کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۹۶۷
تاریخ خبر:

چرا قفسه داروخانه‌ها از انسولین خالی شد؟

روزنامه هفت صبح | قفسه داروخانه‌ها از انسولین خالی شده‌ است. این اتفاق هم به یک ماه و دو ماه پیش برنمی‌گردد؛ از یک سال گذشته انسولین کمیاب شده و سهمیه‌ای بود تا اینکه فقط به داروخانه‌های خاص تعلق می‌گرفت. حالا اخیرا بیماران دیابتی می‌گویند حتی انسولین در این داروخانه‌ها هم پیدا نمی‌شود.

* توصیه سازمان غذا و دارو: انسولین ایرانی را جایگزین خارجی کنید: در ایران حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مبتلا به بیماری دیابت داریم که برای بسیاری از آنها انسولین یک داروی حیاتی است. بعد از موج توئیتری که روز گذشته حول اخبار انسولین راه انداخته شد، یکی از مدیران کل سازمان غذا و دارو توضیح داد که انسولین‌های ایرانی در کشور موجود هستند. فقط انسولین قلمی دچار کمبود شده است و نسخه ایرانی را می‌شود جایگزین قلمی کرد یعنی توصیه این سازمان این بود که بیماران انسولین‌های رگولار و NPH را به جای انسولین قلمی تهیه کنند. اما آیا واقعا می‌شود این کار را کرد؟

* محدودیت‌های بینایی دیابتی‌ها اجازه استفاده از انسولین ایرانی نمی‌دهد: دکتر محمدرضا سرافراز، متخصص غدد در پاسخ به این سوال می‌گوید اثرگذاری داروی ایرانی و خارجی تقریبا یکی است اما یک فرق اساسی با هم دارند که او اینگونه درباره آن توضیح می‌دهد: « ما خوشبختانه دو نوع انسولین ایرانی داریم؛ یکی از این انسولین‌ها به ۷۰ ، ۳۰ معروف است و می‌شود آن را به انسولین مشابه قلمی تبدیل کرد فقط باید فرمول ترکیب آن را بلد بود. تکنولوژی انسولین ایرانی قدیمی ولی انسولین قلمی نوترکیب است اما از آنجایی که بیشتر دیابتی‌ها در بینایی مشکل دارند و ترکیب این فرمول و تزریق آن با این انسولین قدیمی ایرانی برایشان دشوار است در استفاده از انسولین ایرانی مشکل دارند. در حالی که طرز استفاده انسولین قلمی آسان است.»

* ‌تا هفته آینده انسولین قلمی به داروخانه‌ها برمی‌گردد: به گفته مدیر یکی از داروخانه‌های تهران روزی ۱۰۰ بیمار به این داروخانه می‌آیند و انسولین قلمی می‌خواهند ولی تا چند روز دیگر احتمالا نمی‌توانند به جز انسولین ایرانی، نوع دیگری از آن را پیدا کنند. مسئولان سازمان غذا و دارو از صبح روز گذشته قول داده‌اند که تا هفته آینده کمبود این دارو را جبران کنند. به گفته رئیس سازمان غذا و دارو روز گذشته دو محموله از انواع انسولین قلمی از گمرک ترخیص شده که کم کم بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود. البته این بار هم بیماران باید با کد ملی و سهمیه‌ای داروی خود را دریافت کنند.

* بانک مرکزی دیر ارز را رساند: محسن عبدالله‌زاده، مدیرعامل شرکت توزیع‌کننده بهستان پخش دارو به هفت صبح می‌گوید چند وقتی است که انبارهایشان پر از انسولین قلمی شده و به محض تایید اداره بیولوژیک وزارت بهداشت، انسولین‌ها را در کشور توزیع خواهند کرد. عبدالله‌زاده درباره علت کمبود اخیر انسولین توضیح می‌دهد: «لیست ارز انسولین از سمت بانک مرکزی دیر داده شده و درنتیجه به موقع به واردکننده تخصیص پیدا نکرده و نتوانسته به موقع انسولین را وارد کند.»

* انسولین یکی از داروهای بسیار ارزبر است و از نظر ارزبری در رتبه‌های نخست دارو‌ها قرار دارد. به همین خاطر بانک مرکزی برای تامین آن همیشه ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار واردکننده‌ها قرار می‌داد. به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، در دو ماه نخست سال به سبب اختصاص دیرهنگام ارز با کمبود قلم انسولین مواجه شدیم و همین موضوع باعث شد که امروز داروخانه‌ها از این داروی حیاتی خالی شوند.

* تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال ارزی:‌سازمان غذا و دارو در توضیحات خود به تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال ارزی هم اشاره کرده است. این مشکلات در نقل و انتقال باعث می‌شود که فرآیند ثبت دارو و واردات آن فرآیندی طولانی باشد که در یک ماه و دو ماه انجام نشود. به گفته منابع خبری در سازمان غذا و دارو، این‌بار هم تعلل بانک مرکزی و از طرف دیگر تحریم‌ها منجر به این اتفاق شده است.

قبلا هم این سازمان درباره دیر رسیدن واکسن آنفلوآنزا گفته بود که دیر رسیدن ارز دارو از سمت بانک مرکزی منجر شده بود که مراکز بهداشت طبق برنامه زمانی نتوانند به موقع واکسن را توزیع کنند. البته دلایل دیگری هم وجود دارد که مانع عرضه انسولین قلمی شده باشد. مدیر کل امور داروی سازمان غذا و دارو می‌گوید پوشش بیمه‌ای بالا، میزان مصرف زیاد این دارو و قاچاق معکوس منجر به این اتفاق شده است؛ اتفاقی که ممکن است زندگی میلیون‌ها بیمار را تحت تاثیر قرار دهد.

کدخبر: ۳۵۴۹۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر