کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۲۴۱
تاریخ خبر:

چرا برنامه دورهمی نیاز به تغییر دارد؟

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | خود مهران مدیری مدت‌هاست پی برده «دورهمی» را باید با سر و شکل تازه روی آنتن ببرد. حتی در یکی از برنامه‌ها به لزوم تغییرات اشاره کرد اما فعلا خبری نشده. احتمالا او به این نتیجه رسیده است که فصل چهارم را تمام کند و سری پنجم را با شمایل تازه روانه آنتن کند. آنچه مشخص است این که فصل چهارم به تکرار افتاده و ادامه دادن آن لطمه به این برنامه محبوب است. در گزارش امروز ایرادهای آن بر شمرده شده.

*** مورد اول| تغییرات فصلی
برنامه «دورهمی» در حالی شروع شد که خیلی زود با برنامه هندی Comedy night مقایسه شد. چالش‌های برنامه مثل زدن سبیل مهمان و کوتاه کردن موی سر او جدید بود اما به مذاق مدیران خوش نیامد. خیلی زود دورهمی‌دستخوش تغییر شد. چند بازیگر جدید به گروه پیوستند. در فصل دوم تعداد بازیگران بیشتر شد و همچنان برنامه بر آیتم‌های نمایشی در کنار استندآپ‌های مدیری استوار بود. این شمایل در فصل بعد با تغییراتی ادامه یافت اما در فصل چهارم خبری از آیتم نمایشی نبود.

*** مورد دوم |شمایل سری چهارم
در فصل چهارم مهران مدیری بار اصلی برنامه را بر دوش می‌کشد که خب حالا دیگر این شیوه کشش اولیه را دارا نیست. برنامه با پلاتوهای او شروع می‌شود، دو تماشاچی روی سن می‌آیند، گاهی خواننده موسیقی اجرا می‌کند و نوبت به مهمان می‌رسد. مخاطب این کنداکتور را از قبل می‌داند و به همین خاطر اولین برگ برنده «دورهمی‌» که همان غافلگیری است از بین می‌رود. این برنامه را مقایسه کنید با «خندوانه» که در هر قسمت سرشار از آیتم و تنوع بود و بیننده نمی‌دانست با چه داده‌هایی طرف است.

*** مورد سوم| پلاتوهای مدیری
برنامه «دورهمی» ‌با پلاتو (استندآپ) مهران مدیری شروع می‌شود. او متخصص این شیوه اجراست و سعی می‌کند گاه با شوخی و گاه به طور جدی بخشی از فرهنگ، سیاست و جامعه را نقد کند. در همه فصل‌ها استندآپ مدیری با واکنش و حاشیه همراه بود. تا جایی که در سری جدید بخش سیاسی آن کمرنگ شد و اعتراض خود مدیری را به همراه داشت.

حتما استندآپ‌های مدیری جذاب است اما تداوم آن برای مخاطب رنگ تکرار گرفته. میزان واکنش‌ها به استندآپ‌های اخیر را با فصل‌های پیش مقایسه کنید. یکی از دلایل کاهش همان مسئله تکراری شدن است. مدیری در میانه فصل جدید برای ایجاد تنوع کامنت‌های مردمی ‌را می‌خواند. همین ایده ساده چون توسط مدیری جذاب اجرا می‌شود به «دورهمی» ‌تنوع بخشیده است.

*** مورد چهارم |مصاحبه با تماشاچیان
حضور تماشاچیان روی صحنه و گفت‌وگوی مدیری با آن‌ها ایده‌ای است که از فصل‌های قبل در «دورهمی» ‌اجرایی شده. در سری جدید هم این اتفاق می‌افتد. هدف این است که اطلاعات عمومی‌ آن‌ها به عنوان نماینده‌ای از مردمان جامعه محک زده شود. کنش و واکنش‌های مجری و شرکت‌کننده‌ها جذاب بود اما حالا این بخش طراوت خود را از دست داده. یکی از دلایل آن ثابت بودن این بخش است؛ مخاطب می‌داند مدیری از شرکت‌کننده می‌خواهد یک بیت شعر بخواند و چند پرسش عمومی‌ می‌پرسد و تمام.

*** مورد پنجم| گفت‌وگو با مهمان
برگ برنده «دورهمی» ‌همچنان بخش گفت‌وگو با مهمان است. با این حال مدیری با همه چهره‌هایی که در تلویزیون و مشخصا در «دورهمی» ‌شرکت می‌کنند گفت‌وگو کرده است. حتما چندین نفر هستند که جای‌شان به هر دلیل در برنامه خالی است اما در مجموع این برنامه با آن‌ها که توانسته گفت‌وگو کرده. از طرف دیگر جنس گفت‌وگوها هم شبیه هم شده‌اند. مهمان می‌داند باید به یک سری سوال ثابت پاسخ دهد.

دقیقا همین‌جاست که مخاطب می‌داند نقشه چیست و عنصر غافلگیری از بین می‌رود. مدیری و تیمش که از قضا جزو برنامه‌سازان خوشفکر هستند باید زودتر از این برخی تغییرات به‌ویژه در بخش گفت‌وگو ایجاد می‌کردند. در چنین شرایطی برگ برنده «دورهمی» ‌یعنی گفت‌وگو تبدیل قدرت خود را از دست می‌دهد. از این منظر نیاز به تغییر «دورهمی» ‌در فصل بعد جدی‌تر احساس می‌شود؛ اگر مدیری آن را برای نسیم بسازد و با پلتفرم‌ها همکاری نکند.

کدخبر: ۳۴۳۲۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر