کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۳۳۳
تاریخ خبر:

چرا جهان از آسترازنکا نا‌امید شد؟

روزنامه هفت صبح | اداره سلامت عمومی سوئد اعلام کرد که این کشور تزریق واکسن آسترازنکا به شهروندان خود را متوقف می‌کند. بسیاری از کشورهای دیگر قبلا تزریق این واکسن به شهروندان خود را متوقف کرده‌اند و دولت سبز سوسیالیست سوئد به واسطه تاخیر در اتخاذ تصمیمی مشابه مورد انتقاد سخت قرار گرفته است.

مرگ یک شهروند اتریشی پس از دریافت واکسن آسترازنکا، مقامات این کشور را بر آن داشت تا تزریق این واکسن کرونا را به طور موقت متوقف کنند تا احتمال وجود عوارض جانبی این واکسن بررسی شود. هفته گذشته پس از اتریش، نروژ و دانمارک نیز به دنبال مشاهده چند مورد لختگی درونی خون و کاهش سطح پلاکت در بدن چند تن از افرادی که این واکسن را دریافت کرده ‌بودند، تزریق آسترازنکا را متوقف کردند. به دنبال آن چند کشور اروپایی دیگر، از جمله هلند ایرلند و سپس آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در روز دوشنبه و سوئد در روز سه‌شنبه تزریق آسترازنکا را به حال تعلیق درآوردند.

این در حالی است که مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در واکنش به تعلیق استفاده از واکسن کووید-۱۹ از نوع آسترازنکا در چندین کشور از ترس عوارض جانبی احتمالی، اعلام کرد که نظام‌های محافظت از سلامت همگانی در جهان در حال کار هستند و از کشورهای جهان خواست تا وحشت‌زده نشوند.

به گزارش یورونیوز، تدروس ادهانوم قبریسوس روز دوشنبه، ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) در یک نشست مجازی درباره موارد بیماری و مرگ مشاهده‌شده نزد افرادی که واکسن آسترازنکا زده‌اند، گفت: «این لزوما به آن معنا نیست که این موارد به واکسیناسیون کووید-۱۹ مرتبط هستند، اما تحقیق در مورد آنها یک روال معمول است و نشان می‌دهد که نظام نظارت کار می‌کند و کنترل‌های مؤثر در حال انجام است.»

یکی از کارشناسان ارشد سازمان جهانی بهداشت به نام «سومیا سوامیناتان» روز دوشنبه تکرار کرد که حتی با وجود مشاهده برخی عوارض جانبی، تاکنون هیچ مورد مستندی از مرگ در پیوند با واکسن کووید-۱۹ وجود نداشته است. این مقام بین‌المللی در جریان نشست سازمان جهانی بهداشت گفت: «ما می‌خواهیم که مردم وحشت نکنند، زیرا هیچ پیوند ثابت‌شده‌ای میان عوارض لختگی یا آمبولی گزارش‌شده در برخی کشورها با واکسن کرونا یافت نشده است.»

از میان کشورهای غیراروپایی، تایلند نیز تزریق واکسن آسترازنکا را به حال تعلیق درآورده است. اما بریتانیا که واکسن آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد در این کشور ساخته شده، می‌گوید از بابت این واکسن نگرانی ندارد. شرکت دارویی سازنده واکسن آسترازنکا نیز گفته با بررسی داده‌های ایمنی هیچ‌گونه دلیلی بر افزایش خطر لخته شدن خون در بدن فرد واکسینه‌شده وجود ندارد.

کارشناسان می‌گویند درصد افرادی که بعد از تزریق واکسن آسترازنکا/ آکسفورد دچار لخته‌شدن خون شده‌اند، تقریبا مشابه درصد کسانی است که بدون تزریق واکسن و در حالت عادی ممکن است دچار چنین عارضه‌ای شوند. آسترازنکا هفته پیش گفت در بریتانیا و اتحادیه اروپا حدود ۱۷ میلیون نفر حداقل یک نوبت واکسن آسترازنکا/ آکسفورد زده‌اند و فقط در ۴۰ مورد لخته شدن خون مشاهده شده است.

کدخبر: ۳۷۹۳۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر