کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۰۳۵
تاریخ خبر:

پنالتی‌هایی که سرنوشت آسیا‌ را تغییر داد

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | پرسپولیس در یک بازی جذاب و نفسگیر با گل دقایق پایانی
عیسی آل‌کثیر السد را شکست داد و به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسید. این تیم البته شایسته پیروزی بود اما ژاوی سرمربی السد در نشست خبری خود بعد از بازی مدعی بود که اگر از VAR استفاده می‌شد، نتیجه بازی چیز دیگری بود. اشاره او به خطای پنالتی نورالهی روی بازیکن السد بود که داور آن را نادیده گرفت. این البته تنها صحنه مشکوک به پنالتی در بازی‌های نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا نبود و حداقل سه صحنه خطا و مشکوک به خطای دیگر هم دیگر هم در این بازی‌ها رخ داد که حسابی بحث‌برانگیز بود.

*** پرسپولیس- التعاون: این چهارمین بازی پرسپولیس در مرحله گروهی و اولین بازی دور برگشت این تیم بود. پرسپولیس در دور رفت التعاون را با گل دقیقه ۸۳ شجاع خلیل‌زاده شکست داده بود و به صعود امیدوار شده بود و البته برای اینکه همچنان شانس صعود داشته باشد، باید در بازی برگشت هم پیروز می‌شد. این اتفاق با کمک اشتباه داور بازی در دقیقه ۴۸ بازی رخ داد.

در این لحظه، توپ با سانتر زمینی وحید امیری در داخل محوطه جریمه از کنار پای عیسی آل‌کثیر و مدافع التعاون که او را تعقیب می‌کرد گذشت و خطر کاملا از دروازه تیم عربستانی دور شد اما در ادامه برخوردی بین مدافع التعاون و آل‌کثیر رخ داد و مهاجم پرسپولیس به زمین افتاد و داور به نشانه پنالتی برای پرسپولیس در سوت خود دمید. این صحنه طوری بود که آل‌کثیر هم منتظر اعلام خطای پنالتی نبود و از سوت داور حسابی سورپرایز شد.

اعتراض بازیکنان التعاون هم سودی نداشت و بشار رسن این ضربه پنالتی را تبدیل به گل کرد. در نهایت پرسپولیس با همین گل پیروز میدان شد و با شش امتیازی که در دو بازی مقابل التعاون به دست آورد، در پایان هفته چهارم صدرنشین گروه خود شد. اگر این اشتباه داوری نبود شاید سرنوشت این گروه عوض می‌شد.شاید!

*** پرسپولیس - الدحیل:‌ این مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بازی گروه بود. پرسپولیس پس از دو برد متوالی مقابل التعاون به صدر جدول گروه رسیده بود و الدحیل هم بعد از یک باخت سنگین و شوکه کننده ۴بر۲ مقابل الشارجه به مصاف پرسپولیس آمده بود. بهترین نتیجه برای پرسپولیس در این بازی یک مساوی بود که می‌توانست این تیم را جدی‌ترین مدعی صعود از گروه در پایان هفته پنجم کند. ضمن اینکه الدحیل هم تا حدود زیادی از صعود به مرحله بعد ناامید می‌شد.

تا دقیقه ۶۰ همه چیز بر وفق مراد پرسپولیس پیش می‌رفت و شاگردان یحیی گل‌محمدی به هدف خود رسیده بودند اما در این لحظه یک سانتر عمقی به داخل محوطه جریمه و یک برخورد هوایی معمولی بین شجاع خلیل‌زاده و ادمیلسون، باعث اعلام یک خطای پنالتی عجیب به سود الدحیل شد. اعلام این پنالتی بیش از حد سختگیرانه بود و اگر داور آن را پنالتی هم اعلام نمی‌کرد، اصلا عجیب نبود. ضمن اینکه اگر این برخورد رخ نمی‌داد و توپ همچنان در اختیار ادمیلسون بود، خطر خیلی جدی دروازه پرسپولیس را تهدید نمی‌کرد و بعید بود الدحیل در ادامه این صحنه به گل برسد.

اما در هر حال داور سریلانکایی که دو سال قبل صحنه‌هایی بسیار ساده‌تر از این را در بازی استقلال مقابل العین، علیه استقلال پنالتی گرفته بود، این بار هم در سوت خود دمید و الدحیل را صاحب یک ضربه پنالتی کرد. این ضربه را معز علی گل کرد و بازی با همین نتیجه به پایان رسید و پرسپولیس صدرنشینی را از دست داد تا کارش برای صعود به مرحله بعد کمی سخت شود.

*** استقلال - پاختاکور: در بازی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، استقلال به‌رغم بازی برتر حریف ازبکستانی، روی یک ضربه ایستگاهی به گل برتری رسیده بود اما در حفظ نتیجه ناتوان بود و خیلی زود دو گل دریافت کرد. این نتیجه به معنای حذف استقلال از تورنمنت بود و آبی‌ها که به هیچ وجه نمی‌خواستند به این زودی از رقابت‌ها کنار بروند، حملات گسترده‌ای را روی دروازه حریف ترتیب دادند. یکی دو فرصت خوب را دیاباته از دست داد اما در دقیقه ۸۰ اتفاق عجیبی رخ داد.

ارسال بلند توپ از سوی میلاد زکی‌پور به داخل محوطه جریمه پاختاکور، بعد از یکی دو رفت و برگشت به دیاباته رسید و او در حالی که قصد داشت مدافع حریف را با یک دریبل سرپا از مقابل بردارد به توپ ضربه زد اما توپ به شکلی کاملا واضح به دست مدافع پاختاکور که بیش از حد هم باز شده بود خورد! تردیدی نبود که این صحنه یک پنالتی مسلم برای استقلال بود، همه استقلالی‌های نزدیک به صحنه به سمت داور هجوم بردند تا او را متقاعد کنند که این صحنه یک پنالتی بود

اما احمد الکاف عمانی، پس از لحظاتی مکث و نگاه‌های تردیدآمیز به کمک خود که کاملا از صحنه دور بود، ترجیح داد پنالتی نگیرد و بازی را ادامه بدهد‍! اگر این پنالتی در دقیقه ۸۰ برای استقلال اعلام و تبدیل به گل می‌شد، قطعا نتیجه دیگری به دست می‌آمد و شاید امروز این استقلال بود که به مرحله بعد صعود کرده بود و حریف پرسپولیس در مرحله یک‌چهارم نهایی می‌شد و روز چهارشنبه می‌توانستیم شاهد یک دربی آسیایی باشیم.

*** پرسپولیس - السد: یکی از حساس‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌های مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا همین بازی بود. استراتژی پرسپولیسی‌ها مشخص بود. آنها توپ را به حریف و ستاره‌های باتکنیکش مثل سانتی کاسورلا و اکرم عفیف و گیلرمه سپرده بودند تا از فضاهای خالی به وجود آمده در اثر حملات این تیم استفاده کنند و در ضدحملات به این تیم ضربه بزنند.

این استراتژی جواب داد و در حالی که تقریبا در بیشتر دقایق السد صاحب توپ و میدان بود اما حملات و ضدحملات پرسپولیس خطرناک‌تر بود و عیسی آل‌کثیر در دو ضدحمله مشابه دو بار توپ را به تیر دروازه السد کوبید و یکی دو ضدحمله دیگر پرسپولیس هم با بی‌دقتی بازیکنان این تیم از دست رفت اما مهم‌ترین و احتمالا نقطه عطف بازی در دقیقه ۶۷ بازی رقم خورد. جایی که پدرو میگوئل پس از یک و دو با حسن الهیدوس وارد محوطه جریمه پرسپولیس شد و توپ را از احمد نورالهی هم عبور داد اما با تکل بی‌محابای این بازیکن سرنگون شد. این صحنه هم یک خطای پنالتی بود.

صحنه آنقدر واضح بود و از چهره خود نورالهی هم می‌شد تشخیص داد که خودش هم به خطای پنالتی‌اش واقف است و اگر از تکنولوژی VAR استفاده می‌شد، قطعا تصمیم داور چیز دیگری بود اما خبری از اعلام خطای پنالتی نبود. در این مقطع بازی با تساوی بدون گل پیش می‌رفت و اگر داور کره‌ای برای السد پنالتی می‌گرفت و این پنالتی هم گل می‌شد، احتمالا نتیجه پایانی بازی چیز دیگری بود. این همان جمله‌ای بود که ژاوی هم در نشست خبری خود در پایان بازی به آن اشاره کرد.

کدخبر: ۳۵۲۰۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر