کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۶۷۱۴
تاریخ خبر:

چند خبر کوتاه از تازه‌های کتاب را بخوانید

روزنامه هفت صبح |بازجویی پاموک: اورهان پاموک، برنده جایزه نوبل ادبیات توسط دولت ترکیه به اتهام «توهین به بنیانگذار ترکیه مدرن و تمسخر پرچم این کشور در رمان جدیدش» مورد بازجویی قرار گرفته است. پاموک که این اتهامات را رد کرده، رمان «شب‌های طاعون» را در ماه مارس در ترکیه منتشر کرد که داستان آن در جزیره‌ای خیالی در عثمانی در جریان شیوع طاعون در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی می‌گذرد.

اولین شکایت علیه پاموک توسط یک وکیل مطرح شد که پاموک را به «تحریک نفرت و خصومت با توهین به مصطفی کمال آتاتورک و تمسخر پرچم ترکیه» متهم کرد. دادگاهی در استانبول تصمیم گرفت به دلیل کمبود مدارک رسیدگی به این ادعا را دنبال نکنداما وکیل مطرح‌کننده این پرونده، علیه این تصمیم تجدید نظر کرد و تحقیقات در این ‌باره دوباره آغاز شده است.

پاموک پیش‌تر پس از مطرح کردن قتل‌ ارمنی‌ها و کردها در سال ۱۹۱۵ در مصاحبه‌ای، به دلیل «توهین به ملیت ترکیه» تحت تعقیب قرار گرفته بود. این اتهامات در سال ۲۰۰۶ کنار گذاشته شد و در همان سال او موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شد.

قانون ۵۸۱۶ که بر اساس آن پاموک اکنون تحت بازجویی قرار دارد، با هدف محافظت از یاد آتاتورک در برابر توهین توسط هر شهروند ترکیه تدوین شده است و در صورتی که پاموک مجرم شناخته شود، با سه سال زندان مواجه خواهد شد. بر اساس گزارش انجمن قلم آمریکا، حداقل ۲۵ نویسنده در سال گذشته توسط دولت ترکیه زندانی شدند که از این لحاظ در رده سوم سطح جهان قرار دارد.

زمان وحشی: جایزه آندره مالرو در بخش داستان متعهدانه، ماریو بارگاس یوسا، نویسنده و روزنامه‌نگار پرویی را برای رمان «زمان وحشی» - که از سوی نشر گالیمار در فرانسه منتشر شده - به‌عنوان برنده معرفی کرد. هیات داوران، یوسا را برای نوشتار سازش‌ناپذیر - که خواننده را در پیچ‌وخم خیانت‌ها، دسیسه‌ها و توطئه‌های بی‌امان سردرگم می‌کند - تحسین کردند و درباره او گفتند: «یوسا به ما ضرورت و شرایط انسانی ما در متانت و آگاهی از آزادی‌هایمان را یادآوری می‌کند».

یوسا پیش از این از آندره مالرو به عنوان یک رمان‌نویس بزرگ یاد کرده و گفته بود که تحت تاثیر آثار آندره مالرو بوده و آثارش را با شور و شوق فراوان می‌خوانده است. آندره مالرو نویسنده، منتقد هنری و سیاستمدار فرانسوی و اولین وزیر فرهنگ فرانسه بود که در سال ۱۹۳۳ جایزه گنکور را برنده شد و در سال ۱۹۷۱ از دنیا رفت. در بخش مقاله درباره هنر نیز جایزه امسال آندره مالرو به کریستوف پومیان برای اثر «موزه، یک تاریخ جهانی»، جلد دوم «لنگرگاه اروپایی» - که نشر گالیمار منتشر کرده - تعلق گرفت.

هیات داوران این اثر را برای روایت منحصر‌به‌فرد و ضروری درباره تاریخ موزه‌ها ستایش کردند. جایزه آندره مالرو که از سال ۲۰۱۸ و توسط دختر و پسر آندره مالرو ایجاد شده است، هر سال در سالروز درگذشت این نویسنده برجسته فرانسوی به نویسندگانی اهدا می‌شود که آثار داستانی خود را در راستای خدمت به موقعیت انسانی منتشر کرده باشند. در بخش هنری نیز یک جایزه به بهترین کتاب هنری سال اهدا می‌شود.

اثری از نویسنده جنجالی: رمان جدید میشل ولبک - که سه سال بعد از انتشار آخرین رمانش منتشر می‌کند - درباره نویسندگی، سیاست و انتخابات فرانسه است. این نویسنده معاصر و جنجالی فرانسوی در نمایشگاه کتاب تورین ایتالیا حضور داشت و جایزه ادبی بین‌المللی موندلو را دریافت کرد. او در خلال مصاحبه‌ای علاوه بر صحبت درباره سیاست و نویسندگی و نیز انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه از انتشار رمان جدیدش بعد از سه سال خبر داد و گفت:

«خسته‌ام؛ زیرا به تازگی نوشتن یک رمان را تمام کرده‌ام و علاوه بر اینکه دلم بسیار برای شخصیت اصلی زن این داستان تنگ شده است». کتاب جدید ولبک - که احتمالا قرار است در ماه ژانویه سال جدید میلادی از سوی انتشارات فلاماریون فرانسه منتشر شود - ۷۲۰ صفحه است؛ اما هنوز نه عنوان کتاب و نه موضوع آن به‌طور دقیق از سوی رسانه‌های فرانسه فاش نشده است. میشل ولبک یکی از مهم‌ترین نویسندگان فرانسه است که در سال ۱۹۵۸ در فرانسه متولد و در سال ۲۰۱۰ جایزه گنکور را برنده شد.

توصیفات میشل ولبک از جامعه فرانسه اغلب از آینده خبر داده و پیشگویی‌های او درباره رویدادها و اتفاقات روز در فرانسه موجب شده که به او لقب رمان‌نویس آینده فرانسه را بدهند. آخرین رمان او با عنوان «سروتین» در عرض سه‌ روز پس از انتشار ۹۰ هزار نسخه به فروش رسید. قصه ولبک در این رمان شباهت زیادی به شورش جلیقه‌زردها در فرانسه داشت و همانند سایر رمان‌هایش حاوی نوعی پیشگویی بود. او درباره کرونا هم اظهار نظرهایی تند داشت.

کتاب خیلی بد! رمان «کتاب خیلی بد» موفق به کسب جایزه سالانه ملی کتاب آمریکا در بخش ادبیات داستانی شد. ماجرا به هفتاد و دومین دوره جایزه ملی کتاب آمریکا برمی‌گردد که برندگان امسال خود را به سبب همه‌گیری ویروس کرونا به صورت آنلاین اعلام کرد. در این رویداد، جیسون موت، نویسنده اهل کارولینای شمالی، موفق به کسب جایزه ادبیات داستانی این جوایز برای رمان «کتاب خیلی بد» شد.

هیات داوران جایزه ملی کتاب آمریکا اثر جیسون موت را رمانی استادانه توصیف کرده‌ که به زمینه‌های جدیدی قدم نهاده و بررسی جسورانه ساختاری و مفهومی از هنر ارائه داده که در عین حال سرگرم‌کننده، روشنگر و کاملا عمیق است. جیسون موت گفته رمان «کتاب خیلی بد» را با الهام گرفتن از کشته شدن افراد سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا در سال‌های اخیر نوشته است.

این ماجرا، همواره تبدیل به جریان‌هایی دامنه‌دار از اعتراض شده است. این نویسنده بیشتر برای رمان «بازگشته» در سال ۲۰۱۳ شناخته می‌شود که درباره بازگشت ساکنان مُرده یک شهر کوچک در ایالت میزوری آمریکاست. داستان این کتاب بعدها در یک سریال تلویزیونی به نام «رستاخیز» اقتباس شد.

در سایر بخش‌های جایزه ملی کتاب آمریکا، «دیشب در کافه تلگراف» نوشته «مالیندا لو» برنده شاخه ادبیات کودک و نوجوان شد و جایزه بخش شعر نیز به مجموعه «شناورها» نوشته «مارتین اسپادا» شاعر لاتین‌زبان رسید. همچنین جایزه ملی کتاب آمریکا برای ادبیات ترجمه به «آنسا عباس هیگینز» برای ترجمه رمان «زمستان در سوکچو» نوشته «الیسا شا دوساپن» از انگلیسی به فرانسه اختصاص یافت.

کدخبر: ۴۲۶۷۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر