کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۱۲۹۶
تاریخ خبر:

پرونده مافیایی جفری اپستاین

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | بازداشت همسر (یا بهتر است بگوییم دوست دختر) جفری اپستاین و ترور خانواده قاضی پرونده او، باردیگر نام این بانکدار و ثروتمند آمریکایی، رفیق بزرگان سیاست این کشور مثل ترامپ و البته متهم به آزار جنسی کودکان را بر سر زبان‌ها انداخته است. ممکن است اطلاع اندکی از این پرونده داشته باشید و طالب باشید که روایتی از این پرونده را بخوانید.

* یک: جفری اپستاین، متولد ۳۰ دی ماه ۱۳۳۱ در نیویورک است. او ابتدا یک معلم بود اما نه یک معلم ساده. معلم کالجی به نام دالتون در منطقه پولدارنشین منهتن. به تبع این کار با والدین پولدار و متنفذ دانش‌آموزانش هم آشنا می‌شد و در سال ۱۹۷۴، یعنی حوالی سال ۱۳۵۲ شمسی، معلم فرزند آلن سی. گرینبرگ شد که مدیر شرکت «بر استرنز» بود که یک شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری آمریکایی به حساب می‌آمد. دو سال بعد، گرینبرگ، اپستاین ۲۳ ساله را به عنوان حسابدار شرکت خود استخدام کرده بود. او مدتی بود به نوعی سهامدار البته خرد این شرکت شد.

* دو: پنج سال بعد یعنی در ۲۸سالگی او در آپارتمان خودش در نیویورک شرکتی به نام «اینترکانتیننتال استز گروپ» راه انداخت که در واقع نام شرکت شخصی خودش بود. او حالا دیگر از بر استرنز خارج شده بود و می‌خواست خودش کاسبی کند.

* سه: اواخر دهه۸۰ میلادی با لزلی وکسنر رفاقتی به هم زد. او موسس شرکتی به نام لیمیتد برندز بود که برندهای مهمی مثل ویکتوریا سکرت از محصولات آن برند بود. آنقدر عمق این رفاقت زیاد شد و وکسنر تا جایی به او اعتماد کرد که نهایتا او شد امین اموال وکسنر و پول و دارایی او را مدیریت می‌کرد.

* چهار: در ابتدای دهه ۹۰ بود که با گیلین مکسول، دختر رابرت مکسول و اشراف‌زاده بریتانیایی آشنا شد. آن‌ها مدتی با هم یک زوج را تشکیل دادند و بعد از هم جدا شدند و دوست باقی ماندند. (خانم مکسول سه هفته پیش از سوی اف‌بی‌آی در آمریکا تحت بازداشت قرار گرفته و رسما متهم شده که بین‌ سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۷ به اپستاین کمک می‌کرد دختران نوجوان را برای عرضه جنسی آماده کند. براساس این اتهامات او با این دختران روابط گرمی برقرار می‌کرد - مثلا آن‌ها را به خرید یا سینما می‌برد - و بعد آن‌ها را راضی می‌کرد اپستاین را ماساژ دهند که در جریان آن مورد بهره‌برداری جنسی قرار می‌گرفتند.)

* پنج: اپستاین از نظر تجاری و مالی در حدود ۳۰ سالگی به موفقیت می‌رسد و می‌تواند شرکتی را تاسیس کند که به مدیریت مالی اموال ثروتمندان آمریکایی می‌پردازد. آن هم ثروتمندانی که بیش از یک میلیارد دلار ثروت داشته باشند. همین موضوع او را به سرعت چه از نظر ثروت و چه از نظر قدرت رشد می‌دهد تا جایی که برخی رسانه‌های آمریکا مدعی هستند که خود او هم در لحظه دستگیری نزدیک به یک میلیارد دلار ثروت داشت.

* شش: هزاره جدید شروع شد و کم کم داشت، بوی گند رفتارهای اپستاین در جامعه آمریکا می‌پیچید. ویکی وارد، روزنامه‌نگاری که حالا برای سی ان ان کار می‌کند در سال ۲۰۰۳ مجله ونیتی فیر، پروفایل یا زندگینامه‌ای نوشت از اپستاین و در آن از اعمال نفوذهای مالی و اقتصادی‌اش گفت. با این حال در این نوشته چیزی در مورد آزار و اذیت‌های جنسی گفته نشده بود.

* هفت: دو سال بعد، دختری ۱۴ ساله به دوستش گفت که او در ازای پول، با مردی مسن، ارتباط جنسی برقرار کرده است. آن دوست ماجرا را به مادرخوانده این دختر اطلاع داد و این مادرخوانده گزارش این ماجرا را به پلیس داد. تحقیقات پلیس که آغاز شد، مشخص شد که متهم، جفری اپستاین است. پرونده در آن زمان ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد اما اپستاین توانست با توافق خارج از دادگاه و احتمالا پرداخت پول (البته با استفاده از امکان قانونی در نظام کیفری آمریکا) حبس ۱۸ ساله خود را به ۱۳ ماه حبس تبدیل کند.

* هشت: ژانویه سال ۲۰۱۵، پرونده دیگری برای اپستاین باز شد. خانمی به نام ویرجینیا رابرتس که در آن زمان ۲۹ سال سن داشت، مدعی شد که اپستاین او را به زور مجبور کرده تا با دوستان مشهور و ثروتمند و قدرتمندش رابطه داشته باشد از جمله پرنس یا همان شاهزاده اندرو، دومین پسر ملکه الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ که البته بعد از اتهاماتی که علیه او مطرح شده، از خاندان سلطنتی خارج شد. اتهاماتی که خانم رابرتس به اپستاین زده بود توسط یک قاضی رد شد ولی پرونده باز هم در سال ۲۰۱۷ باز شد و باز هم توافقی خارج از دادگاه در مورد آن صورت گرفت و حل و فصل شد.

* ۹: اما بالاخره در فوریه ۲۰۱۹ یعنی حدود یک سال و نیم پیش، دادگاه یک پرونده قدیمی او مربوط به سال ۲۰۰۷ و بعد از همان پرونده دختر ۱۴ ساله را بررسی کرد و به نفع قربانیان رای داد. حدود سه ماه بعد او در فرودگاه تتربورو در نیوجرسی به جرم تشکیل یک شبکه قاچاق کودک بازداشت شد. در آن زمان گفته شد که او رسما متهم است به اینکه در خانه حدودا دو هزار متری خود در منهتن نیویورک و نیز در جزیره سنت لوئیس جیمز در مجمع الجزایر ویرجین، دست کم حدود هشتاد نفر را به رابطه جنسی یا فحشا، تشویق یا حتی مجبور کرده که برخی از این افراد، زیر سن قانونی بودند. در آن زمان گفته شد که ممکن است به ۴۵ سال حبس محکوم شود که برای فردی در سن و سال او تفاوتی با حبس ابد نداشت.

* ۱۰: چند روز بعد از بازداشت او، اپستاین در سلولش بیهوش پیدا شد در حالی که خطی روی گردن او افتاده بود. این اتفاق یک هفته بعد از آن رخ داد که دادستانی به دلیل ریسک بالای فرار او، برایش وثیقه تعیین نکرد. با این حال او جان سالم به در برد اما در آگوست آن سال، او در حالی پیدا شد که خودش را دار زده بود. علت رسمی مرگ او خودکشی بیان شده ولی وکلایش می‌گویند که باید بررسی بیشتری در مورد او صورت می‌گرفت (و نگرفت!)

* ۱۱: و حالا خبر آمده که استر سالاس قاضی فدرال لاتین‌تبار ایالت نیوجرسی آمریکا که قرار بوده پی این پرونده را بگیرد، هدف حمله واقع شده است. پسر این قاضی پس از باز کردن در خانه در نورث برونسویک در ساعت پنج بعدازظهر یکشنبه، بلافاصله هدف گلوله مهاجمان قرار گرفت و جان سپرد و سپس شوهر این قاضی هدف چند گلوله قرار گرفت که البته او در قید حیات اما وضع سلامتش بسیار وخیم است. تیراندازی توسط فردی صورت گرفته که پوشش مأموران پست را بر تن داشته است. به گفته دوست خانوادگی سالاس و همسرش، او به عنوان قاضی بارها تهدید شده بود.

* ۱۲: خودکشی مشکوک و ترور؛ چرا پرونده تا این حد مافیایی شد؟ جواب ساده است: قدرت. از رفاقت شاهزاده اندرو با اپستاین که گفتیم. بشنوید که گفته شده که برخی از شخصیت‌های هر دو جناح سیاسی آمریکا مثل ترامپ، رئیس جمهور فعلی و بیل کلینتون، رئیس جمهور دموکرات اسبق این کشور نیز در اقامتگاه‌ها و مهمانی‌های اپستاین حاضر شده بودند و ممکن است اقدام به اعمال غیراخلاقی هم کرده باشند.

و این روایت پرونده‌ای بود که گره خورده به نظام اقتصادی و سیاسی آمریکا و تا به حال یک خودکشی در زندان، یک استعفا از خانواده سلطنتی و یک ترور در روز روشن به همراه داشته است. با این حساب به نظر نمی‌رسد که پرونده اپستاین به این زودی‌ها بسته شود و شاید باید منتظر خبرهای هیجان‌انگیز و البته تاسف‌بارتری هم باشیم.

کدخبر: ۳۴۱۲۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر