کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۰۰۰
تاریخ خبر:

کدام کشور‌ها در کنترل کرونا موفق عمل کرده‌اند؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | تزریق پول به اقتصاد و سرعت عمل، عامل موفقیت در کنترل همه‌گیری. در بحبوحه همه‌گیری کرونا، برخی کشورها توانسته‌اند نسبت به دیگران و حتی کشورهای پیشرفته‌تر دست به کنترل اوضاع زده و تعداد مبتلایان و تلفات ناشی از این بیماری را کاهش دهند. اینجا به بررسی چند مورد از این کشور‌ها پرداخته‌ایم.

* یک: در راس کشورهایی که بالاخره توانستند کرونا را کنترل کنند، نام چین قرار دارد. هر چند این کشور مبدا شیوع ویروس بود اما با اعمال برخی سیاست‌ها توانست در مدت زمان نسبتا کوتاهی شهرهای درگیر کرونا را پاکسازی کرده و از شیوع این بیماری در دیگر مناطق این کشور پیشگیری کند. چین از همان ابتدای کار استان هابی را با ۵۶ میلیون شهروند آن قرنطینه کرد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان در چین بهداشت، درمان و قدرت در اختیار دولت است و این موضوع باعث یکپارچگی در تمام سیستم‌ها در برخورد با ویروس کرونا شده است. سرعت عمل چین در قرنطینه و سپس ساخت بیمارستان برای درمان بیماران باعث موفقیت‌آمیز بودن روند کنترل بیماری در این کشور پر جمعیت شد. کره‌جنوبی هم تقریبا روند مشابهی را طی کرد. در حالی که میزان مبتلایان به کرونا در این کشور بسیار بالا بود، سرعت عمل در تشخیص بیماران باعث شد تا تعداد مبتلایانی که از بیمارستان مرخص شده‌اند از تعداد مبتلایان کمتر باشد.

این کشور با استفاده از تکنولوژی به جنگ ویروس رفت و در حالی که ۳۰ میلیون از مردم آن در قرنطینه بودند، با استفاده از موبایل دست به تشخیص مبتلایان احتمالی زد. از سوی دیگر در کره‌جنوبی اپلیکیشن‌هایی برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده که نشان می‌دهند، افراد آلوده در چه نقاطی رفت و آمد داشته‌اند. به این ترتیب ساکنان این مناطق از این مسئله که می‌توانند به طور بالقوه به این ویروس آلوده شده باشند، آگاه می‌شوند.

* دو: تایوان یکی دیگر از کشورهایی است که در کنترل بیماری تجربه خوبی به دست آورده است. این کشور خیلی زود و در اوایل ژانویه به فکر بستن مرزها و کنترل سفرهای خارجی افتاد. سپس تیم‌هایی مامور شدند تا در مکان‌های عمومی میزان تب شهروندان را اندازه‌گیری کنند‌ اما آنچه باعث شد تایوان خیلی زود نسبت به وضعیت هشیار شود، تجربه‌ای است که از ویروس سارس داشته ‌. این کشورها سال‌ها پیش توانست در برخورد با این ویروس موفق عمل کند و حالا می‌داند که سرعت عمل می‌تواند از بروز اتفاقات بدتر جلوگیری کند.

* سه: سنگاپور هم مشابه تایوان عمل کرد و خیلی زود دست به کنترل سفرهای زمینی و هوایی به این کشور زد. البته رفاه مالی این کشور هم در سرعت بخشیدن به اقدامات کمک کرد. همچنین چکاپ شهروندان برای کنترل احتمال داشتن برخی از نشانه‌های ویروس هم کمک کرد تا افراد مشکوک به سرعت قرنطینه شده و شیوع بیماری کند شود.

* چهار: قطر از دیگر کشورهای موفق در کنترل کرونا نام گرفته است. برخی البته به آماری که کشورهای عربی منتشر کرده‌اند بدبین هستند اما بر اساس آمارهای منتشره، ویروس در این کشورها حداقل تاکنون تلفات زیادی نداشته ‌ و آمارها با کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی قابل قیاس نیست.قطر در ابتدای شیوع بیماری مبلغ کلانی را برای مقابله با آن اختصاص داد. اینجا هم یکپارچگی دولت و قدرت آن به کمک آمد تا سازوکار مناسب برای کنترل شرایط به سرعت به راه بیفتد.

* پنج: عمان هم توانست با تزریق مبالغ زیادی پول به اقتصاد کشور نگرانی‌ها را بابت ضربه اقتصادی کاهش داده و به این شکل برخی از نگرانی‌های شهروندان را کم کند. پادشاه این کشور ۲۶ میلیارد دلار به حساب صندوق ویژه مقابله با کرونا اختصاص داد. این کشور تا‌کنون تنها یک فوتی داشته است.
عربستان سعودی هم از کشورهایی بود که توانست با اختصاص بودجه از روند رو به رشد بیماری در این کشور کم کند. دولت ۱۳٫۳ میلیارد دلار به اقتصاد تزریق کرد تا شرکت‌های کوچک و اقشار کم درآمد با نگرانی از بیکاری و… دست و پنجه نرم نکرده و به مقررات وضع شده از سوی دولت تن دهند. با این وجود در عربستان تاکنون ۲۱ نفر فوت شده‌اند.

کدخبر: ۳۱۸۰۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر