کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۰۷۷۸
تاریخ خبر:

چطور تابستان از قطعی ‌‌برق جان سالم به‌در ببریم

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ساعت کاری ادارات در استان‌های مختلف کشور تغییر کرده. برای کنترل و مدیریت مصرف برق بعضی کارمندان مجبور هستند ساعت پنج صبح از خواب بیدار شوند، ولی با این وجود فریدون عباسی، عضو محترم کمیسیون انرژی مجلس گفته احتمال وقوع خاموشی در تابستان امسال هم وجود دارد. به‌گفته او مردم باید کولرهای قدیمی را عوض کنند و یک‌سری کار دیگر. پس اگر الان زیر باد کولر نشسته‌اید و هندوانه گاز می‌زنید، برای یک لحظه چشم‌هایتان را ببندید و به تابستان سال قبل فکر کنید.

به خاموشی بی‌وقت و موقع برق که درست وسط گرمای کلافه‌کننده تابستان، امان آدم را می‌برید. بدون دستگاه‌های خنک‌کننده، بدون نور و روشنایی، بدون تلویزیون، بدون یخچال، بدون اینترنت، بدون لپ‌تاپ و کامپیوتر و بدون… امسال هم احتمالا اوضاعی مشابه در راه است ولی حداقل فرصت دارید از اشتباهات و اهمال‌‌کاری سال‌های قبل عبرت بگیرید. این نوشته در همین راستا کمکتان خواهد کرد.

‌راهنمای خرید پاوربانک؛ بدون شارژ نمانید
اگر تمام شدن شارژ موبایل برایتان شبیه کابوس است، این روزها باید بیش از هر زمان دیگری به خرید پاوربانک فکر کنید. آنها شاید در نگاه اول تفاوت چندانی با هم نداشته باشند، اما هرکدام ویژگی خاص خودشان را دارند. ظرفیت یک پاوربانک عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت آن است. پاوربانک‌های پنج هزار میلی‌آمپری ساخته شده توسط برندهای معتبر و قابل اعتماد حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارند. طرفداران پاوربانک ۱۰ هزار میلی‌آمپر ساعتی بیشتر است. این دستگاه‌ها بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. قیمت پاوربانک‌های ۲۰ هزار میلی‌آمپری در بازار از ۵۰۰ هزار تومان به بالاست.

بین برندهای مختلف، شیائومی، انکر و ژیپین بیشترین طرفدار را دارند. در بازار ممکن است مدل‌های مختلف پاوربانک با برند متفرقه به چشمتان بخورد. خرید آنها بی‌بروبرگرد اشتباه بزرگی است. بعضی مدل‌های پاوربانک در اقتصادی‌ترین حالت ممکن طراحی شده و اماکن دارد حتی چراغ نشانگر میزان شارژ هم نداشته باشند. اگر سراغ خرید آنها بروید، متوجه نمی‌شوید چقدر از شارژ پاوربانک باقی مانده. کم‌کم دچار سرخوردگی می‌شوید و از هرچی پاوربانک در دنیا وجود دارد، متنفر خواهید شد. پاوربانک‌های پنج هزار میلی‌آمپری که جزو ارزان‌ترین مدل‌ها هستند، نهایتا می‌توانند یک مرتبه گوشی‌تان را شارژ کنند.

با پاوربانک‌های ۱۰ هزار میلی‌آمپری خیالتان راحت خواهد بود که می‌توانید دو تا سه‌مرتبه گوشی‌تان را صفر تا ۱۰۰ شارژ کنید و با پاوربانک‌های ۲۰ هزار میلی‌آمپری قدرت مانور بیشتری خواهید داشت. البته ارقامی که گفتیم تقریبی است و بسته به ظرفیت هر گوشی، تعداد دفعات استفاده از پاوربانک برای شارژ کامل موبایل، متفاوت خواهد بود. همچنین باید توجه داشته باشید که اعداد پنج، ۱۰ یا ۲۰ هزار میلی‌آمپر، نهایت ظرفیت یک پاوربانک هستند.

طبیعتا پاوربانک مثل هر باتری دیگری نمی‌تواند کامل شارژ شود و از کل شارژ آن استفاده کرد. به مرور زمان ظرفیت واقعی پاوربانک کاهش پیدا می‌کند و برای همین نمی‌توان به‌طور ۱۰۰درصد روی ظرفیت اسمی آنها حساب باز کرد. تعداد درگاه و شدت جریان خروجی از دیگر عوامل مهمی است که می‌تواند روی قیمت پاوربانک تاثیر بگذارد و موقع خرید حتما باید به آنها توجه کنید. پاوربانک‌های موجود در بازار عموما دو درگاه خروجی دارند. شدت جریان خروجی آن‌ها عموما یک یا دو آمپر است. تعداد محدودی درگاه‌های سه آمپری هم دارند که صرفا با کابل‌های USB تایپ C کار می‌کنند. قیمت چنین پاوربانک‌هایی بیشتر از پاوربانک‌های معمولی است.

راهنمای خرید محافظ برق؛ مواظب لوازم خانگی باشید
نوسانات و قطعی مداوم برق می‌تواند به لوازم خانه به‌خصوص یخچال و تلویزیون آسیب جدی وارد کند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است یک محافظ برق بخرید. قیمت آنها چندان بالا نیست و ارزش خرید دارند. طوری که با ۵۰ هزار تومان می‌توانید یک محافظ برق ارزان و معمولی بخرید. چنین محافظی تنها یک پریز برق دارد و اگر فکر می‌کنید با اتصال چندراهی مشکل حل می‌شود، سخت در اشتباه هستید.
هر محافظ برق، ظرفیت خاص خودش را دارد.

برای مثال محافظ برق ۵۰ هزار تومانی نهایتا می‌تواند خروجی ۱۵۰۰ وات داشته باشد. به‌ همین خاطر تنها می‌توان برای یکی از لوازم برقی خانه روی آن حساب باز کرد و مثلا به درد ماشین لباسشویی نمی‌خورد (توان مصرفی ماشین‌های لباسشویی عموما حدود دو هزار و ۵۰۰ وات است). اگر کمی بیشتر هزینه کنید می‌توانید سراغ محافظ‌هایی با ظرفیت بالاتر بروید که می‌توانند تا پنج هزار وات توان خروجی را کنترل کنند و یعنی می‌توان یخچال‌فریزر، اجاق مایکروویو و ماشین لباسشویی را با هم به این محافظ‌ها متصل کرد. قیمت این مدل محافظ‌ها حداقل حدود ۸۰ هزار تومان است و علاوه بر محافظت از نوسانات برق، بعد از قطعی برق چند ثانیه مدت انتظار دارد تا لوازم خانگی بلافاصله بعد از اتصال برق شروع به کار نکنند.

برای اینکه ببینید دقیقا چه نوع محافظ برقی به کار شما می‌آید، باید توان مصرفی دستگاه‌ها را پیدا کنید. عموما یخچال‌فریزرها ۳۰۰ وات، ماشین ظرفشویی دو هزار وات، ماشین لباسشویی دو هزار و ۵۰۰ وات، کولر گازی دو هزار و ۵۰۰ وات، سشوار هزار و ۲۰۰ وات، اتو بخار هزار و ۸۰۰ وات، جاروبرقی دو هزار وات، پلوپز هزار وات، کتری برقی و چای‌ساز ۵۰۰ وات، مایکروویو هزار وات، چرخ‌گوشت ۵۰۰ وات، غذاساز ۵۰۰ وات و تلویزیون ۳۰۰ وات توان مصرفی دارند.

برای اینکه هر کدام از این لوازم را به یک محافظ برق متصل کنید، باید توان مصرفی همه آنها را با هم جمع کنید تا ببینید آیا محافظ توانایی کنترل این حجم برق مصرف را دارد؟ ظرفیت بعضی از محافظ‌ها بر حسب آمپر نوشته شده. با ضرب این عدد در ۲۲۰ می‌توانید توان مصرفی برحسب وات را محاسبه کنید. مثلا ظرفیت ۱۵ آمپر معادل حدود سه هزار وات است. محافظ برق هوشمند تایمردار هادرون مدل P102 با قیمت ۲۶۰ هزار تومان به‌شکلی عجیب جزو پرفروش‌ترین گزینه‌هاست. احتمالا مردم برای حفظ لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت خود، روی آن خیلی حساب باز می‌کنند.

موتور برق بنزینی؛ راهی برای حل مشکل بی‌برقی
احتمالا موقع قطع مکرر برق، به اختراع دستگاهی فکر کنید که کنترلش دست خودتان باشد. این دستگاه قبلا با اسم موتور برق اختراع شده است و بعضی افراد که ناچار به نگهداری بیمار در خانه و استفاده از وسایلی مثل اکسیژن‌ساز هستند از آنها استفاده می‌کنند. فروشگاه‌هایی مثل سوپرمارکت‌ها و قصابی‌ها هم می‌توانند مشتری چنین دستگاهی باشند چون اگر یخچالشان یک ساعت خاموش باشد، ضرر زیادی متحمل می‌شوند. موتور برق‌ بنزینی بر‌خلاف ژنراتورهای دیزلی بوی نامطبوع ندارند. ژنراتورهای دیزلی عموما در ساختمان‌های چند طبقه و به‌صورت مرکزی استفاده می‌شوند تا موقع خاموشی برق، کسی در آسانسور گیر نکند.

موتورهای دیزلی مستقیم به کنتور برق متصل می‌شوند و برای برق اضطراری ساختمان‌ها و مراکزی مثل بیمارستان‌ها از آن استفاده می‌شود. طرز کار موتورهای بنزینی متفاوت است و آنها یک یا چند پریز روی بدنه‌شان دارند و نمی‌توان از آن برای برق‌دار کردن پریزهای ساختمان استفاده کرد. بلکه باید وسایل مورد نظرتان را به همان موتوربرق‌ وصل کنید. احتمالا آنها را در کنار بساط دستفروش‌های منصفی که سراغ برق‌دزدی از دکل‌ و تیر چراغ نمی‌روند، دیده باشید.

حداقل بودجه لازم برای خرید یک موتور برق بنزینی حدود چهار تا پنج میلیون تومان است. طرز کارشان به این شکل است که داخل محفظه بنزین می‌ریزید و بعد از کشیدن استارت دستی، موتور شروع به کار می‌کند. با سوختن بنزین و حرکت پیستون‌ها برق تولید می‌شود. حالا شما یک نیروگاه کوچک در اختیار دارید. توجه داشته باشید که از این موتورها باید در هوای آزاد یا کنار پنجره استفاده کنید و به خاطر دودشان نمی‌توانید آنها را در محیط بسته آپارتمان یا خانه به‌کار بگیرید.

راه چاره استفاده از سیم رابط بلند است تا بتوانید با آن لوازم خانه را روشن نگهدارید. موتوربرق هیوندای مدل HG2010-PG با قیمت حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یکی از ارزان‌ترین‌ها‌ست و می‌تواند تا ۸۰۰ وات برق تولید کند. این میزان برق برای مصرف یخچال‌فریزر و چند لامپ کافی است. با بودجه هفت میلیونی می‌توان سراغ موتور برق‌های با ظرفیت هزار و ۵۰۰ وات رفت که می‌توانند اغلب لوازم اصلی خانه را روشن نگه دارند و گزینه مناسبی برای روشن نگه داشتن یخچال‌های فروشگاهی به‌حساب می‌آیند.

یخچال سفری؛ مواد غذایی منجمد تاب بی‌برقی ندارند
اگر قرار باشد روزی سه مرتبه به مدت دو ساعت برق برود، احتمالا باید فکری به حال مواد غذایی یخچال‌فریزرتان بکنید. راه چاره در دوران بی‌برقی، یخچال‌های سفری هستند. با ۸۰ هزار تومان می‌توان یک یخچال سفری یولونیتی خرید که البته تفاوت چندانی با یخچال خاموش ندارند و شاید بهتر باشد مواد غذایی را در همان فریزر خاموش نگه دارید تا اینکه بخواهید از یخچال سفری یولونیتی استفاده کنید. مدل‌های فلزی و پلاستیکی می‌توانند حداقل ۲۴ ساعت دمای محفظه را ثابت نگه دارند. ارزان‌ترین آنها حدود دو میلیون تومان قیمت دارد و می‌توان برای نگهداری مواد منجمد روی آنها حساب باز کرد.

بعضی مدل‌های گران‌تر با قیمت حدود پنج میلیون تومان، مدت زمان بیشتری می‌توانند دمای محفظه را ثابت نگه دارند. طوری که می‌توانید به مدت یک روز کامل مواد منجمد را در آنها بگذارید و خیالتان بابت آب نشدن یخ‌ها راحت باشد. نمونه‌هایی مثل یخچال سفری باسئوس مدل Zero Space با قیمت حدود سه تا چهار میلیون تومان برای بعضی‌ها گزینه خوبی است اما اگر در خانه از داروهای خاص نگهداری می‌کنید که به انجماد نیاز دارند، شاید بد نباشد امسال یخ خشک سفری بخرید. قیمت یک بسته پنج‌تایی یخ خشک ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان است.

پنکه شارژی؛ خنک بمانید
تحمل گرمای تابستان در شرایط بی‌برقی عملا غیرممکن است. برای اینکه بدون نیاز به برق خنک بمانید، می‌توانید روی پنکه شارژی شیائومی حساب باز کنید. این پنکه یک باتری داخلی هفت هزار و ۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد که درست مثل موبایل می‌توان آن را با شارژر تایپ C به برق متصل و شارژ کرد. شارژ کامل این پنکه رومیزی حدود پنج ساعت زمان می‌برد، اما زمانی که کامل شارژ شد تا ۱۲ ساعت به‌طور مداوم روشن می‌ماند. این پنکه به‌صورت تاشو طراحی شده و می‌توانید آن را همراه خودتان این‌طرف و آن طرف ببرید.

با کمک دسته تلسکوپی (تاشو) می‌توانید پنکه را برای کار روی میز یا گوشه اتاق تنظیم کنید. به‌شکلی شگفت‌انگیز و غیرمنتظره داخل پنکه شارژی تاشو شیائومی ZOLELE P10S یک اسپیکر بلوتوثی تعبیه شده که از بلوتوث نسخه ۵ پشتیبانی می‌کند و این امکان وجود دارد که با گوشی به بلوتوث اسپیکر پنکه وصل شوید و موسیقی گوش بدهد. هرچند با این کار احتمالا فقط موقع بی‌برقی شارژ باتری را خالی می‌کنید. پنکه شارژی رومیزی شیائومی مدل ZOLELE P10Sبا قیمت یک تا ۱٫۳ میلیون تومان در بازار فروخته می‌شود و می‌تواند گزینه خوبی برای خنک نگه‌ داشتن شما هنگام قطع برق باشد.

کدخبر: ۴۶۰۷۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر