کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۲۹۴
تاریخ خبر:

گرفتن میزبانی از ایران؛ توطئه یا ‌توهم توطئه؟

روزنامه هفت صبح، کمال بردبار | نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد گرفتن میزبانی از ایران در بازی‌های مقدماتی جام جهانی نشان می‌دهد که بهانه‌ها و توجیهات ودلایل ای‌اف‌سی همان چیزهایی است که حدس زده می‌شد و برخی رسانه‌های اصولگرا آن را توهم و مبالغه می‌دانستند.

محدودیت‌های شامل تحریم‌های اقتصادی و مشکلات ردوبدل کردن پول در جهت اهداف اسپانسرهای مالی و تبلیغاتی، ‌شبکه‌های تلویزیونی وبقیه داستان‌ها. مسئله پول است. در نظر ما چرک کف دست است اما در نظر آنها خیلی مهم است و اگر منافع مالی‌شان تامین باشد مشکل و نکته خاصی ندارند. اینجا یک جبهه متحد ضد ایران شکل نگرفته بلکه محدودیت‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها مشکلاتی را برای میزبانی ایران از مسابقات بین‌المللی به وجود آورده است.

نمی‌خواهم این معضل را پایه‌ای کنم برای این استدلال که باید کوتاه آمد. نه چنین قصدی ندارم و در چنین جایگاهی نیستم اما فقط می‌خواستم به دوستان تحلیلگر اصولگرا بگویم که در بررسی شرایط سیاسی و اقتصادی جهان و مشکلات ایران، از موضع گربه گیرافتاده در گوشه حیاط که آماده پنجول کشیدن است خارج شوید.

شاید برخی تحلیل‌ها درست باشد حتی اگر از اردوگاه مخالف بیرون آمده باشد. لازم نیست از نهاد کنفدراسیون فوتبال آسیا که مسائل مالی و تجاری خاص خودرا دارد یک دشمن فرضی جدید در حد رژیم اسرائیل تولید کنید و همکاری با یک صفحه اینستاگرامی را به همکاری با دشمن تعبیر کنید. کاری که دوشنبه شب به شکل زشت و غیرحرفه‌ای در برنامه فوتبال برتر رخ داد و طعنه‌های غیربزرگوارانه‌ای که به عادل فردوسی‌پور وارد شد که اصلا نه لزومی داشت و نه توجیهی. اصلا انگار تولید اصلاح‌طلب و اصولگرا برای چنین روزهایی بوده…

و جالب مردم طفلی ما. که در مواجهه با مسئله کمبود مرغ و روغن باید قربانی عملکرد ضعیف دولت اعتدالی باشند و در مسئله فوتبال و علایق ملی‌شان، باید قربانی بخش‌های رادیکال ضد دولت که صدایشان در مجمع تشخیص و مجلس به گوش می‌رسد و در هردو اتفاق، متهمین انگشت اتهام را به سوی دیگری می‌گیرند و آدرس غلط می‌دهند. باشد بابا. شماها خوبید و ما خراب.

در بخشی از این نامه خطاب به فدراسیون فوتبال ایران آمده :‌
* محدودیت در نقل و انتقالات که هماهنگی‌های لجستیکی (به عنوان مثال اقامت و حمل و نقل داخلی) برای AFC شرکای دارای حقوق بازرگانی AFC شرکت‌های وابسته تجاری، تیم‌های شرکت کننده و ارائه دهندگان خدمات تعیین شده در قلمرو ج.ا.ایران، به دلیل عدم توانایی طرف‌های مربوطه در انجام هرگونه معاملات مالی با توجه به تحریم‌های بین‌المللی که بر معاملات مالی تاثیرگذار هستند.

* محدودیت در توانایی AFC ، شرکای دارای حقوق بازرگانی کنفدراسیون و شرکت‌های وابسته تجاری در استفاده کامل از حقوق تجاری برای هر مسابقه یا رقابت به دلیل قوانین ملی قابل اجرا و تحریم‌های بین‌المللی که بر معاملات یا نقل و انتقالاتی که ج.ا.ایران در آن دخیل است، تأثیر می‌گذارد.

* عدم توانایی AFC در تعیین تلویزیون پخش کننده میزبان با اعطای حقوق رسانه به طور مستقیم به یک شریک پخش کننده در قلمرو ج.ا. ایران به دلیل عدم توانایی در اعطای حقوق و انجام تعهدات ناشی از هرگونه توافق نامه مربوطه با توجه به تحریم‌های بین‌المللی که معاملات یا نقل و انتقالات مربوط به ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

* محدودیت در نقل و انتقالات که هماهنگی‌های تحویل در محل را برای AFC شرکای دارای حقوق تجاری کنفدراسیون و شرکای تجاری وابسته به دلیل عدم توانایی طرف‌های مربوطه و با ارائه دهندگان خدمات تعیین شده برای انجام هرگونه خدمات و یا معاملات در رابطه با ایران از منظر تحریم‌های بین‌المللی که ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد شامل می‌شود.

*** چالش‌های مالی
* عدم توانایی AFC، شرکای دارای حقوق بازرگانی AFC، وابسته تجاری، تیم‌های شرکت کننده و ارائه دهندگان خدمات تعیین شده برای انجام هرگونه نقل و انتقال مالی، مستقیم یا غیر مستقیم به نفع هر شخص یا نهادی در ایران.
* محدودیت‌های فعالیت‌های درآمدزایی AFC، برای شرکای دارای حقوق تجاری AFC و شرکت‌های وابسته تجاری و سایر ارائه دهندگان خدمات.

*** سایر چالش‌ها
عدم توانایی AFC برای انعقاد هرگونه توافق نامه قراردادی با یا به نفع هر شخص یا نهادی در ایران یا از طریق ایران (شامل فدراسیون‌های ج.ا.ا) برای میزبانی هر مسابقه یا رقابت به دلیل عدم توانایی اعطای حقوق و انجام تعهدات ناشی از چنین توافقاتی با توجه به تحریم‌های بین‌المللی که معاملات یا نقل و انتقالات مربوط به ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کدخبر: ۳۷۹۲۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر