کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۳۹۸۶
تاریخ خبر:

چالش انتخاب خودرو ۷۰ میلیونی

هفت صبح| در بازار خودرو ایران و در رده سدان‌های کامپکت حدود ۱۰ رقیب مختلف وجود دارد که این بین دعوای پژو ۲۰۶ SD و برلیانس ۲۳۰H از باقی رقبا جالب‌تر است.

با اینکه از زمان معرفی پژو ۲۰۶ SD به عنوان محصول مشترک ایران خودرو و پژو در ایران و بازارهای منطقه‌ای بیش از یک دهه می‌گذرد اما هنوز هم این سدان دورگه ایرانی-فرانسوی در کشور طرفدار دارد. رقابت در بازار خودرو ایران کم نیست و همین حالا به غیر محصولات خانواده تندر ۹۰ اعم از تندر پلاس، تندرپارس و تندر معمولی شش خودرو دیگر اعم از جک جی۴، رانا، ولا وی۵، ساینا، جیلی جی‌سی۶ / جی‌سی۶ اکسلنت و البته چری ۳۱۵ سدان در بازار حضور داشته اما همچنان این SD است که موفق شده طرفداران خود را همچنان حفظ کند. این قاعده البته از زمان ورود برلیانس ۲۳۰H کمی تغییر کرده و برخی از طرفداران سنتی این کلاس را به واسطه ارزانی و ظاهر مناسب به سمت اتومبیل چینی پارس خودرو کشانده است. مقایسه این دو خودرو جالب‌ترین اتفاقی است که می‌توان با خواندن آن به یک انتخاب بهتر رسید.
در بخش موتور و گیربکس علیرغم قدیمی بودن تکنولوژی پژو هنوز هم این ۲۰۶ SD است که برنده ماجراست. تعویض های نرم و بی دردسر جعبه دنده در کنار موتوری که کشش خوبی عاید راننده می کند از برلیانس ۲۳۰H در کورس‌های سریع یک بازنده بزرگ می سازد. بخشی از این چابکی البته به واسطه وزن کمتر ۲۰۶ است که با ۱۰۵۰ کیلوگرم دقیقا ۱۳۴ کیل از برلیانس سبک تر است.
کارایی دیگر موردی است که پژو در آن بر برلیانس برتری دارد و مخصوصا در بخش مصرف سوخت خود را نشان می‌دهد. هزینه‌های نگهداری ۲۰۶‌اس دی در حالی معقول و مناسب است که جدیدبودن برلیانس کار تعمیر آن را مخصوصا در تصافات به شدت سخت کرده است. در عین حال نگهداری و کارایی موتور پژو برای مصرف‌کنندگان ایرانی به واسطه عمق بالای ساخت داخل و البته شبکه گسترده قطعات ساده‌تر است. برلیانس ۲۳۰H که عمده قطعاتش وارداتی است اینجا شانسی برای پیروزی ندارد.
در بخش گنجایش و جاداری دو خودرو وضعیتی نزدیک به هم دارند گرچه برلیانس ۲۳۰H دارای صندوق بار بزرگتری است. برلیانس که به ترتیب طول، عرض و ارتفاعی معادل ۴٫۳۹، ۱٫۷۰ و ۱٫۴۸ متر دارد کاملا از ۲۰۶ بزرگتر است اما خوب این بزرگتر بودن بیشتر در دماغه دراز خودرو خرج شده است. ۲۰۶ اس‌دی هم با ۴٫۱۹ متر طول، ۱٫۶۵ متر عرض و ۱٫۴۵ متر ارتفاع اتومبیلی است مناسب برای ۴نفر که چندان گنجایش بالایی در بخش عقب خود ندارد.
در بخش زیبایی و طراحی هردو خودرو سبک و سیاق خاصی دارند و نتیجه گیری قطعی درباره این بخش اندکی سخت است. هرچقدر ۲۰۶ اس‌دی خودرویی اصیل، با خطوط پویا و قدرتمند در بدنه است، برلیانس جوان و اغواگر اما زمخت است و سخت به دل می‌نشیند. البته فضای داخلی برلیانس به واسطه مدرن‌تر بودن بر ۲۰۶ برتری دارد اما کمتر کسی است که ارگونمی بالای کابین پژو و فرم جذاب آن را انکار کند.
به نظر می‌رسد این رقابت چالش سادگی و اصالت ۲۰۶ SD با جای بیشتر و ظاهر متفاوت برلیانس است. چالشی که با توجه به بهای ۷۱ میلیونی اس‌دی و قیمت ۶۸ میلیونی برلیانس برنده قطعی ندارد.

کدخبر: ۲۳۳۹۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    بازارگرمی نکنید، اوضاع ناجوانمردانه خراب است!