کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۵۸۱
تاریخ خبر:

چرا باید برای فروش سهام پالایش صبر کنیم؟

روزنامه هفت صبح | صندوق پالایش به مرز ۱۰هزار تومان حساس شده است. قیمت پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری ETF پالایشی یکم حالا تبدیل به یک سد شده و آنطور که معاملات روزهای اخیر در این صندوق نشان می‌دهد احتمالا بتوان گفت ۱۰هزار تومان مرز حیاتی برای سرمایه‌گذاران است.

به خصوص که در روز گذشته شاهد واکنش شدید سهامداران شرکت‌های پالایشگاهی و صندوق‌ پالایش یکم به نرخ ۱۰هزار تومان بودیم. ارزش واحدهای صندوق ETF پالایش دیروز برای اولین بار از زمان آغاز معاملات برای دقایقی به کمتر از ۱۰هزار تومان رسید. موردی که نشان می‌دهد بازدهی سرمایه‌گذاری در این صندوق منفی شده و به شکل عجیبی شاهد بازگشت روند صعودی بعد از این اتفاق بودیم.

*** افزایش ناگهانی قیمت سهام پالایشگاه‌ها
ماجرا مربوط به معاملات ساعت ۱۱ ظهر در بورس است. گروه فرآورده‌های نفتی یا همان شرکت‌های پالایشی در بورس قرمزرنگ بودند و با کاهش قیمت دو تا سه درصدی نسبت به روز قبل معامله می‌شدند. همین کاهش قیمت باعث شده بود ارزش واحدهای صندوق ETF به کمتر از ۱۰هزار تومان برسد. در همین دقایق شاهد هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید سهام شرکت‌های پالایشی بودیم.

بعضی کارشناسان علت این اتفاق را مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره ایجاد زیرساخت‌های افزایش فروش نفت خام به پالایشگاه‌ها می‌دانند اما اغلب معتقد هستند افزایش ناگهانی قیمت سهام شرکت‌های پالایشگاهی، بی‌ارتباط با کاهش ارزش واحدهای صندوق ETF پالایش نبوده است. نکته عجیب اینجاست که خریداران سهام پالایشگاه اغلب سرمایه‌گذاران حقیقی بودند و اتفاقا حقوقی‌ها در نمادهای شپنا، شتران، شبندر و شبریز دست به فروش سهام زدند.

*** حمایت محکم از صندوق ETF پالایش
۱۰۰میلیارد تومان سفارش خرید برای صندوق پالایش روی قیمت ۱۰هزار تومان در ابتدای ساعات معاملات دیروز به خوبی نشان داد قرار نیست قیمت واحدها به کمتر از ۱۰هزار تومان برسد. حدود ۲۰۰سهامدار برای خرید ۱۰میلیون واحد سرمایه‌گذاری سفارش ثبت کرده بودند و این یعنی میانگین ارزش سفارش‌ها برای حمایت از صندوق حدود ۵۰۰میلیون تومان بود! تا حدود ساعت ۱۱ و زمانی که ارزش NAV واحدها به کمتر از ۱۰هزار تومان رسید و بعد از افزایش قیمت ناگهانی سهام نمادهای شپنا، شتران، شبندر و شبریز، قیمت واحدهای صندوق‌ پالایش از مرز ۱۰هزار تومان جدا شد و با رشد پنج درصدی به ۱۰هزار و ۵۰۰تومان رسید.

*** چرا باید برای فروش صندوق پالایش صبر داشته باشیم؟
اتفاقاتی که در بازار دیروز افتاد همه نشانه‌هایی بود که به سهامداران صندوق پالایش یکم ثابت کند این صندوق قرار نیست وارد ضرر و زیان شود. با این تفسیر می‌توان گفت خیال سرمایه‌گذاران این صندوق بابت سرمایه‌شان راحت شده است. برای همین شاید بهتر باشد زمانی که قیمت واحدهای صندوق ETF فاصله بیشتری از حمایت ۱۰هزار تومانی گرفت، تصمیم بهتری برای فروش یا نگهداری واحدهای صندوق پالایش بگیریم.

کدخبر: ۳۶۳۵۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر