کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۱۰۵
تاریخ خبر:

کشف داروی کرونا این ‌بار از قزوین

روزنامه هفت صبح | مجلس اصولگرای یازدهم از همان ابتدای شروع به کارش در فروردین‌ماه سال ۹۹ نشان داد که رویه‌ای کاملا متفاوت از مجلس قبلی دارد و همه‌جوره در برابر تمام محصولات غربی و آنچه قرار باشد از آن‌طرف آب بیاید بدبین هستند. یکی از گل‌درشت‌ترین عرصه‌هایی که این روحیه مجلس را نشان می‌داد، مسئله دارو و واکسن کرونا بود.

نماینده‌های مجلس بارها وزارت بهداشت را متهم به غرب‌گرایی در این حوزه کرده و گفتند که نسبت به تولیدات سنتی داخلی بی‌توجه است و کار دانشمندان و متخصصان ایرانی را در زمینه تولید داروی کرونا جدی نمی‌گیرد. نمونه این اتهام را می‌توان در حرف‌های تازه فاطمه محمدبیگی، نماینده جنجالی قزوین دید؛ ادعایی که قبلا هم از طرف نماینده مردم همدان به شکلی دیگر مطرح شده بود.

*** مافیا در برابر داروی ایرانی ضدکرونا
اسم فاطمه محمدبیگی را که پزشک هم هست، پیش از این با حرف‌های پرحاشیه دیگری شنیده بودیم. او همان نماینده‌ای است که گفته بود اجازه استفاده فرزندانش از اندروید را نداده است. محمدبیگی قبل از این حرف‌ها هم ادعا کرده بود که میانگین هوش ایرانی‌ها به دلیل خودداری باهوش‌ها از فرزندآوری به‌شدت پایین آمده است؛ ادعایی که با واکنش تند متخصصان مواجه شد.

او این‌بار از کشف داروی کرونا از طرف یک دانشمند قزوینی خبر داده و گفته: «نسبت به روند تصمیم‌گیری در ستاد ملی مبارزه با کرونا اعتراض دارم، ضعف در حمایت از تولید داروهای ضدکرونای ایرانی و اطاله زمان در برگزاری جلسات کمیته علمی ستاد برای بررسی ورود داروهای ضدکرونای جدید ایرانی در چرخه تولید انبوه و توزیع آن در سراسر کشور برای ما سوال شده است، دانشمند جوان قزوینی موفق به کشف داروی ضدکرونایی شده که ۱۰۰ سال گذشته هم داروی ضدانگل بوده و سابقه دارویی دارد و اکنون هم تولید انبوه شده، اما چرا اجازه توزیع به آن داده نمی‌شود؟»

محمدبیگی ادامه داده: «چرا ۴ عدد همین دارو در ناصرخسرو به قیمت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود؟ درحالی‌که داروی تولیدی ما با قیمت ۳۰ هزار تومان قابل دسترسی برای مردم است؟ آیا امکان نفوذ برای ادامه واردات نوع خارجی آن مانع برگزاری جلسات ستاد ملی کرونا در کمیته علمی می‌شود؟ ما خواهان برگزاری این جلسه و بررسی صدور مجوز پخش داروی ایرانی ضدکرونا هستیم. تعلل برای مقابله با کرونای جهش‌یافته را بررسی کنید، کرونای جهش‌یافته انگلیسی سه‌برابر سریع‌تر از نوع معمولی کشنده‌تر است که باید با آن مقابله کنیم.»

وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و سایر نهادها و چهره‌های مرتبط با داروی کرونا هنوز به این حرف‌های محمدبیگی واکنش نشان نداده‌اند، اگرچه این اولین‌بار نیست که محمدبیگی این ادعا را مطرح می‌کند. او حدود یک هفته پیش هم گفته بود: «داروی آیورمکتین ایرانی توسط متخصصان قزوینی تولید شده است، علی‌رغم اینکه در راه تولید این دارو سنگ‌اندازی زیادی انجام شد.

اما با حمایت مجلس این دارو با پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام به تولید رسید، اما بعد از تولید اجازه پخش داده نمی‌شود، مافیای دارو، آیورمکتین خارجی را وارد کشور می‌کند، از وزارت بهداشت مطالبه دارم که از ورود داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند به کشور جلوگیری کند و از دانشمندان ایرانی حمایت کند.

*** شیرین‌بیان ضد کروناست
محمدبیگی خودش پزشک است، اما آن جبهه‌گیری معروف پزشکان در برابر طب سنتی و درمان‌های گیاهی را ندارد و اتفاقا بارها تاکید کرده که باید به این حوزه بیشتر توجه شود، مخصوصا درباره مقابله با کرونا؛ مثلا اواخر آبان‌ماه خبری منتشر شد درباره اینکه او در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین اعلام کرده که داروی شیرین‌بیان درمان قطعی بیماری کروناست. محمدبیگی بعد از این حرف‌ها گفت که یکی از عوامل موفقیت چین در کنترل بیماری کرونا استفاده از طب سنتی این کشور بوده است و در ایران هم باید برای رسیدن به همین هدف ساعت کار عطاری‌ها بیشتر شود.»

این حرف باعث شد که حمله‌های زیادی به محمدبیگی شود، تا جایی که او مجبور شد توضیح بدهد که حرف‌هایش تحریف شده و او درواقع گفته بوده: «در ارتباط با گیاه شیرین‌بیان مثل بسیاری از گیاهان دارویی دیگر مطالعاتی انجام شده و برخی از نتایج این مطالعات با طی فرآیندهای علمی و تجاری به صدور مجوز تولید دارو هم منجر شده است.»

*** خودمان دارو را ساختیم و به عراق هم دادیم
فاطمه محمدبیگی تنها نماینده‌ای نیست که ادعای ساخت داروی قطعی کرونا را توسط دانشمندان داخلی مطرح کرده است؛ قبل از او هم احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان، دارویی همراه خودش به مجلس برده و گفته بود که این دارو را یک دانشمند همدانی تولید کرده است، اما وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در برابر تولید و معرفی آن مقاومت می‌کنند.

او گفت که یک شیمیدان همدانی به نام مهندس قادری داروی کرونا را پیدا کرده و روی چند نفر هم تست کرده و‌ جواب گرفته است، اما دانشگاه علوم پزشکی همدان جلوی این کار را گرفته و مهندس قادری هم داروها را برای نیروهای حشدالشعبی فرستاده و آنها هم از مهندس قادری تشکر کرده‌اند. بعد از این حرف‌ها تصویری هم منتشر شد که ادعا می‌شد متن تقدیرنامه حشدالشعبی از پروفسور قادری است.

این حرف‌های فلاحی واکنش وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله را در پی داشت. وزارت بهداشت اعلام کرد: «سیر تایید سلامت، ایمنی و اثربخشی یک دارو یا یک روش درمانی در کشور مطابق مقررات مشخص است و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت، هیچ مسیر میانه و سفارشی برای تأیید اثربخشی یک داروی ادعایی یا روش درمانی نمی‌شناسد.» دانشگاه بقیه‌الله هم اینطور توضیح داد: «یکی از محققان همدانی دارویی را در زمینه درمان کرونا به دانشگاه ارائه داده که در مرحله دریافت کد اخلاق است و هنوز مطالعات بالینی خود را آغاز نکرده است.»

*** با داروی امام کاظم (ع) خوب شدم
نماینده‌های مجلس یازدهم به داروی امام کاظم (ع) هم روی خوش زیادی نشان داده‌اند، حتی حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس، وقتی که کرونا گرفت و حالش خوب شد، به رسانه‌ها گفت که دلیل وخیم نشدن حالش، استفاده از داروی امام کاظم بوده است. او گفت: «برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، از داروی امام کاظم(ع) استفاده کردم، این دارو در جهت پیشگیری بسیار موثر بود، همچنین باعث شد به نوع سخت کرونا مبتلا نشوم.»

از طرفی در اوج درگیری‌های داخلی در وزارت بهداشت بر سر تاکید بر داروهای گیاهی و سنتی و اعتماد به آنها که حتی منجر به استعفای رضا ملک‌زاده، معاون پژوهشی وزیر بهداشت هم شد، ۲۱ نفر از نماینده‌های مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، سند ملی گیاهان دارویی را که در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود، یادآوری کردند و از او خواستند که در مورد استفاده از داروهای گیاهی برای درمان کرونا توجه لازم را به خرج دهد. آنها نوشتند: «اصرار و خواسته فعالان طب سنتی، پزشکان و متخصصان تغذیه این است که از طریق بهره‌گیری از داروهای گیاهی هم می‌توانیم در مهار و درمان کووید- ۱۹ موفقیت‎های قابل‌توجهی را به دست آوریم.»

کدخبر: ۳۷۵۱۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر