکان داروخانه می‌گوید که اگر پزشک برای مریضی این دارو را بنویسد، فقط می‌شود آن را از بازار قاچاق تهیه کرد.

ساریلوماب: قبلا محققان پاریسی گفته بودند که این دارو اثر خاصی بر درمان کرونا ندارد. تاثیرگذاری این دارو که با نام تجاری کیوزارا تولید می‌شود در شهریورماه از سوی شرکت دارویی سانوفی فرانسه هم رد شد. اما بااین‌حال شواهد علمی محققان انگلیس امروز نتایج متضادی نشان می‌دهد و به این دلیل هم آن را جزو پروتکل درمانی خود قرار داده‌اند. این دارو هم فعلا در ایران وجود ندارد. به گفته یک پزشک داروخانه، بیماران معمولا داروهای جایگزین دیگری به‌جای آن تهیه می‌کنند که تولید داخل است.

کدخبر: ۳۶۸۰۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر