کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۰۰۰۸
تاریخ خبر:

پژو ۴۰۵ و سمند ؛ مقایسه پیرمردهای آشنا

پیرمردهای همچنان نفس می‌کشند. پژو ۴۰۵ و سمند در دو دهه اخیر حاکم بازار ایران بوده‌اند و به رغم تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو سدان متوسط، ایران خودرو موفق شده سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از هر یک از این دو مدل فروش داشته و بازار را مال خود کند.
این یعنی پژو۴۰۵ در بیست و هفتمین و سمند در هفدمین سال تولیدش همچنان پرفروش‌اند در حالی که اگر قیمت مناسب و ارزان و هزینه نگهداری پایین‌‌شان نبود چینی‌ها خیلی زود بر آن غلبه کرده بودند. این دو خودرو که همچنان با اختلاف بهترین خودروهای ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی بازار ایران به حساب می‌آیند، از بسیاری جهات به هم شبیه‌اند گرچه تفاوت‌های گاه جزئی و بعضا بزرگی دارند که موجب می‌شود خریداران متفاوتی هم داشته باشند. ببینیم این دو دوست قدیمی چقدر و در چه بخش‌هایی با هم فاصله دارند؟

طراحی و زیبایی: بسته به اینکه چه چیز را زیبا بدانید و چه قدر به جدید بودن پدیده‌های اطراف‌تان توجه کنید، انتخاب‌تان در این رده متفاوت خواهد بود. سمند به لطف طراحی در اوایل قرن بیست و یکم خودرویی با استایل و فرم جدیدتر نسبت به ۴۰۵ است در حالی که اتاق و کابین مدرن‌تری در مقایسه با رقیبش از شرکت پژو دارد. در آن سو ۴۰۵ از خطوط اصیل و جذاب کمپانی فرانسوی برخوردار بوده و برای بسیاری هنوز هم جذاب است.

پلتفرم: هر دو خودرو روی شاسی و مجموعه فنی یکسانی سوار شده‌اند و همین عامل هم باعث شده تا در بسیاری از بخش‌ها شبیه هم باشند. با این حال سمند خودرویی سنگین‌ترو پایدارتر و ۴۰۵ اتومبیلی سریع‌تر و پویاتر است.

فرمان پذیری و دید: طبق تجربه اغلب خریداران پژو ۴۰۵، این خودرو هم دید بهتری را هنگام رانندگی در شهر و جاده عاید سرنشینان می‌کند و هم کنترلش راحت‌تر و بهتر است.

گنجایش و جاداری: سمند سقف بلندتر، صندوق بزرگتر و صندلی‌های بهتری دارد و همین عوامل هم دلیل ترجیح اغلب خریداران این خودرو نسبت به پژو ۴۰۵ است.

راحتی اتاق: ۴۰۵ در این بخش بازنده است چون صندلی‌های خوبی ندارد و سمند برتری را به دست می‌آورد چون صندلی‌های عقب و جلو خودرو از هر نظر بهتر از رقیب فرانسوی هستند.

شتاب و دینامیک رانندگی: سمند به واسطه ۱۰۰ کیلوگرم وزن بیشتر کندتر از ۴۰۵ است و دیرتر شتاب می‌گیرد ولی بسیاری از خریداران که تجربه سواری با دو خودرو را دارند، معتقدند در سمند با خیال راحت‌تری سرعت می‌گیرند در صورتی که ۴۰۵ در سرعت‌های بالا لرزش اتاق بیشتری دارد.

مصرف سوخت : تقریبا یکی است و در محدوده ۱۰ لیتر می‌چرخد ولی وزن بیشتر سمند احتمالا موجب خواهد شد تا مصرف سوخت بیشتری هم داشته باشد.

بازارپسندی و نقدشوندگی: اگر یک دهه قبل بودمی‌شد گفت ۴۰۵ شرایط بهتری دارد ولی هردو خودرو در این بخش مشکلی ندارند و هم خریداران زیادی داشته و هم در بازار مشتری پسند هستند.

عکس: سایت خودروبانک

کدخبر: ۲۳۰۰۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • nikond7000

    سمند فقط

  • mehdisafari

    تو ایران همه چی اشغال میزنن با این پولا اونور میشه بهترینا سوار شد ولی اینور خود تحریمی میکنیم اگه خوبه چرا خود تولید کن نده ها سوارش نمیشن ؟

  • khordbin

    عینن مقایسه قیصربا کوچه مردها!