کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۸۷۳
تاریخ خبر:

پیشروی طالبان در شمال افغانستان

روزنامه هفت صبح | ترامپ می‌گوید حتی اگر توافقی شکل بگیرد آمریکا از افغانستان خارج نخواهد شد. منابع امنیتی ولایت قندوز در شمال افغانستان می‌گویند ‌ از حوالی ساعت دو صبح شنبه جنگ در مرکز این شهر جریان دارد. یک کارمند در بیمارستان مرکزی این ولایت به بی‌بی‌سی گفته ‌ تاکنون چهار کشته و ۳۰ زخمی از این رویداد به این بیمارستان منتقل شده‌اند .

او گفته ‌ کشته‌ها شامل یک کودک و سه فرد نظامی هستند. او افزوده در میان زخمی‌ها بیشتر افراد غیر‌نظامی ‌ هستند. پیش‌تر یک منبع از بیمارستان مرکزی این ولایت گفته بود ‌ طالبان وارد محوطه بیمارستان قندوز شده‌‌اند‌ اما بعد او اعلام کرد ‌ این گروه بیمارستان مرکزی قندوز را ترک کردند.

وضعیت جنگ که ابتدای روز گذشته به سود طالبان بود، بعد به گفته سید سرور حسینی، سخنگوی پلیس قندوز با اعزام نیروهای کمکی کماندو ‌ و هلیکوپترهای نظامی و هدف قرار دادن مواضع طالبان تغییر کرد. حسینی پیش از این گفته بود ‌ گروه طالبان از چهار سمت در حال انجام حملات تهاجمی‌ بر مرکز این شهر هستند.

در صفحه رسمی فیسبوک وزارت داخله کشور افغانستان ظهر روز گذشته نوشته شده بود ‌ نیروهای ویژه امنیتی افغان به ولایت قندوز رسیده‌اند و عملیات تصفیه‌ای در بخش‌های مختلف شهر ادامه دارد. صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در صفحه توئیترش نوشت:«نیروهای امنیتی افغان در حال دفع حمله طالبان بر بخش‌های از ولایت قندوز هستند. اولویت اصلی آنان محافظت از غیر نظامیان است. مثل همیشه طالبان در مناطق مسکونی موضع گرفته‌اند.»

*** پاسگاه‌های امنیتی قندوز به دست طالبان افتاده؟
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در صفحه توئیترش نوشته ‌ بخش‌هایی از شهر قندوز و شماری از پاسگاه‌های امنیتی در تصرف این گروه درآمده است. او افزوده ‌ شماری از سربازان افغان نیز به این گروه تسلیم شده‌اند. قندوز از ولایت‌های مهم در شمال ‌شرق افغانستان است که مرز مشترک با تاجیکستان دارد و گذرگاه مرزی شیرخان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی افغانستان در این ولایت واقع است. این ولایت در سال‌های اخیر شاهد ناامنی‌های زیادی بوده است.

چند ماه قبل نیز گروه طالبان به فرماندهی پلیس والسوالی ‌‌به این ولایت حمله کرده بودند. مقام‌های دولتی آماری از تلفات آن رویداد ارائه نکردند اما نعیم منگل، رئیس بیمارستان قندوز گفته بود ‌ ۱۰ کشته و ۲۸ زخمی از این درگیری به این شفاخانه منتقل شده‌اند. این در حالی است که دهمین روز از نهمین دور گفت‌وگوهای نمایندگان آمریکا و طالبان ‌ در دوحه، پایتخت قطر ادامه دارد.

پیش‌تر منابعی از گروه طالبان گفته بودند ‌ پس از امضای توافقنامه با آمریکا، مذاکرات «بین الافغانی» شروع خواهد شد و طی آن درباره یک آتش‌بس دائمی و همه‌جانبه، نقشه راه برای آینده افغانستان از جمله برسر نظام سیاسی، حقوق زنان و قانون اساسی گفت‌وگو خواهد شد.

*** ترامپ: توافق با طالبان پایان حضور نظامی ما در افغانستان نخواهد بود
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید حتی در صورت رسیدن به یک توافق صلح با طالبان، آمریکا در یک منطقه‌ از افغانستان حضور نظامی دائمی خواهد داشت. ترامپ در گفت‌وگو با رادیوی فاکس نیوز همچنین گفت ‌ بعد از امضای توافقنامه با طالبان، شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان حدود ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت و به ۸۶۰۰ نفر خواهد رسید.

در همین حال رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد که اگر حمله‌ای به آمریکا از مبدا افغانستان در آینده منشا بگیرد، آنها دوباره با نیرویی به این کشور خواهند آمد که نظیرش در گذشته نبوده باشد. ترامپ در حالی چنین اظهاراتی را بیان کرده که نمایندگان آمریکا و طالبان در حال نهایی کردن توافقنامه صلح افغانستان در دوحه قطر هستند. در حال حاضر ۱۴ هزار نیروی آمریکایی در افغانستان حضور دارند که بیشتر مشغول آموزش نیروهای امنیتی افغان هستند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صفحه توئیترش نوشته‌ بود که شب چهارشنبه شش شهریور هم مذاکرات با حضور زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دوم طالبان تا ساعت دو پس از نیمه شب ادامه داشت. شاهین از پیشرفت در نهایی‌سازی این توافقنامه ابراز امیدواری کرد.

دو روز پیش منابعی به خبرنگاران در دوحه گفتند ‌ متن توافقنامه بین آمریکا ‌و گروه طالبان نهایی شده ‌ و طرفین روی تطبیق دادن متون انگلیسی، فارسی‌ و پشتو در حال کار هستند و اینکه چه سندی از این زبان‌ها به عنوان متن اصلی توافق به حساب بیاید.مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، پیش از این ابراز امیدواری کرده بود ‌ طرفین تا اول سپتامبر به توافقی دست پیدا کنند.

کدخبر: ۲۷۷۸۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر