کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۴۳۵
تاریخ خبر:

پیش‌بینی‌ها در مورد آشتی میان تهران و ریاض

روزنامه هفت صبح | نشانه‌ها در مورد ایجاد صلح و آشتی میان ایران و عربستان آشکار شده است. مصاحبه بن سلمان با سی‌بی‌اس که در آن از استفاده از دیپلماسی در قبال ایران حرف زد، نشان داد که ولیعهد سعودی بعد از سال‌ها لجبازی و پناه آوردن به دامان ترامپ به دنبال راه حلی واقعی برای مشکلات است. چرا که ترامپ نشان داد در مواقع لزوم پشت سعودی‌ها را خالی خواهد کرد و تنها در زمان گرفتن پول از آنها حاضر است. دیروز هم الجزیره بخشی از مصاحبه لاریجانی را منتشر کرد که در آن او از گفت‌و‌گو با عربستان استقبال کرده بود. اینجا در مورد احتمالات بیشتر بخوانید.

*** لاریجانی: از حل و فصل اختلافات با عربستان استقبال می کنیم
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با شبکه قطری الجزیره با بیان اینکه درهای ایران به روی عربستان باز است، افزود که از حل اختلاف‌ها با ریاض از طریق گفت‌وگو حمایت می‌کنیم چون این گفت وگو مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه را حل خواهد کرد. در این گفت‌و‌گو که الجزیره خلاصه‌ای از آن را منتشر کرد، لاریجانی افزود:«از اظهارات محمد بن سلمان ولیعهد عربستان درباره حل و فصل اختلاف‌ها از طریق گفت و گو با تهران استقبال می‌کنیم.»

او تاکید کرد که گفت‌وگوی ایرانی -سعودی بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه را حل خواهد کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد که کشورهای منطقه را به تشکیل یک ائتلاف جمعی ویژه در منطقه خلیج فارس با مشارکت همه کشورهای حاشیه آن دعوت می‌کنیم. لاریجانی بیان داشت که به یمنی‌ها توصیه می‌کنیم که آتش بس را پذیرفته و به عربستان نیز می‌گوییم که این آتش بس به نفع آن است. او همچنین تاکید کرد که مذاکره با آمریکا از محرمات نیست اما لازمه آن برداشته شدن تحریم‌هاست .

*** رأی الیوم: ولیعهد عربستان پیام‌های آشتی جویانه به سمت ایران فرستاد
روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در واکنش به مصاحبه اخیر محمد بن سلمان با شبکه آمریکایی «سی بی اس» تحلیل کرد که سخنان ولیعهد سعودی نسبت به گذشته بی‌سابقه بوده و حاکی از تغییر جدی رویکرد وی و ارسال پیام‌های آشتی جویانه‌ای به سمت ایران است. این روزنامه روز سه‌شنبه نوشت که مصاحبه بن سلمان ولیعهد سعودی با شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» که دیروز منتشر شد، دارای پیام‌های مهمی درباره تحولات و اوضاع سعودی و منطقه بود.

رویکرد او حتی برعکس گذشته نسبت به ایران آشتی جویانه بود و این کاملا مخالف لحن گذشته‌اش بود که قبلا حاکی از تشدید امور به‌ویژه درباره ایران و متحدانش در یمن بود. ولیعهد سعودی که تحت امر او حمله به یمن آغاز شد، بسیار تمایل داشت که اعلام کند از همه ابتکار عمل‌های صلح جویانه درباره جنگ یمن حمایت می‌کند و راه‌حل سیاسی را بر راه‌حل نظامی ترجیح می‌دهد. رای الیوم در ادامه با ذکر این مطالب برآورد می‌کند که تفسیر مهم درباره تغییر رویکرد سیاسی و تمایل بن سلمان به صلح در درجه اول به درک فریبی بازمی‌گردد که ریاض و رهبران آن از متحدان غربی خود به‌ویژه آمریکا خورده‌اند، کسانی که آنها را تنها و به حال خود واگذاشتند .

رای الیوم نوشت که بن سلمان همچنین عرصه برای میانجیگران در رابطه با ایران را بازگذاشته چه بسا تصادفی نباشد که عمران خان، نخست وزیر پاکستان در سازمان ملل متحد اعلام آمادگی برای میانجیگری در حل تنش میان ایران و عربستان کرد و همزمان عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق که به ریاض سفر کرده، خواستار واسطه‌گری برای پایان دادن به اختلاف‌ها به‌خصوص درباره جنگ یمن است. این روزنامه افزود:علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز دیروز از پیام‌های محرمانه عربستان به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و درخواست برای گفت و گو میان روسای دو کشور خبر داد.

*** گزارش شبکه الجزیره از رد و بدل شدن پیام‌ها میان ایران و عربستان
شبکه الجزیره ، در پایگاه اطلاع رسانی خود در گزارشی تحولات اخیر میان ایران و عربستان را مثبت ارزیابی کرد و نوشت که تهران و ریاض در روزهای گذشته پیام‌های آشتی جویانه‌ای در راستای کاهش تنش‌ها با یکدیگر رد و بدل کردند. به رغم شدت ضربه‌ای که سعودی‌ها در مهم‌ترین منبع اقتصادی خود متحمل شدند و به رغم تأثیر گذاری آن نه تنها در بخش اقتصادی بلکه در سطح سیاسی و امنیتی و قدرت و بازدارندگی و جایگاه راهبردی عربستان، سعودی‌ها به طور مستقیم انگشت اتهام به سوی ایران دراز نکردند و تاکنون تنها به این جملات که «حوثی‌ها از این حملات مبرا هستند»، «این حملات از شمال و نه از جنوب صورت گرفته» و «این حملات با سلاح‌های ایرانی صورت گرفته است» اکتفا کردند، بنابراین لحن سیاسی عربستانی‌ها درباره این حملات بسیار محتاطانه و بی‌سابقه بود.

تلاش‌های سعودی برای صلح با ایران تنها به پیام‌های غیر مستقیم محدود نشد، بلکه آنها مستقیما نیز از دوستان مشترک خود با ایران خواستند تا با میانجیگری در این روند ورود کنند. عمران خان نخست وزیر پاکستان افشا کرد که در خلال سفر از اسلام آباد به نیویورک در ریاض به دلیل حملات به آرامکو توقف داشته و ولیعهد سعودی از وی خواسته تا برای کاهش تنش‌‌ها با تهران در منطقه میانجیگری کند و با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در این باره گفت و گو داشته باشد . پس از سخنان نخست وزیر پاکستان، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که معتقد است سعودی‌ها به دنبال صلح و آشتی هستند و به نظر می‌رسد که آمادگی برای مذاکره میان دو طرف و گشودن پرونده‌های بسته وجود دارد.

کدخبر: ۲۸۳۴۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560848412

    ازدوستی با عربستانیها بترسید امکان داره زربه بزنن

  • _user_1560848412

    ازدوستی با عربستانیها بترسید امکان داره زربه بزنن